Aero Vodochody I.díl

11.2.2021

Podívat se do této firmy je snem nejednoho nadšence do létání.

Měl jsem to štěstí, s kolegy v rámci projektu zkoušek materiálů pro podvozky (děkuji Ing. Radce Musilové PhD. za zprostředkování), na začátku roku 2021 a nutno dodat, že to splnilo mé představy. Vidět pohromadě L-159, L-39 a nejnovější typ letadla L-39NG je prostě k nezaplacení. Nejprve trocha historie (I.díl) a pak si projdeme současnou firmu (II.díl).

  Formace nad Bezdězem, neskutečné!Zoom gallery
Formace nad Bezdězem, neskutečné!

Něco málo o historii Aero Vodochody až do současnosti

Jak vlastně firma Aero Vodochody začala? Již krátce po vzniku nezávislé Československé republiky v roce 1918 se začalo budovat. Dne 11. ledna 1919 byla podepsaná předběžná dohoda o vzniku společnosti s ručením omezeným. Za oficiální datum lze považovat 25. únor 1919, kdy byla firma zapsána v Obchodním rejstříku. Tedy více než 100 let tradice! Firma se již od začátku soustředila na výrobu letadel, náhradních dílů a na servis. Prvním prototypem letadla bylo Aero A-1. Zájem byl ze strany ministerstva obrany a tak se dostal tento letoun do sériové výroby. Byl navržen jako výcvikový.

Fantastická formace v podání Aero VodochodyZoom gallery
Fantastická formace v podání Aero Vodochody

Rozvoj firmy v meziválečných časech byl velký a zájem o letouny z Aera stále stoupal. Mnoho dalších druhů cvičných letadel, průzkumných nebo bombardérů přešlo do výroby a zájem se dostavil i ze zahraničí. Zdokonalování konstrukce v tomto čase bylo znatelné a tak například byla provedena první instalace klapek nebo zatahovacího podvozku. Významné druhy letadel: A-11, De Havilland DH-50 (v licenci), A-34 (Blackbird), A-100, MB-200 (v licenci), A-304 a A-300.

Legendární letadla zde vznikala průřezově celou historií, třeba Ae-45 nebo od padesátých let proudová letadla Mig-15, Mig-19, L-29 Delfín, od šedesátých let Mig-21 a L-39 Albatros. O mnohých letadlech, která vzešla z této továrny a lze je nalézt po našich muzeích nebo vystavené jako památníky, jsem psal v seriálu Zajímavé osudy.

MiG-15 (Příbor) vyrobený v Aero Vodochody, nejspíše v roce 1955, pod výrobním číslem 613669. Foto: Jan HalaxaZoom gallery
MiG-15 (Příbor) vyrobený v Aero Vodochody, nejspíše v roce 1955, pod výrobním číslem 613669. Foto: Jan Halaxa

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Devadesátá léta v Aeru Vodochody jsou ve znamení L-159 Alca. Vývoj byl zahájen v roce 1994 a k prvnímu záletu došlo v roce 1997. Tento jednomístný jednomotorový lehký bitevník je osazen motorem Honeywell/ITEC F-124GA-100. Poučení z předchozí verze L-59E mimo jiné pomohlo u nového motoru odstranit nedostatky a zajistit adekvátní akceleraci. Stroj byl vyráběn také jako cvičný, tedy dvoumístný, ve verzi L-159T1, L-159T2 a L-159B. Jen České letectvo si objednalo 72 letounů!

L-29 Delfín v dešti čekající na leteckém dni v Chebu. Foto: Tomáš ZachZoom gallery
L-29 Delfín v dešti čekající na leteckém dni v Chebu. Foto: Tomáš Zach

Ovšem jako v každé firmě i zde došlo k nenaplnění dalších představ, třeba jako v případě dopravního letadla Ae-270. Krásného letadla vyvinutého ve spojení Aero Vodochody a tchajwanské společnosti Aerospace Industrial Developent Corporation, které se dočkalo pouze 6 letových kusů. Vyvíjeno bylo na konci devadesátých let, s prvním letem 25. července 2000 a mezinárodní certifikací získanou v roce 2005. Poslední vyrobený letoun Ae 270 s výrobním číslem 008 a imatrikulaci OK-ALE z roku 2007 je stále k vidění v prostorách Aera Vodochody, stejně tak jako další Ae 270 s označením OK-INA, ale bohužel už v neletovém stavu. Dále se již zde nevyrábělo a další vývoj byl oběma společnostmi ukončen. Zajímavým počinem byl přelet Ae270 OK-LIB na Tchaj-wan v roce 2008 v rámci vyrovnání závazků obou společností. Letouny jsou osazeny motory Pratt & Whitney Canada PT6A-662A, který sliboval nízké provozní náklady a slušný dolet necelých 3000 km!

Poslední vyrobený letoun Ae 270 s výrobním číslem 008 a imatrikulaci OK-ALE. Zachycen na LKVO v roce 2018. Foto: Miloš DermišekZoom gallery
Poslední vyrobený letoun Ae 270 s výrobním číslem 008 a imatrikulaci OK-ALE. Zachycen na LKVO v roce 2018. Foto: Miloš Dermišek

Návrat na výsluní, tím bylo rozhodnutí firmy v roce 2014 zahájit vývoj nového proudového letadla pojmenovaného L-39NG, vycházejícího z koncepce L-39. Moderní lehký proudový letoun je osazený efektivním a nákladově úsporným motorem FJ44-4M. Firma konstruovala letoun se zaměřením na výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Tomu odpovídá i moderní avionika, která je zde dle přání zákazníka velice flexibilní. První vzlet Technologického demonstrátoru byl proveden 14. září 2015. Oficiální představení projektu proběhlo jen o rok dříve na Farnborough Air Show 2014. V říjnu 2018 se pak uskutečnil roll-out prvního vyrobeného prototypu L-39NG přímo v továrně Aero Vodochody. Ještě tentýž rok tovární testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek poprvé startovali s plnohodnotnou L-39NG. Zároveň je možnost, jako u předchozích verzí, tento letoun vyzbrojit a udělat z něj lehký bitevník. Možnosti výzbroje jsou široké a na pěti závěsnících lze upevnit to, co si zákazník přeje.

Zoom gallery

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

L-39NGZoom gallery
L-39NG

Krom vlastního vývoje a produkce letadel, Aero Vodochody začalo spolupracovat s řadou leteckých výrobců a podílelo se tak na konstrukci řady letounů. Třeba náběžných hran křídel (od roku 2009) pro Airbus A220 (dříve kanadský Bombardier CSeries), výroba kokpitu UH-60 Black Hawk pro firmu Sikorsky Aircraft (od roku 2010 do roku 2019) kanónové dveře letounu F-18 Super Hornet (2001), pylony pro JAS-39 Gripen (2008) a další. Dobré je zmínit výrobu vrtulníků S-76 pro firmu Sikorsky v letech 2000 až 2017 (plně vybavený vrtulník se posílal do USA na vybavení dynamických částí), nebo výroba náběžných hran křídla, zadní část trupu, nákladové rampy a dveří pro letoun KC-390 firmy Embraer.

L-39NG je opravdu krásný strojZoom gallery
L-39NG je opravdu krásný stroj

Velké množství informací je také možné se dočíst na oficiálních stránkách Aero Vodochody anebo ve spoustě publikací, které vydávají ve většině zapálení nadšenci z řad zaměstnanců firmy. Jako například pan Pavel Kučera.

 

Autor článku: Tomáš Zach

Autor fotografií: Aero Vodochody, pokud není uvedeno jinak

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > Aero Vodochody I.díl
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: