Gordon Bennett Cup 2018

Gordon Bennett Cup 2018

Gordon Bennett Cup 2018     I letos se na trase nejtěžšího světového závodu plynových balónů objeví česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček. Letos s nimi v pozemním týmu vyrazil i šéfredaktor Flying Revue Michal Beran. Zprávy tedy budou přímo od zdroje. Flying Revue je i letos mediálním partnerem českého týmu.    

Zoom gallery

     Live tracking       Právě se děje      O závodě       Psali jsme     Jak to bylo loni

 

 

 

 


 

 

Právě se děje

Zprávy přímo z místa dění od našeho zpravodaje Michala Berana. 

Závod skončil.

 

rrtgzj.jpg

Zoom gallery

1. 10. 2018  14:45 h  Tak už i poslední tým soutěžního pole úspěšně přistál. Jak vyplývá i z postu níže, posádka balónu GER-1 Matthias Zenge a Benjamin Eimers přistála 65 km od polského města Poznaň - vzdálenost od místa startu byla v okamžiku přistání 840,6 km (viz obr.). 

Zoom gallery

1. 10. 2018  14:35 h  Matthias Zenge a Benjamin Eimers stále letí, nyní, asi 70 km jihozápadně od Poznaně, se chystají na přistání a bude jim za dosažených cca 840 km patřit celkové třetí místo. Podle neoficiálních výsledků se druhém místě umístila posádka balónu USA-2 Andy Cayton a Bill Smith (916 km), první místo patří za 1145 km Polákům Mateuszi Rekasovi a Jackovi Bogdanskemi (POL-2). Poláci letěli stejně jako Němci k severovýchodu přistáli v Polsku, Američané přistáli 40 km jižné od Neapole. 

Zoom gallery

1. 10. 2018  9:45 h  Závod stále ještě neskončil, ve vzduchu je poslední balón. Je to balón GER-1 posádky Matthias Zenge a Benjamin Eimers. Ti podobně jako posádka balónu POL-1 namířili severovýchodně a momentálně se nacházejí nad Českým středohořím a míří k Ústí nad Labem. Poláci zatím doletěli od místa startu nejdál (1145 km) a přistáli dnes v 7 hodin ráno 40 km od města Olsztyn nedaleko kaliningradské oblasti. Němci mají na kontě zatím 624 km. 

Zoom gallery

30. 9. 2018    Podívejte se na fotky z přistání u obce Chaffois ve Francii, dvacet kilometrů od francouzsko-švýcarské hranice a 50 km západně od Bernu. Bylo docela dramatické díky přízemnímu prudkému a nárazovému větru. Kromě problémů s nedostatkem balastu měla posádka v noci problém rovněž s nefunkčním odpovídačem, což byl další důvod pro ukončení letu ráno po rozednění. 

  Zoom gallery  Zoom gallery  Zoom gallery

 

Zoom gallery

29. 9. 2018 

 

7:35 h     Předpoklad se žel potvrdil, balón Honzy Smrčky a Aleše Vašíčka v 7:35 h přistál po uletění 92,6 km u obce Chaffois ve Francii, dvacet kilometrů od francouzsko-švýcarské hranice a 50 km západně od Bernu. 

Ukázalo se, že strategie zvolená českým týmem byla správná, ale současně náročná. Nepodařilo se získat dostatečnou výšku pro přelet Alp, a proto museli zůstat nad územím Švýcarska. Kluci měli v noci problémy s nosností balónu. Změna směru větru ve výšce, kde letěli, způsobila, že se otočili zhruba směr západ a po letu v délce 11 h 39 minut přistáli po rozednění ve Francii západně od Pontarlier. Přistání bylo více méně bezpečnostní, neboť po neúspěšném pokusu přestoupat Alpy jim na palubě nezůstalo dostatečné množství balastu pro další let.

Rovněž tým SUI-3, který v noci vedl a letěl stejnou strategii, tedy přelet Alp zhruba východním směrem, musel přistát v jednom z Alpských údolí. Přistáli též dlouho po startu vedoucí Japonci, důvod zatím neznáme, ale může jim být i nepovolení k průletu některou ze zón ATC ve Francii.

6:50 h     Kluci jsou stále ve vzduchu, teď už nad Francií u Pontarlier. Stíhací skupina vyrazila za nimi. Nicméně stále se předpokládá, že po rozednění přistanou, protože jim zbývá minimum písku.

6:00 h     Český tým měl v noci technické problémy, balón nedokázal vystoupat do výšky potřebné k bezpečnému přeletu Alp. Proto musel zůstat ve Švýcarsku a kvůli meteo situaci se v podstatě vraci severně od mista startu. Předpoklad je přistání po rozednění. Je to velká škoda protože třeba tým SUI-3 , který měl stejnou strategii, je už za hlavním horským hřebenem a závod vede.

00:15 h  Patnáct minut po půlnoci se česká posádka nachází nad obcí Melchnau a stáčí se k jihozápadu. Zatím uletěno 38,5 km. Na snímcích okamžik startu z Bernu a pozice na trati v 00:15 h.  

   Zoom gallery    Zoom gallery

Zoom gallery

28. 9. 2018 

19:30 h     Odstartováno za velkého zájmu publika, na facebooku závodu běží live přenos. Honza s Alešem míří zatím k severovýchodu.  

Český balón je připraven k letu. Zoom gallery
Český balón je připraven k letu.

14:10 h    Balón je připraven (plnit se začalo nakonec až ve 13h) a trasa už je jasná. Po startu prudké stoupáni k přeletu masivu Eigeru, v noci přes Alpy, ráno se uvidí - cilem je přistání v Itálii, za vhodných podmínek možná přelet Jadranu do Slovinska. Rozhodne počasí a to, jak se posádka vypořádá s ATC omezeními nad Itálií. 

Živý přenos z Bernu:

» Další fotografie si můžete prohlédnout zde.

Dopoledne    Ráno proběhl druhý letový briefing, v devět hodin začíná plnění balónu vodíkem. Začíná se nám rýsovat trasa. Aktuální varianta je noční let ve 4 km přes Eiger do Itálie s následnou možností letět až do jižní Itálie. Ve hře je i přistání v Pádské nížině, nebo v případě příznícých podmínek let až do Slovinska a Chorvatska.

Honza Smrčka v pátek odpoledne. Zoom gallery
Honza Smrčka v pátek odpoledne.
  Příprava českého balónu k plněni. Zoom gallery
Příprava českého balónu k plněni.
  Připevňování české vlajky. U vlajky Aleš Vašíček.Zoom gallery
Připevňování české vlajky. U vlajky Aleš Vašíček.

Dnes večer tedy na start! Sledujte live tracking.  

Zoom gallery

Vylosované pořadí na startu. Zoom gallery
Vylosované pořadí na startu.

27. 9. 2018   Už víme, kolikátí poletíme - na večerním slavnostním zahájení nám bylo vylosováno šesté pořadí (video - čas 47:00). Čtvrtek byl také ve znamení finálních příprav k letu. Po ranní registraci v hotelu Novotel v blízkosti startoviště proběhlo tradiční plnění pytlů pískem, tak trochu společenská akce, které se účastní všechny týmy. 

» Fotografie si můžete prohlédnout zde.

Není to zas tak jednoduché, například písek nesmí být vlhký, aby ve velkých výškách nezmrznul. Proto si některé týmy svůj písek dokonce sušili na připravených plachtách. Jiné týmy volí variantu přidávání soli do písku. Pytle se musí naložit na připravené palety, které pak organizátoři rozvezou po rozlosování pořadí na startovní místa. Připravené palety se ještě obalují fólií, aby v noci nenavlhly. 

Jádro českého týmu: Renata Labancová, Aleš Vašíček, Zdeněk Jandus, Jan Smrčka. Zoom gallery
Jádro českého týmu: Renata Labancová, Aleš Vašíček, Zdeněk Jandus, Jan Smrčka.
  Pytlování zátěže. Zoom gallery
Pytlování zátěže.
  Napytlováno!Zoom gallery
Napytlováno!

První letový briefing ukázal, že meteo podmínky budou skutečně velmi náročné. Navíc se v řadě zemí opět zpřísnily podmínky pro let balónů, někde se nesmí letět Night VFR, jinde je průlet zónami ATC možný jen nad nebo pod určitými hladinami. Prostě letošní GBC bude pro posádky zřejmě velmi složitý. 

Zoom gallery

26. 9. 2018   Dnes večer situace opět vypadá trochu jinak a otevírají se trasy jihovýchodním (Slovinsko) nebo jihozápadním směrem (Korsika, Sardinie).

Ve hře je i možnost letu nad Itálií, případně eventualita odlétnout v noci v malé výšce zhruba západním směrem do Francie, vyhnout se nočnímu letu přes Alpy a nastoupat v sobotu po rozednění. Pak se vydat na jih/jihovýchod. Ani dnešní výhled však stále není konečný a situace se ještě může změnit. Předpověď a možné trasy v závislosti na počasí viz mapky níže. 

Zoom gallery  Zoom gallery  Zoom gallery  Zoom gallery  Zoom gallery

Zoom gallery

25. 9. 2018   Meteorologické výhledy byly během uplynulých dnů značně proměnlivé a stejně tak se měnily i projektované trasy. Po dnešní týmové poradě pilotů s meteorologem před odjezdem  týmu (úterý večer) do místa konání závodu (Bern) to vypadá na jižní směr. Vyrážíme do Bernu. Držte nám palce!

Zoom gallery

23. 9. 2018   Přípravy na odjezd vrcholí, tým je v nepřetržitém kontaktu. Napjatě sledujeme meteopředpověď. Zatím ukazovala na směr letu Španělsko/Portugalsko, pak zase západní Francie, nebo naopak Rumunsko. To ale jistě není konečná. Zvažujeme více variant letu.  

 

     Live tracking       Právě se děje      O závodě       Psali jsme     Jak to bylo loni


 


O závodě 

Zoom gallery

Start 28. 9. 2018       Místem startu je švýcarské hlavní město Bern. Za příznivých meteorologických podmínek se startuje v pátek 28. září 2018, kdy by se podle plánu v 19. 30 h otevřít startovací okno. Posádky budou startovat postupně.  

Zoom gallery

Týmy   Startovat v závodě bude celkem 20 posádek z jedenácti zemí. Největší zastoupení mají Švýcaři, Francouzi a Němci (po 3 týmech), ve dvou balónech poletí Poláci, Rakušané a Američané a po jedné posádce vysílají do Bernu Belgie, Česko, Rusko, Japonsko a Austrálie. Česká posádka Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem má kód CZE-1. Podpůrný tým české posádky tvoří Zdeněk Jandus - ATC, Jan Horák - meteo, Renata Labancová - pozemní podpora, Vladimír Ekrt - pozemní podpora a Michal Beran - Flying Revue.

Aleš Vašíček a Jan Smrčka těsně před startem loňského ročníku. Zoom gallery
Aleš Vašíček a Jan Smrčka těsně před startem loňského ročníku.

Vítězem se stává posádka, která urazí nejdelší vzdálenost mezi startem a cílem (geografická vzdálenost těchto bodů).

Zoom gallery

Balóny      Objem balónu je maximálně 1000 kubíků, rozdíly mezi technikou posádek tkví především v hmotnosti balónu (materiál obalu balónu, materiál koše, výbava na let, hmotnost posádky) - čím lehčí balón, tím více zátěže mohou posádky vzít na palubu. Ti nejlepší (s nejlehčím balónem) berou na palubu 45 až 50 pytlů s pískem, což je rozhodující faktor - čím větší je hmotnost odhoditelné zátěže, tím větší množství vertikálních i směrových manévrů je možné během letu provést a tím déle tedy zůstat ve vzduchu. Česká posádka mohla vzít na palubu vloni 36 pytlů, letos, jelikož se podařilo se snížit hmotnost výbavy, by to mělo být 40 pytlů. Bezpečnostní zásoba písku je 5 pytlů, po přistání by jich právě tolik mělo na palubě zůstat.  

Zoom gallery

Webové stránky závodu     www.gordonbennett.aero

 

Zoom gallery

Kudy se poletí    Meteorologické výhledy byly během uplynulých dnů značně proměnlivé a stejně tak se měnily i projektované trasy. Zatímco ještě o víkendu před startem to vypadalo na směr letu Španělsko/Portugalsko, poté západní Francie, nebo naopak Rumunsko, na poslední týmové poradě pilotů s meteorologem před odjezdem týmu (úterý 25. 9. večer) do místa konání závodu to vypadalo na jižní směr, ve středu se ale otevíraly trasy na jihovýchod či jihozápad od Bernu. Finální rozhodnutí, kterou trasu česká posádka zvolí, padne až před závodem, situace se stále mění. Sledujte část Právě se děje.     

 Live tracking       Právě se děje      O závodě       Psali jsme     Jak to bylo loni

 

 


Live tracking 

Live tracking   Až pořadatel live tracking spustí, budete zde moci po klinutí sledovat pozice a pohyb jednotlivých posádek.

Live tracking - obsluha    Stránka s live trackingem na webu závodu nabízí snadnou možnost sledování každé posádky. Po otevření stránky můžet vlevo po kliknutí na kartu Teams vybrat kterýkoli tým, jehož pozici a let chcete sledovat. Po kliknutí na kartu Leader se vám zobrazí aktuální pořadí. V menu nahoře si můžete vybrat druh mapového podkladu, zobrazení meteorologické situace v libovolné výšce (vybrat si můžete teplotu, vítr, oblačnost ap.), jedním klikem si můžete zobrazit tři aktuálě vedoucí posádky apod. 

     Live tracking       Právě se děje      O závodě       Psali jsme     Jak to bylo loni




Jak to bylo loni

Aleš Vašíček a Jan Smrčka těsně před startem loňského ročníku. Zoom gallery
Aleš Vašíček a Jan Smrčka těsně před startem loňského ročníku.

Zoom gallery

Dobrodružství s názvem Gordon Bennetův pohár 2017 bylo historicky prvním ročníkem, v němž startovala česká posádka - stejně jako letos, i loni do koše plynového balónu nastoupili hlavní pilot a nestor českého balónového létání Jan Smrčka spolu s druhým pilotem Alešem Vašíčkem. V 61. ročníku legendárního závodu uspěli více než dobře a Flying Revue byla jako mediální partner posádky u toho.

Čeští piloti dosáhli ve svém prvním startu skvělého umístění lehce za polovinou startovního pole - z 21 posádek uletěli třináctou nejdelší vzdálenost - 1077 km. Zvítězili Francouzi Leys a Houver (1834 km), druzí se umístili Švýcaři Frieden a Witprächtiger (1366 km) a třetí Španělé Redondo a Rial (1334 km). 

Závod jsme podrobně sledovali ve speciálu Gordon Bennett Cup 2017.   

Zoom gallery

 


Psali jsme: 

2.10.2018 Jan Smrčka: Nebyli jsme daleko od dobrého rozhodnutí, ale chyběla nám zkušenost Jan Smrčka jako hlavní pilot a Aleš Vašíček jako kopilot mají za sebou už dva ročníky světově proslulého závodu plynových balónů Gordon Bennett Cup.

Gordon-Bennet Cup 2018   Gordon Bennett 2018 je za námi. Požádali jsme pilota českého balónu a vedoucího týmu Jana Smrčku o jeho zhodnocení toho, co se událo nejen v uplynulých dnech, ale i během letošní přípravy na tento proslulý závod. více

1.10.2018 Gordon Bennet Cup 2018 je minulostí. Zvítězili Poláci, český tým tentokrát skončil v poli poražených Posádka a členové stíhací skupiny po přistání balónu ve Francii. Foto: Vladimír Ekrt

Gordon Bennett Cup 2018    Letošní ročník slavného závodu plynových balónů Gordon Bennett Cup letos startoval ze švýcarského Bernu a byl poněkud odlišný než jiné ročníky. Vítěz a druhý v pořadí přistáli každý na opačné straně Evropy, českou posádku po technických potížích proudění zaneslo nad Francii a tam museli piloti hned v sobotu ráno kvůli nedostatku balastu přistát - jen 93 km od místa startu.  více

28.9.2018 Fotografie Gordon Bennett Cup 2018 Místo pátečního startu, kdysi první vojenská letecká plocha ve Švýcarsku.

Fotografie z G-B Cupu 2018 více

27.9.2018 Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem se už zítra vydají na trasu Gordon Bennett Cupu 2018

Gordon Bennett Cup 2018     Jak už víte, i letos se na trase nejtěžšího světového závodu plynových balónů objeví česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček. Na trasu závodu by se měla vydat už zítra večer.   více

21.9.2018 Jak se trénuje na Gordon Bennett Cup Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky

Gordon Bennett Cup 2018        Můžete nalétat na horkovzdušných balónech kolik chcete hodin, ale létání s plynovými balóny je přece jen něco zcela jiného. A proto se česká posádka ve složení Jan Smrčka a Aleš Vašíček, která nás bude i letos reprezentovat na Gordon Bennettově poháru vypravila za tolik potřebnými tréninkovými lety za přáteli do Gersthofenu. více

14.9.2018 Gordon Bennett Cup 2018: pohled do historie Po startu.

Gordon Bennett Cup 2018  Jen několik týdnů zbývá o startu letošního závodu o Gordon Bennettův pohár v balónovém létání. A česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček bude opět u toho.  více

Flying Revue > Série & speciály > Gordon Bennett Cup 2018
.

VFR Communications:

» Prezentace aplikace už zítra!
Sobota 20. 10. v 10.30h Karolinum (více

Báječný svět létání:

Fotky, videa, přednášky » Srdečně zveme!


FR 6/2018: Už brzy!

Sledujte akci "100 letišť":

Etapa 22+23: Slovensko

Novinka: Kalendář 2019

Už jste četli FR 5/2018? 

Poleťte s námi balónem:

Živě z dráhy 06/24:

e-Shop FR:

Letecká videa FR:

Inzerce: 

..
12345

Legendy čs. letectví:

Kalendárium:

Dne 21.10.1923 se stalo...
21.10.1923
Vzlétl první letoun slavného ruského konstruktéra Andreje Nikolajeviče Tupoleva. Projekt stroje s typovým označením ANT-1 vznikl ve své původní podobě již roku 1911, dokončen byl však ve své modernizované podobě až o 12 let později.
zavřít

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
12345

Práce v letectví:

Přednášky, kurzy FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345