Flying Legends 2017

13.7.2017 Smolný rok pro Mustangy

Bremont Horsemen Flight Team v akci Foto: Huw HopkinsBremont Horsemen Flight Team v akci Foto: Huw Hopkins
Bremont Horsemen Flight Team v akci Foto: Huw Hopkins
Consolidated PBY Catalina Foto: Michal ČupaConsolidated PBY Catalina Foto: Michal Čupa
Consolidated PBY Catalina Foto: Michal Čupa
Boeing B-17G "Sally B" Foto: Michal ČupaBoeing B-17G "Sally B" Foto: Michal Čupa
Boeing B-17G "Sally B" Foto: Michal Čupa
Hispano Aviación Ha-1112 Buchón ve filmovém zbarvení Foto: Michal ČupaHispano Aviación Ha-1112 Buchón ve filmovém zbarvení Foto: Michal Čupa
Hispano Aviación Ha-1112 Buchón ve filmovém zbarvení Foto: Michal Čupa
Supermarine Spitfire Mk.I Foto Michal ČupaSupermarine Spitfire Mk.I Foto Michal Čupa
Supermarine Spitfire Mk.I Foto Michal Čupa
Formace letounů Hawker Hurricane Foto: Roger Bailey
Formace letounů Hawker Hurricane Foto: Roger Bailey
Curtiss-Wright Hawk 75 Foto: Roger Bailey
Curtiss-Wright Hawk 75 Foto: Roger Bailey
Hawker Hurricane Foto: Roger Bailey
Hawker Hurricane Foto: Roger Bailey

Každoročním evropským vyvrcholením leteckých dnů zaměřených na warbirdy je pro mnohé fanoušky historických letadel dvoudenní akce Flying Legends pořádaná společně britským Imperiálním válečným muzeem (IWM) a organizací The Fighter Collection. Letos se konal již 25. ročník této akce, která do britského Duxfordu každoročně přitahuje letecké nadšence z celého světa. 

Stejně jako každý rok, i letos připravili pořadatelé divákům kromě dobře známých letounů z kolekce The Fighter Collection nějaká překvapení a speciální témata. Letošní „Legendy“ tak například představily celkem pět letounů Hawker Hurricane, které se dokonce předvedly ve společném skupinovém letu. Dalším letošním tématem byla klasická závodní letadla, které reprezentoval například De Havilland D.H. 88 Comet „Grosvenor House“ ze sbírek v Shuttleworthu, Percival Mew Gull, replika amerického klasického závodního speciálu TravelAir Type R Mystery Ship nebo mladší, ale stejně ikonický „Cosmic Wind“ pro závody kolem pylonů. 

Percival Mew Gull Foto: Roger BaileyZoom gallery
Percival Mew Gull Foto: Roger Bailey
  TravelAir Type R Mystery Ship Foto: Roger BaileyZoom gallery
TravelAir Type R Mystery Ship Foto: Roger Bailey
 

Jak již bývá v posledních létech zvykem, o úvodní show se postaral hromadný start a následné vystoupení legendárních letounů Spitfire. Letos jich bylo „pouze“ devět, ale kde jinde něco takového uvidíte? 

V dalším programu pak po oba dny vystoupila většina historických strojů, které jsou na letišti v Duxfordu doma, tedy například námořní Vought F4U Corsair, Grumman F8F Bearcat a Grumman F4F Wildcat nebo hned čtveřice klasických druhoválečných letounů z konstrukční kanceláře firmy Curtiss, tedy Curtiss-Wright P-36C, Curtiss-Wright Hawk 75, Curtiss-Wright P.40C a Curtiss-Wright Warhawk P40F, které je možné vidět pohromadě na celém světě právě jen zde v Duxfordu. 

Ve vzduchu se představil i Bristol Mk.I Blenheim nebo Consolidated Catalina a celá řada dalších historických strojů. Jedním z vrcholů bylo i vystoupení skupiny Bremont Horsemen Flight Team, která jako jediná létá na světě skupinovou akrobacii na warbirdech. Ed Shipley, Steve Hinton a Dan Friedkin se již v minulosti v Duxfordu několikrát představili, v roce 2014 dokonce s letouny Spitfire. Letos zalétali na letounech P-51 Mustang. 


Bremont Horsemen - Flying Legends 2017 Video: Marc Talloen

A právě Mustangy si letos vybraly svůj díl smůly. Nejprve v prvním sobotním představení přišel P-51C Mustang „Berlin Express“, který krátce před letošními „Legendami“ absolvoval přelet Atlantického oceánu, o překryt kabiny. A v neděli v samém závěru klasického duxfordského „Balba“ přišlo Mayday od pilota Mustangu „Miss Velma“. Drama se od prvního pilotova hlášení o prudkém vzrůstu teploty motoru rychle vystupňovalo až k totální ztrátě výkonu motoru. V dramatické sekundě těsně po třetí zatáčce, kdy již měl Mustang vysunutý podvozek provedl jeho pilot správné rozhodnutí a místo pokusu o návrat na letiště zvolil přistání na pole paralelně k dálnici, která probíhá kolem letiště, čímž téměř jistě zabránil pádu a následné katastrofě. Navíc se mu podařilo v posledních sekundách ještě i zatáhnout podvozek, takže následovalo sice ne bezbolestné, ale bezpečné nouzové přistání. Pilot vystoupil bez zranění a „Miss Velma“ stála už včera v hangáru na „svých nohou“. Do vzduchu se sice hned tak nepodívá, ale opravy Mustangu jsou dnes již jen otázkou času a peněz. 

Každoroční „Legendy“ jsou velkým lákadlem i pro české fanoušky historických letounů. Přístí ročník bude možná dobrou příležitostí vyrazit do Duxfordu i pro vás.

 

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > Flying Legends 2017
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »