Blaník slaví šedesát: Příběh druhého prototypu

30.8.2018

Motorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ PrahaMotorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ Praha
Motorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ Praha
Motor Walter A instalovaný na XL-13, OK-6202. Foto: VHÚ PrahaMotor Walter A instalovaný na XL-13, OK-6202. Foto: VHÚ Praha
Motor Walter A instalovaný na XL-13, OK-6202. Foto: VHÚ Praha
Upravený motor Trabant na pylonu upevněném na XL-13, OK-6201. Foto: VHÚ PrahaUpravený motor Trabant na pylonu upevněném na XL-13, OK-6201. Foto: VHÚ Praha
Upravený motor Trabant na pylonu upevněném na XL-13, OK-6201. Foto: VHÚ Praha
Původní podoba prvního prototypu XL-13 na letišti Vrchlabí-1956. Foto: VHÚ PrahaPůvodní podoba prvního prototypu XL-13 na letišti Vrchlabí-1956. Foto: VHÚ Praha
Původní podoba prvního prototypu XL-13 na letišti Vrchlabí-1956. Foto: VHÚ Praha
Podoba XL-13, OK-6202 jak dolétal v AK Podhořany. Foto: VHÚ PrahaPodoba XL-13, OK-6202 jak dolétal v AK Podhořany. Foto: VHÚ Praha
Podoba XL-13, OK-6202 jak dolétal v AK Podhořany. Foto: VHÚ Praha
XL-13, OK-6201 na mistrovství světa ve Francii-1956. Foto: VHÚ Praha
XL-13, OK-6201 na mistrovství světa ve Francii-1956. Foto: VHÚ Praha

Blaníky slaví 60 let    Legendární československý kluzák L-13 Blaník zná snad každý. Ale řada kapitol z jeho vývoje i dosažených úspěchů není veřejnosti běžně známa. 

Nejrozšířenější československý kluzák L-13 Blaník byl výsledkem projektu kolektivu konstruktéra Ing. Karla Dlouhého a požadavků Svazu pro spolupráci s armádou na nový cvičný typ větroně. Návrh této moderní celokovové laminární dvousedadlovky vznikal od jara 1953 a prototyp byl dokončen počátkem roku 1956 v dílnách Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Kunovický Let v následné sériové produkci vyrobil přes 2616 Blaníků, které byly dodány zákazníkům ve 43 zemích světa.

XL-13 Blaník, výr. č. 02

Tento vzácný exponát prototypu Blaníku s výrobním číslem 02 získalo Letecké muzeum VHÚ do svých sbírek na sklonku roku 2013. Stroj vznikl spolu se sesterským kusem v prototypových dílnách Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha a zalétán byl v červnu 1956 pilotem Jiřím Bláhou. Je zajímavé, že první lety provedl s imatrikulací OK-6202 a byl původně určen pro Mistrovství světa v plachtění ve francouzském Saint Jean. Při pozemní přepravě na závody dne 19. června 1956 však byl u Norimberka těžce poškozen a vrátil se zpátky do VZLÚ ke generální opravě. Ta byla provedena bleskovým tempem a byly k ní použity díly z mezitím také poškozeného prvního prototypu. Poté byl do Francie přepraven letecky a mistrovství se zúčastnil, ale již jako OK-6201. Byly o tom také v jeho deníku provedeny příslušné zápisy.

Zoom gallery

Oba prototypy Blaníku se od sériové verze poměrně hodně lišily. Tento stroj byl po testech ve VZLÚ předán Svazarmu k dlouhodobým zkouškám a létal po celé republice, později hlavně na Slovensku. Koncem šedesátých let minulého stolení se dostal do AK Letňany, kde byl motorizován zástavbou pomocného motoru M-151 (upravený dvouválec Trabant) na pylonu. Dne 22. září 1970 pak byl pilotem Jiřím Vašákem s úspěchem zalétán pod označením XL-13 T. »»

» Přednášky  Autor článku bude na téma historie Blaníků přednášet při oslavách 60 let Blaníků na letňanském letišti 8. září 2018. Nenechte si jeho přednášku ujít. Protože o přednášky bude pravděpodobně značný zájem a kapacita je omezena (40 míst na jednu přednášku), doporučujeme si místo zarezervovat (viz tabulka níže). 

Program přednášek na Dni Letiště Letňany 2018:

Blaník v zrcadle - létání s Blaníky
Přednáší František Bartoň a Alexandr Kubovec
13.00 - 14.00 h
Vstup volný
Rezervace místa: klikněte sem
Po přednášce následuje prohlídka výrobního závodu Blaník Aircraft CZ. 
 
Vznik a historie Blaníků 
Přednáší Miroslav Khol a Jan Sýkora, VHÚ Praha, a pánové Orlita a Konečný
14.30 - 15.30 h
Vstup volný
Rezervace místa: klikněte sem
Po přednášce následuje prohlídka výrobního závodu Blaník Aircraft CZ

 


Velice elegantní zástavba motoru dala kluzáku nečekanou dynamiku, takže byl schopen startu na vlastní pohon v plném obsazení. Takto upravený stroj pak létal v Letňanech a později v Bubovicích a byl častým hostem leteckých dnů. V aeroklubu Beroun-Bubovice pak tento prototyp také dolétal. To již byla motorová zástavba demontována a byl používán jako klasický dvoumístný větroň. Poslední let byl zaznamenán dne 14. července 1990, kde měl nálet 1499,9 hodiny a 1597 startů. V průběhu roku 2013 bylo dohodnuto se zástupci Aeroklubu Beroun jeho bezplatné předání do sbírek Leteckého muzea VHÚ pro plánovanou expozici sportovního letectví.

blanik_fr_pozvanka_do_letnan_08092018.jpg

XL-13 M Blaník, výrobní č. 03

Tento kluzák byl sestaven z toho, co zbylo z prvních dvou prototypů, a označen OK-6202. Je významný mimo jiné tím, že na něm byla na sklonku roku 1956 provedena „Kontrolní zkouška větroně L-13“ pod dohledem komise složené ze zástupců zúčastněných ministerstev a institucí. Ta pak v lednu 1957 navrhla konstrukci kluzáku rozpracovat do sériové podoby a vyrábět jako hlavní cvičný větroň Svazu pro spolupráci s armádou. Současně bylo doporučeno předat prototyp Svazarmu pro dlouhodobou provozní zkoušku.

» Přečtěte si, jaký bude letošní Den Letiště Letňany s Blaníky a Českým rozhlasem.

Letiště Letňany

Název Letiště Letňany  Dráha 05L/23R (860x23m), 05R/23L (800x25m)    LIS VFR manual
 ICAOLKLT Povrch Tráva Skyvector Letnany Airport
Typ Veřejné vnitrostátní letiště / Neveřejné mezinárodní letiště Komunikace Letňany INFO120,335 Web www.letnany-airport.cz
Poloha Hlavní město Praha, ČR       

Počátkem roku 1957 byli na typ ve Vrchlabí přeškoleni krajští plachtařští instruktoři. V květnu až srpnu byl pak na letištích Točná a Kralupy nad Vltavou odlétán zkušební turnus elementárního plachtařského výcviku. Zkušenosti z tohoto provozu byly využity k návrhům na úpravy v sériové výrobě a k tvorbě metodiky výcviku na L-13 Blaník. V roce 1964 byl prototyp motorizován kolektivem pod vedením Ing. Vladimíra Frynty za použití motoru Walter A (18,4 kW).

» Více o exponátech Leteckého muzea Kbely si můžete přečíst ve Flying Revue 5/2018, která vyšla 30. srpna 2018. Prototyp Blaníku XL-13 Blaník, výr. č. 02 bude možné shlédnout také na akci Den Letiště Letňany s Českým rozhlasem Dvojka - 60 let Blaníků. Flying Revue je mediálním partnerem akce. 

Motor s vrtulí byl nesen na trubkovém kozlíku nad křídlem v místě centroplánu. Při provozu došlo k poškození kabiny točící se vrtulí, takže později byla její zadní část zaplechovaná. Po sejmutí motoru létal prototyp jako jednomístný a posléze skončil v AK Podhořany, kde byl plachtaři nazýván familiárně „Velouš“. Do LM byl předán 18. května 1985. Následně byl v Aeronu Brno-Medlánky opraven do výstavní podoby a umístěn v expozici Leteckého muzea. Větroň je vystaven bez motoru ve fiktivní podobě z padesátých let minulého století.

Text: Jan Sýkora 

Foto: J. Sýkora a archiv sbírek VHÚ

Zoom gallery

 

Zoom gallery

Flying Revue > Série & speciály > Archiv > Den Letiště Letňany 2018 > Blaník slaví šedesát: Příběh druhého prototypu
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Blaník slaví šedesát: Příběh druhého prototypu
    Motorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ Praha
    Motorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ Praha
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Blaník slaví šedesát: Příběh druhého prototypu
    Motorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ Praha
    Motorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ Praha
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» 19. 9. LKKT-LFGC (první etapa zde)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 19.09.1921 se stalo...
19.09.1921
Kolumbijské aerolinky SCADTA zahájily provoz na první pravidelné lince v Jižní Americe. Plováky vybavené stroje létaly mezi městy Barranquilla and Girandot.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345