Dopravní letadla tváří v tvář aneb jaká byla exkurze do Czech Airlines Technics

5.12.2019

Exkurze do hangárů společnosti CSAT proběhla v pátek 29. listopadu 2019. V pozadí Hangár F. Foto: CSATExkurze do hangárů společnosti CSAT proběhla v pátek 29. listopadu 2019. V pozadí Hangár F. Foto: CSAT
Exkurze do hangárů společnosti CSAT proběhla v pátek 29. listopadu 2019. V pozadí Hangár F. Foto: CSAT
Detail motoru letadla během těžké údržby. Zdroj: CSATDetail motoru letadla během těžké údržby. Zdroj: CSAT
Detail motoru letadla během těžké údržby. Zdroj: CSAT
Detail motoru letadla během těžké údržby. Zdroj: CSATDetail motoru letadla během těžké údržby. Zdroj: CSAT
Detail motoru letadla během těžké údržby. Zdroj: CSAT
Hangár S Czech Airlines Technics. Zdroj: CSATHangár S Czech Airlines Technics. Zdroj: CSAT
Hangár S Czech Airlines Technics. Zdroj: CSAT
Celkový pohled na hangáry F a S Czech Airlines Technics. Zdroj: CSATCelkový pohled na hangáry F a S Czech Airlines Technics. Zdroj: CSAT
Celkový pohled na hangáry F a S Czech Airlines Technics. Zdroj: CSAT
Nový hangár S společnosti Czech Airlines Technics byl uveden do provozu loni. Zdroj: CSAT.
Nový hangár S společnosti Czech Airlines Technics byl uveden do provozu loni. Zdroj: CSAT.
Pohled do hangáru CSAT. Ilustrační foto: CSAT
Pohled do hangáru CSAT. Ilustrační foto: CSAT
Letoun ATR Českých aerolinií během údržby v hangáru F. Zdroj: CSAT
Letoun ATR Českých aerolinií během údržby v hangáru F. Zdroj: CSAT
Těžká údržba v Hangáru F Czech Airlinies Technics. Ilustrační foto: CSAT
Těžká údržba v Hangáru F Czech Airlinies Technics. Ilustrační foto: CSAT
Takto vypadá křídlo dopravního letadla během údržby. Zdroj: CSAT
Takto vypadá křídlo dopravního letadla během údržby. Zdroj: CSAT
Boeing 737-8K2 v hangáru F během údržby- Zdroj: CSAT
Boeing 737-8K2 v hangáru F během údržby- Zdroj: CSAT

Czech Airlines Technics - exkurze        Vidět dopravní letadla tváří v tvář v místech, kam se běžně nelze dostat, mohli minulý pátek v rámci poslední letošní exkurze na dvě desítky čtenářů Flying Revue. Letadla zastihli na těžké i traťové údržbě v Hangárech F a S společnosti Czech Airlines Technics (CSAT) na Letišti Václava Havla. A bylo na co koukat a co poslouchat.

Navzdory tomu, že dopravní situace v Praze a okolí uvěznila dva přihlášené účastníky v silniční zácpě, stihli nakonec oba dorazit včas a celá skupina čtenářů spolu s autorem článku se mohla v doprovodu dvou mladých žen z PR oddělení Czech Airlines Technics a manažerů a techniků údržby vydat vstříc dvouhodinovému dobrodružství prohlídky šesti stojánek v Hangáru F a jedné stojánky v Hangáru S.


Modifikace kabiny a instalace Wi-Fi sítě pro flotilu úzkotrupých (narrow-body) letadel typu Airbus letecké společnosti Finnair v hangárech Czech Airlines Technics. Zdroj: CSAT

Mezi letadly

A bylo opravdu nač hledět, navíc se velmi záhy rozproudila živá debata mezi účastníky exkurze a jejich průvodci. Manažeři a technici údržby nám nejdříve příblížili, jak celý proces údržby v principu probíhá, a pak během pozvolného přesunu od stojánky ke stojánce ochotně čelili mnoha dotazům účastníků exkurze.

Údržba letadel je nanejvýš citlivý proces, vždyť jde o bezpečnost cestujících. Proto veškeré úkony vykonávané během údržby musí probíhat podle přesně stanovených postupů a pro konkrétní úkon se může používat jenom schválený typ nástrojů a nářadí, přičemž nářadí a nástroje podléhají přísné evidenci a kontrole. Z bezpečnostních důvodů jsme se museli i my během návštěvy CSAT pohybovat ve vytýčeném prostoru, mezi letadla nebo dokonce dovnitř některého z nich nebylo možné z pochopitelných důvodů vstoupit.

Druhy údržby letadel

Traťová údržba
Traťová údržba (line maintenance) letadel se provádí pravidelně (např. na denní či týdenní bázi), ale i nepravidelně. Během ní probíhá celková kontrola letadla, doplnění provozních kapalin, odstranění drobných závad a dochází ke kontrole i jednotlivých částí letadla, při které se zhodnotí, zdali je letadlo v pořádku a je způsobilé k dalšímu letu.

Těžká údržba
V rámci těžké údržby letadel (base maintenance) provádějí pravidelné předepsané revizní prohlídky, náročnější opravy, modifikace letadlových systémů a konstrukcí, výměny motorů, výměny podvozků a modifikace interiérů kabiny.

V CSAT vykonávají během těžké údržby všechny opravy a revize kromě oprav motorů. U těch ale na přání zákazníka provádějí jejich výměnu. A nejen opravy a revize jsou náplní práce zdejších techniků. Jednou z největších zakázek posledních dvou let byl projekt modifikace kabiny a instalace Wi-Fi sítě pro flotilu úzkotrupých (narrow-body) letadel typu Airbus letecké společnosti Finnair.

» Přečtěte si: Finnair si nechal instalovat zařízení pro internetové připojení pro čtvrtinu svých letadel v CSAT Praha

"Tři roky života," směje se Jan Kment, manažer traťové údržby, jež probíhá v Hangáru S. Před nástupem do této pozice pracoval právě na projektu pro Finnair v Hangáru F. "Ale tři nesmírně zajímavé roky. Vlastně jsme byli první, kdo tuto instalaci ve spolupráci s Airbusem, Finnairem a společností Viasat dělal, takže to byla bezpochyby velice prestižní věc," dodává.

» Všechny exkurze, přednášky a kurzy Flying Revue najdete zde.

Ostatně jedno z letadel Finnairu s nainstalovaným zařízením pro Wi-Fi příjem internetu za letu právě podstupovalo údržbu v Hangáru F. "Všimněte si té slzy na horní části trupu před ocasní částí - to je anténa," ukázal náš průvodce na finský Airbus na předposlední stojánce. Samotná anténa měří na délku kolem 1,5 metru a ani ze země ji nelze přehlédnout. "Na spotřebu má ale vliv víceméně zanedbatelný," odpověděl na pochopitelný dotaz jednoho ze čtenářů Jan Kment. 

Těžká údržba se plánuje rok dopředu

Všech šest stojánek těžké údržby bylo během naší exkurze obsazeno, na stojánku se tu čeká až rok. Mohli jsme vidět otevřené kryty motorů, stroje s demontovanými podvozky či kompletní sadu sedadel přesunutých z kabiny na plochu hangáru. V péči mechaniků se právě nacházelo několik A320 a B737.


Czech Airlines Technics, promo video. Zdroj: CSAT

Největší letadlo, které se do Hangáru F vejde, je Airbus A321. Proto, ale i z důvodu naplněné kapacity se v CSAT chystají v rámci dlouhodobého plánu rozvoje postavit hangár zbrusu nový - do něho by se měly vejít kromě úzkotrupých i širokotrupé letouny nasazované na dálkové linky, například Airbusy A330 a A350 nebo Boeing 787 Dreamliner.

"A380 nebo B747 do našeho portfolia těžké údržby zařadit neplánujeme," poněkud zklamala tisková mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková jednoho z účastníků exkurze, jehož zajímalo, zda se budou v Praze opravovat i tato donedávna největší dopravní letadla světa. "Výrobu čtyřmotorových letounů pro přepravu cestujících výrobci utlumují, nahradit je mohou právě letadla dvoumotorová,“ doplnil ji Jan Kment. 

» Přečtěte si: V Czech Airlines Technics včera otevřeli nový hangár pro traťovou údržbu

Na okraj - dnešní dvoumotorové širokotrupé letouny určené pro dálkové linky co do délky A380 i B747 dohánějí, A350-1000 nebo B777 jsou dokonce delší. 73,8 metru dlouhý A350-1000 překonává A380 (72,7 m) a jen o 2,5 metru zaostává za B747-8i (76,3 m). Boeing 777, přezdívaný mezi českou leteckou veřejností "triple sedma", je na tom se 73,9 m délky ve verzi -300 velmi podobně jako A350-1000.

V rámci těžké údržby mají Czech Airlines Technics certifikaci na Airbus A320 Family, Boeing 737 klasické i nové generace a na letouny typu ATR 42 a 72 a připravují se postupně i na verzi A320neo nebo B737 MAX. Na tyto nové verze mají mechanici již oprávnění na traťové údržbě, kde CSAT získala oprávnění jako jedna z prvních společností v Evropě. 

Během přesunu do Hangáru S, před nímž jsme se společně vyfotografovali (uvnitř hangárů se důvodu zachování obchodního tajemství fotit nesmí). V tomto hangáru se provádí takzvaná traťová údržba, která se koná v denních či týdenních intervalech, dle situace a potřeby zákazníka. Během ní proběhne celková kontrola letadla, doplní se provozní kapaliny, odstraní se drobné závady a zhodnotí se, zda je letadlo zůsobilé pro další let.

Neletíte. I to může mechanik CSAT oznámit pilotovi

Exkurze do CSAT

Co: Exkurze do servisního střediska dopravních letadel
Proběhlo: 29. listopadu 2019
Kde: CSAT, areál Letiště Václava Havla Praha (mapa)
Kapacita: 20 osob
Status: Pouze pro členy Klubu FR (jak se stát členem)
Pořádající: Flying Revue & CSAT

Ne každá závada letadlo pro další let diskvalifikuje. "Například pokud se zjistí, že nesvítí žárovka nebo nefunguje jedna z toalet, ale není čas na provedení oprav, uvede se to v zápisu a k opravě dojde později, jelikož se jedná o závady, které nijak neovlivní bezpečnost letu," vysvětluje Kateřina Pavlíková. 

» Chtěli byste pracovat v Czech Airlines Technics? Máte šanci - klikněte sem

Do náplně práce mechaniků, které v CSAT aktuálně nabírají společně s klempíři i avioniky, patří i tzv. průletová kontrola, tedy kontrola, která se provádí v době, kdy letadlo čeká na stojánce na výstup a nástup cestujících. A protože letadlo musí podle letového řádu zase rychle do vzduchu, mají mechanici na průletovou kontrolu jen něco kolem 40 minut. Během nich musí zkontrolovat pneumatiky, podvozky, trup i křídla, vše bez demontáže jakékoli části.

Vyskytnout se mohou i závady, které sice nejsou patrné na první pohled, přesto kvůli nim odpovědný pracovník CSAT letadlo až do vyřešení uzemní. "Přes to nejede vlak. Je to součástí naší certifikace a nikdo naše rozhodnutí nemůže zvrátit, ani kapitán ani provozovatel letadla," vysvětlil Jan Kment. Takovou závadou může být například poškození letadla po srážce s ptákem. Když mechanik poškození vyhodnotí tak, že by mohlo ovlivnit bezpečnost letu, letadlo do vzduchu zkrátka nesmí.  

Dvě hodiny uplynuly jako voda a byly to dvě hodiny nadmíru zajímavé. Czech Airlines Technics patří naše velké poděkování, protože exkurze byla skvěle připravená i provedená, o čemž svědčí i reakce účastníků hned po jejím skončení. Děkujeme Kateřině Pavlíkové za přípravu exkurze i Janu Kmentovi a jeho kolegům za nadmíru zajímavé informace, které účastníkům exkurze, čtenářům Flying Revue, v CSAT poskytli, i za ochotu, s jakou to činili. 

Další exkurze a soutěže

Letos jsme pro čtenáře Flying Revue uskutečnili čtyři exkurze - v dubnu na stanoviště Letových informačních služeb FIC Praha, v červnu do výrobních hal Blaník Aircraft CZv září jsme se společně se čtenáři vydali na exkurzi do výcvikového centra pilotů CATC Praha a poslední letošní exkurze vedla právě do CSAT Praha.

Pro čtenáře Flying Revue jsme ještě připravili soutěž ve spolupráci s CATC Praha - jejíž výherci získají (například) půlhodinový let na certifikovaném profesionálním trenažéru CATC. Soutěž právě probíhá, potrvá až do 8. prosince t.r., výherce vylosujeme. Ukončena již je soutěž o dvě letenky s Air France do Paříže.

Další exkurze a soutěže pro vás chystáme na příští rok. Děkujeme všem, kdo se zúčastnili těch letošních, a těšíme se na ty, kdo s námi na exkurzi, přednášku či kurz zavítají v roce přístím. 

Jan Dvořák 

logo_fr_transp.jpg

 

 


Flying Revue > Články > Letecká doprava > Dopravní letadla tváří v tvář aneb jaká byla exkurze do Czech Airlines Technics
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »