Expedice Tunisko 2018: k severním hranicím Sahary

28.2.2019

Pouštní městečko v Tunisku. Pouštní městečko v Tunisku.
Pouštní městečko v Tunisku.
OK-LEX po připoutání - letiště Tunis. OK-LEX po připoutání - letiště Tunis.
OK-LEX po připoutání - letiště Tunis.
Příbytek kočovníků na severu Sahary. Příbytek kočovníků na severu Sahary.
Příbytek kočovníků na severu Sahary.
Vyschlé dno solného jezera Chott El Jerid. Vyschlé dno solného jezera Chott El Jerid.
Vyschlé dno solného jezera Chott El Jerid.
Pouštní letiště Touarzet Nefta, kde se už dvacet let ukrývají dvě B747 Saddáma Husajna. Pouštní letiště Touarzet Nefta, kde se už dvacet let ukrývají dvě B747 Saddáma Husajna.
Pouštní letiště Touarzet Nefta, kde se už dvacet let ukrývají dvě B747 Saddáma Husajna.
OK-LEX před dvěma B747 na letišti Touarzet Nefta. Údajně je sem schoval Saddám Husajn, jsou tu už dvacet let.
OK-LEX před dvěma B747 na letišti Touarzet Nefta. Údajně je sem schoval Saddám Husajn, jsou tu už dvacet let.
Úvodní dvojstrana článku ve FR 2/2019
Úvodní dvojstrana článku ve FR 2/2019
Trasa expedice Tunis 2018.
Trasa expedice Tunis 2018.
Expediční OK-LEX.
Expediční OK-LEX.
Logo expedice Tunis 2018
Logo expedice Tunis 2018

Flying Revue 2/2019      Zatím poslední expedice Flying Revue vedla do severní Afriky, do Tuniska. OK-LEX ale viděl jiné Tunisko, než Tunisko turistických destinací. 

Že Tunisko není vlastně tak daleko, to mi poprvé došlo, když jsem doletěl na ostrov Lampedusa patřící Itálii. Tenhle ostrov, který bývá prvním evropským místem, kam se dostávají migranti z Afriky, leží totiž téměř 200 kilometrů jižněji než hlavní město Tuniska.

Expedici do Tuniska jsem naplánoval na druhou polovinu září 2018. Měl jsem k dispozici 10 dní, a tak jsem se snažil připravit co nejjednodušší a nejkratší trasu. Letět do Tuniska není vlastně navigačně nijak komplikované – stačí od nás letět pořád na jih.

Tunisko vyžaduje pro VFR lety povolení pro přesně stanovenou trasu, kterou je třeba dodržovat. Žádat se musí nejméně tři dny napřed. Horší je to ale s palivem – našel jsem vlastně jen letiště Sfax, kde je možné získat Avgas. Je ale potřeba ho objednat nejméně 15 dní napřed. Povolení i palivo pro mě vyžádali přátelé v ABS Jets s předstihem asi tří neděl. To, zda mi vojáci ve Sfaxu nějaké palivo opravdu prodají, zůstalo ale nejisté až do dne, kdy jsem tam se zcela prázdnými nádržemi přiletěl.

 

Přistání na pouštním letišti Touarzet Nefta a slovo pilota tamtéž.

První část expedice do Tuniska vedla z Příbrami kolem Salcburku, východně od Pisy, přes Napoleonův ostrov Elba na letiště Figari ležící na jihu Korsiky. To mi dovolilo ráno po vzletu nafotit a nafilmovat nedaleké městečko Bonifacio, které je sice menší než například Benátky, ale s romantikou mořské zátoky, přístavu a hor kolem je nejméně tak zajímavé.

Let z Příbrami až do Figari trval přesně 5 hodin a proběhl bez problémů – jen Salcburk jsem musel kvůli schůzce hlav států EU ten den oblétávat a na východním pobřeží Korsiky nebylo pro změnu s kým komunikovat.

Flying Revue 2/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 86-93 ve Flying Revue č. 2/2019.

Časopis vychází 28. února 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» Jak se stát členem Klubu FR

Další den pak následovaly dvě hodiny letu do Cagliari na jihu Sardinie. Tahle část letu nebyla tak jednoduchá ani příjemná, jak jsem původně očekával. Nad jih Sardinie se totiž nasunula studená fronta s bouřkami a nízkou oblačností. Trasu jsem si proto musel trochu prodloužit tím, že jsem letěl v 500–1000 stopách nad vodou kolem pobřeží.

Alternativa letět sice kratší trasu, ale přes pobřežní hory s výškou kolem 1000 metrů, se mi v nízké oblačnosti a silném větru nelíbila. V Cagliari byly mraky stále nízko a chvílemi pršelo.

Také aktuální počasí na severu Afriky bylo špatné – silný vítr, nízká oblačnost, bouřky. Původní plán, že v Cagliari jen natankuji a budu pokračovat na letiště Tunis, jsem proto raději zrušil, zůstal v Cagliari na noc a doufal, že do rána se počasí zlepší.

Ráno mě v Cagliari sice přivítala modrá obloha, ale v Tunisku podle meteo zpráv stále řádilo mizerné počasí.

Text a foto: Jiří Pruša

logo_fr_transp.jpgulbiůonmplů-min.jpg220.jpg

Zoom gallery

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 2/2019 > Expedice Tunisko 2018: k severním hranicím Sahary
.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345