Jak se létá... v Portugalsku

21.11.2019

Nad Evropou s Flying Revue 15.          Portugalsko, to není jen relativně úzký pruh země na Atlantském pobřeží Pyrenejského poloostrova, ale také Azorské ostrovy nebo ostrov Madeira. Doletět sem sportovním letadlem, to už je docela výzva.

Kniha Evropské ostrovy z nebe

» Napsal Jiří Pruša
» 472 stran reportáží a zážitků
» 1000 fotografií
» Křest proběhne 26. 11. 2019, knihkupectví Academia, Václavské náměstí Praha
» Kmotrem knihy je Petr Nikolaev

Srdečně zveme i čtenáře, kteří si napíší o pozvánku na e-mail: info@flying-revue.cz.

Letecká výprava do Portugalska a zpět vám dává ohromnou příležitost vidět velkou část západní Evropy. K tomu, abyste z takového letu vytěžili maximum, doporučuji spojit cestu do Portugalska s pobřežní cestou přes Španělsko. Cesta do Portugalska a zpět měří přes 5000 km, takže je podle typu letadla potřeba počítat 20 - 30 hodin letu. V Portugalsku je k vidění řada impozantních hradů, krásné dlouhé pláže i zajímavá města. Určitě stojí za to sem letět.

Kudy a jak do Portugalska

Dobré řešení je letět například severně od Alp, Francii opustit přes letiště Biarritz a pokračovat kolem dramatického pobřeží severního Španělska, přeletět Santiago de Compostella, prohlédnout si zajímavé Atlantské ostrovy a do Portugalska vstoupit severně od města Porto. Vracet se pak můžete jižní cestou, tzn. letět na jih k Gibraltarské úžině a odsud pak na severovýchod podél pobřeží Středozemního moře až do Janova a odsud pak už přes Alpy domů.

Dá se to samozřejmě plánovati i jinak, ale tato trasa nabízí krásu mořského pobřeží a řadu pilotních, geografických i historických atrakcí. Pokud poletíte z Schengenu, tak můžete přistát na kterémkoliv portugalském letišti. Dopravní letiště, tedy na portugalské pevnině Lisabon, Porto a Faro, podléhají slotové koordinaci a mají povinný i velmi drahý handling. Doporučuji proto zvolit některé menší letiště.

» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. 

zziuhoijkpl_2_1021x754_-min0.jpg» Všechny díly seriálu Nad Evropou s Flying Revue si můžete přečíst zde.


Zoom gallery» Užitečná vám může být i on-line aplikace Trexee pro monitoring vašeho letadla za letu i na stojánce či pro automatické přivolání pomoci v nouzové situaci. 

Pokud se chcete dostat do blízkosti letiště Porto, pak mohu doporučit letiště Vilar de Luz (LPVL), kam vede od města Esposende i VFR trasa. Z tohoto letiště se dá do Porta dostat z nedalekého nádraží také vlakem. Problémem ale je, že tu nemají palivo. To je možné dostat na nedalekém letišti Espinho (LPIN) jižně od Porta nebo Viseu (LPVZ), kde je benzín i dlouhá asfaltová dráha.

Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.Zoom gallery
Právě o létání v těchto zemích pojednává seriál Po Evropě s Flying Revue.

Na mezinárodní letiště v Lisabonu VFR provoz nesmí, ale Lisabon má také krásné VFR letiště Cascais (LPCS) s potřebným zázemím i palivem AVGAS. Pokud vám stačí palivo Natural 95, pak můžete letět také na UL letiště Benaventes dráhou 15/33 450m a 10/28 400m, kde sídlí portugalský distributor letadel Dynamic – letecká škola AeroLazer. Jedná se o malé soukromé letiště s velmi přátelským zázemím. Je jenom potřeba si přílet domluvit přes e-mail. Palivo si dovážejí v sudech, takže je dobré oznámit i kolik ho budete potřebovat.

Plánování letu Evropa

Informace v článku se vztahují k době jeho první publikace. Aktuální informace k plánování letu do jednotlivých evropských zemí najdete na webu FR v sekci Plánování letu Evropa.

Sekci Portugalsko pro plánování letu najdete zde.

Na jihu Portugalska, západně od letiště Faro pak najdete výborné GA letiště Portimao (LPPM), které nabízí betonovou dráhu, dobré zázemí s restaurací i palivem a nízké přistávací poplatky.V Portugalsku je také množství UL ploch. Přehled všech portugalských letišť včetně UL ploch najdete pod záložkou PISTAS na webu CAVOK (www.cavok.pt). Na tomto webu najdete také anglické informace pro piloty letící do Portugalska a najdete tu i portugalský VFR Manuál ke stažení v angličtině.

Základní pilotní informace k létání v Portugalsku

I v Portugalsku je, stejně jako ve Španělsku, na dopravních letištích povinný handling, a proto je lepší volit menší GA letiště nebo i malé UL plochy. Pokud chcete přistát na jednom ze dvou hlavních letišť, která přijímají VFR provoz (Porto nebo Faro), pak počítejte s cenou za handling nejméně 200.- EUR. Také je tu potřeba si napřed vyžádat slot.

Provoz zahraničních UL letadel nepodléhá povolení místních úřadů. Jednou z hlavních bází UL letadel je zmiňované letiště v Benavente, ale v Portugalsku je jich více (viz mapu pod záložkou Pistas na webu Cavok. Provoz v nižších hladinách je v Portugalsku řízený vojenskými dispečery, proto i volací znaky v sobě obsahují označení „military“.

Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi! Zoom gallery
Na Evropou s Flying Revue. Seriál o tom, jak se v které evropské zemi létá. Létejte s námi!

Portugalský prostor je rozdělený do třech částí – North, Centrea South z nichž každý má svou frekvenci (viz web CAVOK). V kontinentálním Portugalsku jsou3 velká civilní TMA/CTR – Lisabon, Faro, Porto a TMA vojenských letišť. Dvě vojenská letiště jsou umístěná v blízkosti pobřeží mezi Portem a Lisabonem. Při cestě kolem pobřeží je proto potřeba si vyžádat průlet jejich TMA.

Podávání letových plánů je povinné pro všechny mezinárodní lety a prolety do/z/přes řízené prostory. S ohledem na poměrně velkou plochu řízeného prostoru doporučuji podávat letový plán v Portugalsku vždycky. Povinnost podávat letový plán platí i pro lety nad mořem, tzn. na Madeiru nebo případně na Azorské ostrovy. Lety na portugalské ostrovy Madeira a Azory nejsou ale povolené pro UL letadla.

Zveme vás na kurz VFR lety do zahraničí

Název kurzu: VFR lety do zahraničí - A

Přednáší: Jiří Pruša
Místo: CATC Praha, učebna
Datum: sobota 30. 11. 2019
Cena: 1 500,- Kč, členové Klubu FR sleva 10%
Pořádá: Flying Revue
Minimální počet účastníků: 15
Detaily a přihlašovací formulář: zde

Kam si v Portugalsku zaletět

Za návštěvu určitě stojí jak Porto, tak Lisabon i Faro. U každého z těchto měst najdete mimo hlavní dopravní letiště také příjemná sportovní letiště.  Let kolem pobřeží od severní hranicePortugalska až k Lisabonu nabízí krásné pohledy na nekonečné pláže a západně od Lisabonu také vzrušení z toho, že jste nad nejzápadnějším bodem evropské pevniny. 

Další zajímavou atrakcí přilétání v Portugalsku je množství středověkých hradů, které najdete hlavně v blízkosti hranice se Španělskem. Můžete letět také na překrásný ostrov Madeira. Letiště Funchal ale vyžaduje také napřed vyžádání slotu a UL stroje přes moře bohužel nesmí. S letem na Azorské ostrovy zatím nemám zkušenosti, protože svůj první pokus tam doletět jsem musel kvůli špatnému počasí zrušit. Pro případný let tam budete ale muset mezipřistát a natankovat na Madeiře. Pokud byste zvažovali přistání také na letišti Porto Santo nedaleko Madeiry, tak berte v úvahu, že tu nemají vhodné palivo.

   

 

Text a foto: Jiří Pruša

logo_fr_transp.jpg Zoom gallerydepositphotos_1365019_original.jpg

 


 Aplikace pro piloty:


VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application



Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Série & speciály > Nad Evropou s Flying Revue > Jak se létá... v Portugalsku
.

         Máme pro vás »

Předplatné jako dárek:

Skvělý vánoční dárek pro vaše blízké:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

FR 1/2020: Už brzy!

Zoom gallery


Předplatné:

..
12345

PilotShop.cz:

..
12

Kurz VFR to IMC:


Kurz, který vám může zachránit život »

Let v simulátoru L-410:


Z centra Prahy na Heathrow i do Lukly

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Vánoční balíčky 2019:


Ušetříte až 150,- Kč »
VFR angl.komunik.+Svět let.dopravy II »
Učebnice pilota+VFR angl.komunik. »

Knihy:

..
12345

FR 6/2019 je v prodeji:

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kurz VFR zahr. lety:


Pro velký úspěch opakujeme 
Vhodné i jako dárek

Kalendárium:

Dne 13.12.1872 se stalo...
13.12.1872
Německý letecký průkopník Paul Haenlein úspěšně vyzkoušel svoji poloztuženou vzducholoď poháněnou plynovým motorem. Při letu dosáhl rychlosti 19 km/h. Další pokusy byly zastaveny pro nedostatek finančních prostředků.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345