Jak se létá... v Norsku

31.10.2019

Pohled do fjordu Hardanger při průletu.Pohled do fjordu Hardanger při průletu.
Pohled do fjordu Hardanger při průletu.
Zobrazení průletu fjordem na primární obrazovce. Zobrazení průletu fjordem na primární obrazovce.
Zobrazení průletu fjordem na primární obrazovce.
Nádhera norské krajiny - hory, jezera, řeky...Nádhera norské krajiny - hory, jezera, řeky...
Nádhera norské krajiny - hory, jezera, řeky...
Ještě jednou fjord Hardanger.
Ještě jednou fjord Hardanger.
Drué rameno fjordu Hardanger. Drué rameno fjordu Hardanger.
Drué rameno fjordu Hardanger.
Další z norských fjordů.
Další z norských fjordů.

Nad Evropou s Flying Revue 13.          Létat v Norsku je snem každého pilota, jemiž alespoň trochu voní dálky. Co tato překrásná země letecky nabízí a jak se na let do ní a v ní připravit?

Sezóna a počasí

Norsko je nádherná země, která přináší pilotům ohromné možnosti pro letecké cestování a při troše štěstí s počasím zde najdou i jedinečné přírodní krásy. Do severních oblastí je logicky vždycky lepší létat v teplejších měsících. V případě Norska se letově nejvhodnější počasí statisticky nejčastěji objevuje od druhé poloviny května do půlky září. Pokud tedy chcete a máte možnost letět mimo hlavní prázdniny, tak bych doporučoval červen, kdy jsou zároveň nejdelší dny. Nad polárním kruhem tak budete moci létat bez omezení východem a západem slunce.

» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication.  

 S čím je v Norsku potřeba počítat, to jsou poměrně silné větry, a tak je dobré si nacvičit přistávání s bočním větrem a věci na cestu volit, umísťovat i zajišťovat tak, aby vás během letu v silnější turbulenci neohrožovaly svým volným pohybem po kabině. Vítr je logicky podstatně nepříjemnější v horách a zejména při létání skrz fjordy, kde vytváří někdy opravdu drsné rotory.

Vybavení

Záleží samozřejmě na trase, kterou si vyberete, ale je potřeba počítat i s tím, že někde poletíte určitou dobu přes vyšší a pusté hory. Je proto dobré se připravit rovněž na případnou nutnost nějaký čas přežít v horách. Takže myslete na dobré boty, teplé oblečení, spacák, potřeby na rozdělání ohně i trochu záložního jídla a vody. Je důležité v případě nutnosti o sobě také moci dát vědět.

Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi! Zoom gallery
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!
» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.

Spoléhat se na mobilní telefon je v horách nemožné, a tak nejlepším řešením je možnost si půjčit (cca 200 Kč/den) nebo zakoupit (od cca 15 000 Kč) satelitní telefon. V horách na severu je nejvhodnější systém Iridium, který využívá pohyblivé družice, a tím eliminuje nebezpečí signálového stínu. Ten je problémem u systémů s geostacionárními družicemi a zejména v extrémnějších severních a jižních polohách a v hornatém terénu by nás mohl zklamat.

Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.Zoom gallery
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.

Ostatní vybavení už je spíše individuální záležitostí, ale opět je dobré myslet na trasu, kterou zvolíte. Do Norska zřejmě vždycky poletíte část trasy nad mořem, a tak je nutné mít v letadle plovací vesty a případně (při delším pobytu nad mořem) i záchranný člun.

Papírové ICAO mapy Norska 1:500 000 se vydávají jednou ročně a jsou rozdělené na tři části – jižní, střední a severní Norsko. Tyto mapy se mi podařilo objednat u britského pilot-shopu www.transair. co.uk.

Určitě při létání v Norsku používejte alespoň dva zdroje navigačních informací - papírové mapy a některou z vhodných aplikací (Jeppesen nebo SkyDemon) nebo dvě aplikace. Přes fjordy v Norsku vede totiž množství drátů vysokého napětí a jsou rozmísťovány stále nové. Pouhým okem je během letu obvykle nenajdete a tak je potřeba znát jejich přesnou polohu. Abyste měli opravdu poslední informace, raději proto používejte dva zdroje.

Plánování cesty

Tak jako u všech dálkových letů doporučuji neplánovat si na den průměrnou letovou dobu delší než čtyři až pět hodin. I když to vypadá jako málo, tak zjistíte, že jste vlastně většinu času zaměstnáni. K čistému letovému času je totiž potřeba přičíst čas na letištní administrativu, poutání a přípravu letadla, tankování, přípravu a podávání letového plánu, meteo brífink, cestu z/na letiště, nakládání a vykládání věcí, prohlídku letadla atd.

Zoom gallery» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i v hangáru či na stojánce a také pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci.  

Při rozhodování o trase je dobré si promyslet a prověřit alespoň následující: dostupnost benzínu na letištích, otevírací dobu zvolených letišť, předpisy ohledně vstupu do země, možnost pozemní dopravy a ubytování atd.

Při cestě do Norska se VFR letcům nabízejí dvě základní možnosti:

První: Letět přímo na sever přes Berlín a Kodaň na některé letiště v jižním Norsku. Pokud nechceme létat moc nad mořem (někomu to nedělá dobře), tak je možné tuto trasu doladit tak, že proletíte východně od Hamburku přes Kiel, Odensee a Helsingør a pak podél západního pobřeží Švédska až do Norska.

Plánování letu Evropa

Všechny potřebné informace k plánování letu do jednotlivých evropských zemí najdete na webu FR v sekci Plánování letu Evropa

Sekci Norko pro plánování letu najdete zde.

Druhá: Letět přes Polsko na dánský ostrov Bornholm a odtud dále na sever nad východním pobřežím Švédska do Kiruny. Odsud pak přes hory do Narviku. Případně lze z Bornholmu samozřejmě přeletět přímo do jižního Norska.

Moje odzkoušené trasy do Norska vypadají takto:

  • Příbram – Ronne (Bornholm) – Stockholm/ Skavsta – Sundsvall – Kiruna – Narvik a pak podle pobřeží, nad horami a fjordy směrem na jih. 
  • Příbram – Esbjerg – Skien – Bergen a dále podle pobřeží směrem na sever. 

Celkově bych doporučoval cestu do Norska plánovat alespoň na 10 dní.

Létání v Norsku

I když v Norsku, zejména v severnějších oblastech, moc VFR letců nepotkáte, je to v principu země VFR létání velmi nakloněná. Pro zjednodušení létání po Norsku je vhodné si koupit týdenní kartu v ceně kolem 1000 NOK, která opravňuje k přistávání dle libosti na všech letištích Avinoru (mimo Oslo a několik málo letišť, která Avinoru nepatří – viz seznam na webu Avinoru). Kartu je potřeba si koupit ještě před příletem do Norska, aby platila už pro první přistání tam. Její zakoupení také znamená, že jste zaregistrováni v systému Avinoru, a tak se k vám už ATC chová jako k vlastním.

Zajímavá místa v Norsku

Města: Stavanger, Bergen, Bodø, Trondheim, Narvik, Sogndal Fjordy Sognefjord, Skardsfjord, Trondheimsfjord

Ledovce: Svartisen, Jostedalsbreen, Hardangerjokulen, Folgefona

Hory: Severně od Sognefjordu leží překrásné nejvyšší hory Norska. Jinak ale je v Norsku impozantních hor samozřejmě velké množství.

Letiště:

Sogndal – překrásné malé letiště s benzínem a autobusem z letiště, které leží vysoko nad stejnojmenným nejdelším norským fjordem, měřícím asi 205 km.

Narvik – příjemné mezinárodní letiště vhodné pro přílet směrem z Kiruny ve Švédsku. Krásné pobřeží v okolí.

Bodø, Ålesund, Stokka, Skien, Namsos – všechno příjemná letiště s benzínem, internetem a vším potřebným zázemím.

Bergen – toto letiště nedoporučuji. Má velký dopravní provoz a není pro VFR lety příliš přátelské. Také je hodně daleko od města. Samotný Bergen a jeho okolí jsou ale ze vzduchu překrásné.

Po příletu ani před odletem z letiště není potřeba chodit do žádné kanceláře platit poplatky, celý proces je tak zásadně zrychlený. Karta nezahrnuje parkovací poplatky, ale v praxi je ode mne nikdo nikdy nechtěl. V norském VFR guide je uvedená výjimka z parkovacích poplatků pro členy aeroklubů a AOPA, tak se zřejmě předpokládá, že všichni piloti jsou nějaké takové organizace členy.

