Humanoidní robot „Vodochoid“ je novou posilou pilotního týmu Aero

1.4.2024

Pilotovat letadlo pomocí umělé inteligence usazené v těle humanoidního robota?

foto_aero_humanoidní_robot_vodochoid_1.jpg

Tradičnímu českému výrobci Aero se v oblasti AI a pokročilé robotiky povedl světový průlom. Do cvičného letounu L-39NG usedl jako experimentální kopilot humanoidní robot pojmenovaný „Vodochoid“. Umí se sám připoutat v kokpitu, v hangáru nosí klasické brýle pilotky a mezi jeho oblíbené filmy patří Nebeští jezdci nebo Top Gun. V pondělí 1. dubna 2024 v 10.30 hodin pak podstoupí na vodochodském letišti certifikaci pro akrobatické vystoupení.

Český výrobce testuje ve vzduchu humanoidního pilota vybaveného AI, který je schopen plně zastávat funkci kopilota posádky cvičného proudového letounu L-39NG. To je výsledek více než 10leté spolupráce konstrukčního oddělení a laboratoře umělé inteligence, kterou ve Vodochodech otevřeli v roce 2014 jako paralelní součást vývoje projektu L-39NG.

foto_aero_humanoidní_robot_vodochoid_2.jpg

Vodochoid (jméno vzniklo se spojením slov Vodochody a Android) má standardní humanoidní rozměry, je vysoký 170 cm a váží asi 68 kg. Jeho autentická chůze se co nejvíce podobá typické chůzi továrních pilotů včetně typických gest a posunků. Při speciálním testu, tzv. AI Humanoid Pilot Test, dokázal napodobit továrního pilota asi z 83 %, což je naprosto skvělý výsledek s ohledem na to, že se jedná teprve o první generaci humanoidních robotů vyvinutých v Aero. Humanoid z Aero umí sledovat 3D prostor s nadprůměrnou frekvencí (ve srovnání s těmi nejlepšími humanoidy na světě) 12 obrázků za vteřinu, ale zvládne také uvařit kávu a připravit omeletu včetně rozklepnutí vajíček, unese asi 30kg zátěž a vyvine rychlost až 7,5 kilometrů za hodinu. Vodochodský stroj se učí na principu velkých jazykových modelů přímo na datech vycházejících z chování a jednání samotných pilotů. Aero letos oslavuje 105. výroční od založení, takže databáze a archiv pilotních dat je opravdu obsáhlý.

foto_aero_humanoidní_robot_vodochoid_4.jpg

Vyspělá baterie Vodochoida, složená z úplně nové sloučeniny pevného elektrolytu, dokáže robota udržet v chodu až na 72 hodin. Při zapojení do letových činností má kapacitu asi 45 letových hodin. Vodochoid dokáže pilotovat letoun, komunikovat s řídící věží, zvládne sám vyhodnocovat jednotlivé letové situace a rozhodovat se o dalším postupu. Oproti klasickému autopilotu nebo jinému autonomnímu systému umí provést předletovou kontrolu, sám nasednout do kokpitu a připoutat se, což svědčí o precizní motorice a haptice, na čemž byl od začátku vývoje kladen stěžejní důraz. Humanoid z dílny Aero se zapojuje do běžného provozu firmy obdobně jako jeho lidští parťáci z továrního týmu pilotů. Pravidelně se tak účastní operativních schůzek s konstruktéry a mechaniky, je partnerem lidských pilotů při fyzickém tréninku v tělocvičně nebo s ostatními piloty navštěvuje závodní kantýnu.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Aero plánuje do roku 2030 doplnit tým továrních pilotů o dalších pět humanoidů Vodochoid. Český výrobce letadel plánuje do budoucna nabízet své roboty v rámci komplexního výcvikového systému, který dodává svým zákazníkům jako součást balíčku L-39NG.

foto_aero_humanoidní_robot_vodochoid_3.jpg

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace vojenských a civilních letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Zdroj: Aprílová tisková zpráva Aero Vodochody :-) 

Flying Revue > Články > Letecká výroba > Humanoidní robot „Vodochoid“ je novou posilou pilotního týmu Aero
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: