Falcon versus Fulcrum

21.12.2014

Lockheed Martin F-16 a MiG-29. Dva ze symbolů americké a ruské vzdušné síly. Ukončení studené války snížilo pravděpodobnost jejich střetu ve vzdušném souboji, ale umožnilo pilotům obou stran ozkoušet stroje protivníka. Jak si tedy oba stroje stojí?

Mezi nejrozšířenější a nejoblíbenější stíhací stroje na světě dnes patří americký typ F-16 a jeho ruský protějšek MiG-29. Právě tyto letouny chrání vzdušný prostor více než padesáti zemí a i v následujícím desetiletí budou nosným typem. Pojďme se podívat, jak vypadá jejich srovnání.

Malý, lehký, silný

V sedmdesátých letech začalo sovětské vojenské velení zvažovat stavbu nového typu, který by výrazně překonal právě dokončované americké „orly“ F-15, ale i zastarávající domácí MiG-21 a MiG-23. Oproti předchozím typům Sověti zdůraznili potřebu excelentní manévrovatelnosti pro blízký vzdušný boj i schopnost působit proti nízko letícím cílům. Projektu nového typu, který získal pracovní označení PFI (Perspektivní frontový stíhač), se ujala konstrukční kancelář Suchoj a aero a hydrodynamický institut CAGI. Letoun měl být rychlejší dvou Machů, měl unést nejméně 5000 kg výzbroje a měl být doslova napěchován moderní avionikou. Postupem prací velitelům došlo, že bude vhodnější práce rozdělit na dva typy, větší a těžší PFI, z nějž se později stal Su-27, a lehký PFI, který vyústil v MiG-29. První typ se stal protějškem F-14 a F-15, druhý přímo konkuroval F-16 a F-18.

.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 27.02.1920 se stalo...
27.02.1920
Major Rudolf Schroeder vystoupal s letounem Packard-Le Peré LUSAC-11 patřícím USAAC a vybaveným jedním z prvních kompresorů do tehdy rekordní výšky 10 099 m (33 113 stop).
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345