V Norsku je potřeba si dát poměrně velký pozor na otevírací dobu letišť. Celá řada z nich slouží místním leteckých linkám, a jejich otevírací doba je proto těmto linkám přizpůsobená. Také vzhledem k bílým nocím jsou někdy takové otevírací doby poměrně bizarní, ale mimo ně nelze na letišti přistát. Otevírací doby je proto potřeba si ověřit v norském AIP, sekci AD – jsou vždy uváděny v časech UTC, tak je potřeba si je přepočítat na místní čas. Důležité je prověřit si rovněž dostupnost paliva Avgas 100 na plánovaných letištích – všechna jej totiž nemají.

Vstoupit do Norska je potřeba přes jedno z jeho mezinárodních letišť. Je jich celkem hodně a jejich aktuální přesný seznam najdete také ve VFR Guide. Tento dokument dává rovněž instrukce, jak podávat žádost o povolení letu s UL letadlem, které je norskými úřady vyžadováno. Letový plán do Norska je potřeba podat alespoň jednu hodinu před vstupem do norského letového prostoru. Pro lety v rámci Norska se vyžaduje 30 minut před startem. Pokud si nepřejete podávat VFR letový plán, tak nemusíte. Povinnost je to jen při mezinárodních letech.

Noční VFR lety jsou zakázány, let nad mraky (TOC) je povolen. Nad horami může ale být TOC let při případném vysazení motoru problém, protože základna mraků je často níž než nejvyšší vrcholky hor.

Pokud poletíte do Norska, budete určitě chtít proletět nějaké fjordy – pravidlo pro létání ve fjordech je, že se máte, pokud to jde, držet vždy při pravé straně. Letět ale příliš blízko stěn fjordů a pod úrovní jejich horní hrany často znamená, že se dostanete do rotoru vytvářeného větrem foukajícím přes hory na fjord. Řešením je buď letět od stěny dále, nebo vystoupat alespoň 300 metrů nad horní hranu fjordu. To může ale znamenat nutnost vystoupat i do 1500 metrů, protože stěny fjordů jdou často nad výšku 1000 metrů.

Běžným problémem v Norsku bývá doprava z letiště někam do města nebo ubytovacího zařízení. Pokud přiletíte nebo odlétáte v čase, kdy přistává pravidelná linka, tak je to dobré, protože můžete obvykle použít autobus přistavený pro její cestující. Pro jednotlivé linky takové autobusy fungují na všech letištích. Pokud to časově   nevyjde, pak zbývá jen se ubytovat někde v blízkosti letiště, nebo si vzít taxi. To ale bývá celkem drahé, protože letiště jsou obvykle poměrně daleko od měst, kterým slouží.

Tipy na trasu

Pokud nemáte nějakou přesnou trasu, kterou chcete nebo potřebujete letět, pak bych doporučil letět podél pobřeží z jihu na sever nebo obráceně. Norské pobřeží je úžasně rozmanité a krásné. Leží na něm také množství malých letišť, na nichž se dá bez problémů přistávat. Určitě je dobré si naplánovat průlet některým z fjordů. Jen je potřeba si uvědomit, že fjordy nejsou žádná malá mořská údolíčka – jedná se často o záseky do pevniny dlouhé až 200 km, takže proletět takový fjord od moře na konec a zpět může trvat přes dvě hodiny… Moje konkrétní tipy, co vidět z letadla v Norsku, jsou uvedeny v boxíku.

V Norsku je ale rozhodně ještě více zajímavých míst, která jsem dosud nestihl navštívit, tak se rozhodně mým seznamem neomezujte. 

 

Text a foto: Jiří Pruša

logo_fr_transp.jpgpugtoúijfvc_911x344_-min.jpgdepositphotos_1365019_original.jpg

 


 Aplikace pro piloty:


VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application



Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Kurz VFR zahraniční lety:


Všechny kurzy a exkurze FR zde. 

FR 6/2019 je v prodeji:

Poslechněte si:

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

PilotShop.cz:

..
12345

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Soutěž:

Exkurze CSAT:

Kalendárium:

Dne 14.11.1930 se stalo...
14.11.1930
První let ikonického britského dopravního stroje Handley Page H.P 42. Stroj s imatrikulací G-AAGX (později pojmenovaný Hannibal) pilotoval Squadron Leader Thomas Harold England.
zavřít

Staňte se pilotem:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy:

..
12345

Partneři:

..
12345