Aero expozice v hangárech Staré Aerovky

5.7.2024

Hangáry Staré Aerovky – tady se psala historie českého letectví.

img_0710.jpg

Vzlétl odtud na nebe stíhací letoun Aero A-18 z roku 1923. Jsou zde k vidění také prototypy legendárních cvičných letadel Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros. Dva hangáry Staré Aerovky se nacházejí na pražském letišti v Letňanech jako součást Leteckého muzea Kbely.

Hangár č. V se postavil v letech 1940 až 1941 jako nový prostor pro firmu Aero. Dnes je v něm expozice bombardovacích a bitevních letounů a stíhacích bombardérů. Prvním hangárem Aero pro sestavování a zalétávání letadel byl právě hangár č. VI. Nejdříve byl vybudován v roce 1920 na okraji Letiště Kbely a později se přesunul k nedalekému letišti v Letňanech. V současnosti je tady expozice firmy Aero, která letos slaví 105. výročí od založení.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Z hangáru č. VI v roce 1923 poprvé vzlétla jediná sériová stíhačka Aero A-18 vyráběná v Aero. Stíhací letoun vznikl na základě požadavků československého vojenského letectva. Šéfkonstruktérem letounu, vyrobeno bylo celkem 20 kusů, byl Antonín Husník. V leteckém muzeu se nachází rekonstruovaný stroj podle tovární dokumentace a původních dílů. Rekonstrukce se uskutečnila v Leteckých opravnách Trenčín v letech 1985 až 1986.

img_0752.jpg

Verze Delfína s označenímXL-29-2 byla vůbec první prototypová verze, která se dostala do vzduchu. První let se uskutečnil v neděli 5. dubna 1959. Naposledy tento zkušební L-129 letěl 19. prosince 1964 a do leteckých sbírek doputoval v roce 1972. Celkem měl letoun za sebou přes 315 nalétaných hodin při 1 054 startech. Aero L-29 Delfín (3 665 vyrobených kusů) se stal nejúspěšnějším výcvikovým strojem všech dob.

img_0707.jpg

Prototyp legendárního cvičného letounu Aero L-29 Albatros, s označenímL-39X-02, byl jako první ve vzduchu ze všech 11 vyrobených prototypů v letech 1966 až 1977. Za jeho vývojem stál světoznámý konstruktér Jan Vlček. Tento prototyp měl nalétáno celkem 3 545 hodin při 4 898 startech. Na poslední let se vydal v roce 2010. Do sbírek muzea se dostal v roce 2017. Na kompletaci exponátu se podíleli zaměstnanci firmy Aero, ve které se vyrobilo téměř 3 000 kusů tohoto veleúspěšného cvičného letounu.

banner_fr_e_shop_do_clanku_01_2024.jpg

Dvoumístný prototyp Aero L-159 (výrobní číslo 5831) byl dokončený v roce 1994 a používal se pro podrobné měření letových výkonů a při ověřování odpalu zbraní. Letoun nalétal skoro 838 hodin v 1589 startech. Poslední let prototypové alky proběhl 23. června 2003. V Leteckém muzeu Kbely se objevil v roce 2010.

img_0721.jpg

Původně německý cvičný a transportní letoun Siebel Si-204, který sloužil pro výcvik pilotů, byl v Aero vyráběn pod označenímC-3A.Další verze se využívaly pro vojenské i civilní účely. Ve kbelském muzeu je rekonstruovaný stroj.

img_0725.jpg

Trup bombardovací verze letounu Aero C-3B byl vyrobený v roce 1946 a v muzejních sbírkách je od roku 2015. Letoun s výrobním číslem 409 se vyrobil ve střelecké verzi s pevnými kulomety pod trupem a upravený byl i k práškování proti škůdcům.

img_0754.jpg

Letecké muzeum Kbely, pod které výstavní prostory Staré Aerovky spadají, patří k největším leteckým muzeím v Evropě se sbírkovým fondem 275 letadel. Pro veřejnost je vystaveno přes 120 letadel, zbývají část sbírky je uložená v depozitáři. Muzeum je otevřené až do října každý den mimo pondělí od 10.00 do 18.00 hodin.V areálu Stará Aerovka u letňanského letiště se historické hangáry č. V a VI poprvé otevřely veřejnosti v roce 2016.

Zdroj: Tisková zpráva AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Flying Revue > Články > Historie letectví > Aero expozice v hangárech Staré Aerovky
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »