Kalendárium - Chauncey Milton Vought – 1. díl

6.3.2020

Historie létání je plná silných příběhů. Příběhů pilotů, konstruktérů, mnohdy i těch, kterých se letectví třeba jen na krátkou chvíli dotklo.

A také letadel, která psala historii. Jména těch nejvýznamnějších zůstala na dlouhou dobu vepsána do názvů leteckých firem, nebo jmen leteckých základen. Ale nic nevydrží navěky a tak i ta skutečně velká jména mužů a strojů odcházejí do zapomnění.

V návaznosti na naše pravidelné kalendárium leteckého světa pro vás nyní vybereme každý týden jeden z těchto příběhů a představíme ho v nové pravidelné rubrice.

Chauncey Milton Vought

2_-_chauncey_milton_vought_za_řízením_letounu_wright_b.jpg
Chauncey Milton Vought za řízením letounu Wright B

26.2.1890 – 25.7.1930

 

1. díl

Najdeme zřejmě jen málo zájemců o letectví, kteří by neznali alespoň jeden z letounů, které vyrobila společnost nesoucí ve svém názvu jméno jednoho z předních amerických leteckých průkopníků. Kdo by neznal například slavnou druhoválečnou stíhačku Chance Vought F4U Corsair, jeho proudového jmenovce LTV A-7 Corsair II a nebo námořní proudovou stíhačku F-8 Crusader? Typů, které vzešly ze společnosti nesoucí jméno Vought a měly zásadní význam pro americké letectvo a námořnictvo, bylo ale podstatně více. Kdo však byl muž, jehož jméno tato letadla nesla?

Chauncey (Chance) Milton Vought se narodil v New Yorku 26. února 1890 do známé a dobře situované rodiny výrobce kvalitních plachetnic a motorových člunů George Washingtona Voughta. O Chaunceyově raném dětství není mnoho známo, kromě toho, že projevoval od mala zájem o stroje a mechaniku.

                                             1_-_chauncey_milton_vought.jpg
                                                      Chauncey Milton Vought

Základní vzdělání se Voughtovi dostalo v rámci veřejného školství v New Yorku. Po dokončení střední školy vstoupil nejprve na Prattův Institut v Brooklynu, poté přešel na New York University a později na University of Pennsylvania, to vše jen proto, že hledal vysokou školu poskytující nejlepší a nejkomplexnější vzdělání v technických oborech. Jeho zájem o letadla se stále prohluboval. Ale dění v letectví bylo překotné a vše zajímavé se dělo především mimo zdi akademických ústavů. Chauncey proto v roce 1910 ukončil studium a začal pracovat v Chicagu pro Harolda McCormicka, jednoho z raných mecenášů amerického letectví. Brzy se zde vypracoval na vedoucího vývojového oddělení a jako takový se podílel na vzniku prvního letadla, se kterým je dnes jeho jméno spojováno. Byla  jím neobyčejná konstrukce konstruktéra Rommeho, jenž je dnes známa pod jménem McCormick-Romme „Umbrella Aeroplane“. Stroj s kruhovým křídlem byl sice jednou ze slepých uliček vývoje, ale přinejmenším se 11. března 1910 skutečně vznesl do vzduchu.

 5_-_mccormick-romme_umbrella_aeroplane.jpg
McCormick-Romme Umbrella Aeroplane

6_-_mccormick-romme_umbrella_aeroplane.jpgMcCormick-Romme Umbrella Aeroplane

V roce 1911 otevřela společnost Lillie Aviation Company průkopníka Maxe Lillieho leteckou školu na předměstí Chicaga a Chance Vought se stal jedním z prvních pilotních žáků. Létat se naučil na dvojplošníku „Vin Fiz“, konstrukci bratří Wrightů. Po ukončení výcviku obdržel v srpnu 1912 pilotní průkaz FAI č. 156. Podle všeho se právě tou dobou rozhodl používat jednodušší verzi svého jména „Chance“, neboť právě podpis na jeho pilotním průkazu je dnes první známou listinou, která nese tento tvar jeho jména.

                                   3_-_chauncey_milton_vought.jpg
                                                         Chauncey Milton Vought

Chance Vought poté v Lillieho škole úspěšně přestavěl jeden ze starších letounů Wright s motorem v tlačném uspořádání na letoun s motorem tažným, což na Lillieho, propagátora konstrukcí bratrů Wrightových zapůsobilo natolik, že Voughtovi nabídl místo pilota a konstruktéra ve své společnosti. Práce pro Lillieho a odchod od McCormicka zavedla Voughta na čas do Texasu, kde na základně Fort Sam Houston cvičil armádní letce. V roce 1913 už byl ale zase zpět v Chicagu. Voughtův všeobecný rozhled a schopnosti se v té době projevily i tím, že se stal editorem průkopnického amerického leteckého týdeníku „Aero and Hydro“.

V roce 1914 se Chance Vought se stal konstruktérem společnosti Mayo Radiator Works (dceřinné společnosti automobilového výrobce Simplex), pro kterou zkonstruoval své první letadlo, dnes známé jako „Vought-Mayo-Simplex“. Bylo navržené tak dobře, že po více než 200 zkušebních letech, které Vought a další piloti provedli, nebylo nakonec nutno měnit nic oproti původní výkresové dokumentaci. To byla v té době věc naprosto výjimečná.

7_-_dvouplošník_vought-mayo-simplex.jpg
Dvouplošník Vought-Mayo-Simplex

Vought v následujících létech zkonstruoval celou řadu dalších letounů, včetně stroje, který se měl zúčastnit závodu o Gordon Bennettovu trofej v roce 1914. Po vstupu Spojených států do války v roce 1917 působil Vought ve Washingtonu D.C. v roli poradce pro rozvoj amerického leteckého průmyslu.

Rok 1917 se však měl stát pro Chance Voughta přelomovým i z osobních důvodů.

 

Příště: Poválečný rozmach a vznik Chance Vought Corporation.

 

Text: Michal Beran

Flying Revue > Zprávy > Historie > Kalendárium - Chauncey Milton Vought – 1. díl
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 30.03.1928 se stalo...
30.03.1928
Italský pilot Mario di Bernardi překračuje jako první rychlostní hranici 300 mil za hodinu (483 km/h) se strojem Macchi M.52 bis.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345