Emirates dokončuje pozemní testování motorů se 100% udržitelným leteckým palivem

9.2.2023

Letecká společnost Emirates úspěšně dokončila pozemní testování jednoho ze svých motorů GE90 v letadle Boeing 777-300ER, který používá 100% udržitelné letecké palivo (SAF) snižující emise uhlíku během životního cyklu paliva až o 80 %.

enginetest-1.jpg

Cílem pozemního testování a následné analýzy je prokázat schopnost motoru GE90 pracovat se speciálně namíchaným 100% palivem SAF, aniž by mělo vliv na jeho výkon či vyžadovalo jakékoliv úpravy systémů či speciální postupy údržby letadla Boeing 777-300ER nebo motoru GE90.

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Výsledky pozemních testů nyní připraví půdu pro první experimentální zkušební let se 100% SAF v jednom motoru, který by měl odstartovat tento týden. Testování probíhalo za provozu jednoho motoru využívajícího 100% SAF a druhého využívajícího konvenční tryskové palivo, aby bylo možné lépe analyzovat chování a výkon palivového systému při využití každého typu paliva, porovnat specifické výkony jednotlivých motorů a zajistit bezproblémový provoz palivových systémů motoru i draku letadla během plánovaného zkušebního letu.

engine-test2.jpg

Během pozemních zkoušek v nejmodernějším technickém centru Emirates v Dubaji letadlo nejprve prošlo standardními kontrolními činnostmi. Poté bylo zahájeno stacionární provozní testování, při němž byla nejdříve spuštěna pomocná pohonná jednotka (APU) Honeywell 331-500 využívající 100 % SAF. Poté byla APU uvedena do plného zatížení s SAF, aby bylo možné spustit motory. Levý motor byl vyzkoušen v plném rozsahu výkonu s využitím stejného nastavení, které bude použito při experimentálním letu, tedy nastavení volnoběhu, „vzletu" a „stoupání" při plném trvání letového profilu, a to za maximální rychlosti a intenzity. Poté byly motory po dobu 15 minut v cestovním nastavení. Po ukončení simulace byly motory ochlazeny. Paliva byla izolována v oddělených palivových nádržích, aby se zachovala segregace zkušebních paliv. Po dokončení pozemní zkoušky byly staženy údaje o motoru pro kontrolu, porovnání a analýzu.

fuelling-safvalve.jpg

Na veletrhu Dubai Airshow 2021 podepsaly společnosti Emirates, GE Aerospace a Boeing memorandum o porozumění, jehož cílem je vypracovat program pro provedení zkušebního letu s použitím 100% SAF na letounu Emirates 777-300ER poháněném motory GE90.

banner_do_clanku_special_c_2022.jpg

Společnost Emirates spolupracovala už během roku 2022 se svými partnery GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste a Virent Inc, dceřinou společností Marathon Petroleum Corp, na testování palivové směsi SAF. Partneři vyvinuli směs se stejnými vlastnostmi a výkonnostními charakteristikami jako konvenční tryskové palivo a spolupracovali na technické analýze a provozních požadavcích souvisejících s pozemním testováním a experimentálními letovými aktivitami. Výsledky této iniciativy poskytnou další údaje a výzkum týkající se složek syntetických palivových směsí a biopaliv, což podpoří standardizaci a budoucí schválení 100% drop-in SAF.

fuelling-saf2.jpg

Po úspěšné zkoušce na jednom motoru bude společnost Emirates pokračovat v rozvíjení těchto iniciativ s výrobci motorů a poskytovateli SAF s cílem certifikovat tyto směsi pro komerční použití. V současné době je SAF palivo schváleno pro použití ve směsích až do 50 % s konvenčním leteckým palivem.

Společnost Emirates dlouhodobě podporuje snahy průmyslu a vlády o rozvoj průmyslu SAF a pravidelně se účastní iniciativ, které přispívají k jeho zavádění. Svůj první let poháněný SAF ve směsi s leteckým palivem uskutečnila v roce 2017 z letiště Chicago O'Hare letadlem Boeing 777.  Emirates získala svůj první letoun A380 poháněný SAF v prosinci 2020 a na začátku téhož roku nakoupila 32 tun SAF pro své lety ze Stockholmu, a to s podporou pobídkového programu pro biopaliva společnosti Swedavia. S pohonem SAF se rovněž začaly provozovat lety z Osla.

saf-fuel.jpg

Emirates je členem řídicího výboru iniciativy Světového ekonomického fóra (WEF) Clean Skies for Tomorrow, která usiluje o podporu zavádění SAF po celém světě. Emirates také přispěla k práci vlády Spojených arabských emirátů na plánu SAF a plánu pro SAE na využití energie z kapalných paliv podporovaného WEF.

Autor: Tisková zpráva Emirates

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Emirates dokončuje pozemní testování motorů se 100% udržitelným leteckým palivem
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 02.11.1931 se stalo...
02.11.1931
Do služby oficiálně vstoupila vzducholoď USS Akron (ZRS-4), první vzducholoď-nosič letadel na světě. V hangáru uvnitř trupu nesla pět dvojplošníků Curtiss F9C Sparrowhawk a byla vybavena speciální hrazdou pro jejich starty a přistání.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »