Kalendárium 2021 - První let Douglasu DC-9

6.3.2021

Douglas DC-9 N9DC na letišti Los Angeles International Airport. Foto: Jan Proctor Douglas DC-9 N9DC na letišti Los Angeles International Airport. Foto: Jan Proctor
Douglas DC-9 N9DC na letišti Los Angeles International Airport. Foto: Jan Proctor

První exemplář dvoumotorového dopravního letounu Douglas DC-9 odstartoval ke svému prvnímu letu dne 25. února z letiště Long Beach Airport. Otevřela se tak dlouhá kapitola jednoho z nejúspěšnějších dopravních letounů společnosti Douglas, na jejímž konci bylo při ukončení výroby v roce 1982 úctyhodných 976 letounů.

Historicky první DC-9 sériové číslo 45695 nesoucí imatrikulaci N9DC odstartoval v 11.26 pacifického standardního času pilotován zkušenou posádkou vedenou zkušebním šéfpilotem společnosti Douglas George R. Jansenem. Na místě kopilota se nacházel zkušební pilot Paul H. Patten a tuto dvojici doplňoval letový inženýr Duncan Walker. Let trvající 2 hodiny a 13 minut vedl na základnu Edwards Air Force Base, kde v následujících týdnech a měsících pokračoval testovací program.

  První Douglas DC-9 (N9DC) připraven k historickému prvnímu startu z Long Beach Airport dne 25. února 1965. Foto: archiv Douglas Aircraft Corporation Zoom gallery
První Douglas DC-9 (N9DC) připraven k historickému prvnímu startu z Long Beach Airport dne 25. února 1965. Foto: archiv Douglas Aircraft Corporation

Douglas DC-9 ve své první podobě, retrospektivně označované jako DC-9-10 byl zkonstruován pro krátké a střední tratě a mohl nést až 109 pasažérů. K pohonu sloužily dvojice pohonných jednotek Pratt & Whitney JT8D-5. Letoun dosahoval cestovní rychlosti 907 km/h ve výšce 7620 metrů a mohl se pochlubit doletem 2945 kilometrů.

  Douglas DC-9 N9DC v letu. Foto: archiv Douglas Aircraft Corporation Zoom gallery
Douglas DC-9 N9DC v letu. Foto: archiv Douglas Aircraft Corporation

Prvním zákazníkem letounu DC-9-10 se stala společnost Delta Airlines, která svůj první DC-9 sériového čísla 45699 a imatrikulace N3304L obdržela během slavnostního předání v Douglasově výrobním závodu na Long Beach Airport dne 7. října roku 1965. Za pomoci lahve naplněné vodou z celkem dvaceti řek z destinací, kam Delta tehdy létala, pokřtila nový letoun krásná letuška společnosti Delta Airlines, slečna Carol Marie Koberleinová, jménem Delta Prince.

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Stewardka Carol Marie Koberleinová křtí první Douglas DC-9 společnosti Delta Airlines.  Foto: Delta Digest Zoom gallery
Stewardka Carol Marie Koberleinová křtí první Douglas DC-9 společnosti Delta Airlines. Foto: Delta Digest

První let o délce 4 hodin a 19 minut pak provedla později téhož dne posádka pod vedením legendárního kapitána Delty Thomase Prioleau Balla a přemístila stroj do Atlanty.

  Carol Marie Koberleinová u Douglasu DC-9, N3304L po přistání v Atlantě. Foto: Atlanta Journal-Consitution Zoom gallery
Carol Marie Koberleinová u Douglasu DC-9, N3304L po přistání v Atlantě. Foto: Atlanta Journal-Consitution

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Poté, co byl ukončen testovací a certifikační program, letoun N3304L byl společností Delta pronajat společnosti Trans Texas Airways, přičemž obdržel imatrikulaci N1301T. U TTA sloužil až do roku 1982, kdy byla TTA převzata společností Continental Airlines. Už v roce 1983 ale byl odprodán první ze série charterových společností, u nichž sloužil v různých částech Spojených států až do roku 1990, kdy jej Emerald Airlines prodaly španělskému dopravci Canafrica Transportes Aereos se základnou v Madridu. Už o rok později ale byl zpět ve Spojených státech a nakonec byl odkoupen svým původním výrobcem, společností McDonnell Douglas Corporation, u kterého skončil jako zdroj náhradních dílů.

  DC-9 sériového čísla 45695 již v barvách společnosti Trans Texas Airways. Foto: Ed Coates CollectionZoom gallery
DC-9 sériového čísla 45695 již v barvách společnosti Trans Texas Airways. Foto: Ed Coates Collection

Výroba letounů Douglas DC-9, které byly vyráběny v pěti základních civilních variantách, skončila v roce 1982. Kromě toho vzniklo ještě 41 strojů určených pro vojenské složky, které je používalo pod označením C-9A, C-9B a VC-9C.

 

Autor: Michal Beran

kniha_eozn.jpg

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium 2021 - První let Douglasu DC-9
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: