55 let od prvního vzletu L-39 Albatros: 7 zajímavostí o legendárním letounu

4.11.2023

55 let od prvního vzletu L-39 Albatros: 7 zajímavostí o legendárním letounu

Vodochody, 1. listopadu 2023 – Před 55 lety, konkrétně 4. listopadu 1968, se na obloze objevil první letoun L-39 Albatros. Letový prototyp X02 pilotoval Rudolf Duchoň. Toto výročí přináší možnost připomenout si 7 zajímavostí spojených s legendárním letounem, který významně přispěl a stále přispívá k výcviku tisíců vojenských pilotů v řadě zemí světa.

l39c_5219_46.jpg

1.   Výcvik pro další generace: L-39 Albatros zůstává ikonou leteckého světa a jeho odkaz a vývoj pokračují díky cvičnému letounu L-39NG. „L-39NG je výsledkem našeho neustálého úsilí posunout hranice v leteckém výcviku stíhacích pilotů. Jsme hrdí na to, že můžeme pokračovat v dědictví L-39 Albatros a celého českého leteckého průmyslu a přenést je v podobě nové výcvikové platformy L-39NG do 21. století," uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO Aero.

2.   Nejpoužívanější výcvikový letoun: Letoun L-39 se stal nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě. V průběhu let bylo vyrobeno téměř 3 000 strojů, které sloužily k výcviku pilotů vzdušných sil desítek států. Mnohé z těchto strojů jsou dodnes stále v provozu a jejich údržba a modernizace neustále v Aero probíhá, například v minulých měsících pro čtyři zákazníky z Afriky a střední Asie nebo v současnosti pro angolské a bulharské vzdušné síly.

l39c_5219_19.jpg

3.   Účelná všestrannost: L-39 byl koncipován jako výcvikový letoun, ale svou všestranností si získal i pozornost jako lehký bitevní stroj a je také schopný čelit vzdušným cílům. Jeho schopnost operovat z nezpevněných ploch a odolat nepříznivým podmínkám je výsledkem promyšleného designu české konstruktérské školy, který zahrnuje vysoko umístěné vstupy vzduchu, chráněné křídlo a zakryté podvozkové šachty.

4.   Česká konstruktérská škola: Klíčovou osobností pro letoun L-39 Albatros byl jeho hlavní konstruktér Jan Vlček. Ctil klasické postupy konstrukce, ale nebál se využít inovativní technická řešení a energicky je prosazoval. Na odkaz Jana Vlčka, zvláště jeho kreativní přístup a vysokou profesionalitu pak plynule navázal Jaromír Lang, konstruktér sériově vyráběného letounu L-39NG, který z L-39 vychází.l39c_5219_31.jpg

5.   Přeborník v akrobacii: L-39 Albatros rychle získal na oblibě díky svým skvělým letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti, což z něj dělá ideální volbu i pro leteckou akrobacii. Pro svá vystoupení tento letoun využívaly například slovenská akrobatická skupina Biele Albatrosy a francouzský Breitling Jet Team. V současnosti s ním vystupuje například americký Patriots Jet Team.

6.   Domácí vystřelovací sedadlo: Letoun L-39 Albatros byl vybaven vystřelovacím sedadlem domácí konstrukce VS-1 BRI. Jednalo se o první československé vystřelovací sedadlo, které umožňovalo pilotům opustit letoun v kritických situacích. Bylo vyvíjeno přímo pro letoun L-39. Československo se tímto zařadilo mezi pět zemí na světě, které zvládly vývoj a sériovou výrobu vystřelovacích sedadel pro proudové letouny.

l39c_5219_62.jpg

7.   Filmová a televizní hvězda: L-39 Albatros se objevil hned v několika filmech, včetně českého filmu „Pod nohama nebe" (1983), známé bondovky „Zítřek nikdy neumírá" (1997), a nového pokračování legendárního TOP Gunu z roku 2022, kdy sloužil především pro samotné natáčení letových záběrů a výcvik herců. 

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Autor: Tisková zpráva AERO Vodochody AEROSPACE a.s. 

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > 55 let od prvního vzletu L-39 Albatros: 7 zajímavostí o legendárním letounu
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5 67 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5 67 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »