Pád letadla mezi diváky při letové ukázce na leteckém dnu

2.11.2018

MiG-21MF 2410 výr. čísla 96002410 představuje hořící stroj po pádu mezi diváky. Letiště Letňany 1. listopadu 2018. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue MiG-21MF 2410 výr. čísla 96002410 představuje hořící stroj po pádu mezi diváky. Letiště Letňany 1. listopadu 2018. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
MiG-21MF 2410 výr. čísla 96002410 představuje hořící stroj po pádu mezi diváky. Letiště Letňany 1. listopadu 2018. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Policista provádí primární třídění zraněných. Foto: Jan Dvořák, Flying RevuePolicista provádí primární třídění zraněných. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Policista provádí primární třídění zraněných. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zásahu přihlíželi z tribuny velitelé dalších jednotek IZS. Foto: Jan Dvořák, Flying RevueZásahu přihlíželi z tribuny velitelé dalších jednotek IZS. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zásahu přihlíželi z tribuny velitelé dalších jednotek IZS. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zdravotnická záchranná služba přijela vybavena skládacími lehátky pro přenos zraněných. Foto: Jan Dvořák, Flying RevueZdravotnická záchranná služba přijela vybavena skládacími lehátky pro přenos zraněných. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zdravotnická záchranná služba přijela vybavena skládacími lehátky pro přenos zraněných. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Vozidla zdravotníků a hasičů v bezpečné vzdálenosti od hořícího letounu. Foto: Jan Dvořák, Flying RevueVozidla zdravotníků a hasičů v bezpečné vzdálenosti od hořícího letounu. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Vozidla zdravotníků a hasičů v bezpečné vzdálenosti od hořícího letounu. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Vozidla zdravotníků a hasičů. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Vozidla zdravotníků a hasičů. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zraněné schopné chůze policie odvedla z místa dopadu. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zraněné schopné chůze policie odvedla z místa dopadu. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zraněné schopné chůze policie odvedla z místa dopadu. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zraněné schopné chůze policie odvedla z místa dopadu. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Termopřikrývky pro zraněné. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Termopřikrývky pro zraněné. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zranění, kteří nejsou schopni chůze, jsou odnášeni na lehátkách k vozům ZZS. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Zranění, kteří nejsou schopni chůze, jsou odnášeni na lehátkách k vozům ZZS. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Z průběhu akce. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Z průběhu akce. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Z průběhu akce. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Z průběhu akce. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
MiG-21 MF 2410, který posloužil pro nácvik mimořádné události pádu letadla do lidí při leteckém dnu. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Záchranná akce trvala na místě zhruba čtyřicet minut. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Záchranná akce trvala na místě zhruba čtyřicet minut. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue

Pád letadla do lidí - cvičení     Ve čtvrtek 1. listopadu 2018 proběhlo na letňanském letišti cvičení složek integrovaného záchranného systému v součinnosti se službou AFIS letiště pro případ, že by během leteckého programu airshow došlo k mimořádné události - pádu letadla mezi diváky. Byli jsme u toho. 

Letová ukázka letounu MiG-21MF končí mimořádnou událostí - letoun padá do davu přihlížejících diváků. Na místě jsou desítky zraněných, letoun hoří, návštěvníci letecké přehlídky zoufale shánějí poblíž místa dopadu své blízké. Na letecké přehlídce jsou přítomni zdravotníci, ti však událost takovéhoto rozsahu nemají šanci efektivně řešit. Na místo události musí co nejdříve dorazit jednotky integrovaného záchranného systému. Oznámit co nejrychleji událost na linku 112 je úkol pro dispečera služby AFIS. 


Pád letadla do lidí. Cvičení zásahu Integrovaného záchranného systému hlavního města Prahy při simulovaném pádu letadla do lidí.

Dispečer na místo vysílá pozemní službu pro bližší informace, vzápětí ohlašuje naštěstí dnes jen simulovanou událost na linku 112. Následně po potvrzení situace na místě pozemní služba na pokyn dispečera zajišťuje pro jednotky IZS otevření nejbližšího vjezdu na letiště. 

Po zajištění těchto úkonů dispečer AFIS kontaktuje řízení letového provozu a žádá o odklon provozu mimo letiště Letňany a zůstává v kontaktu s centrálou IZS, která již na místo vyslala hasičské a policejní jednotky a zdravotnickou záchrannou službu.

Pozemní služba letiště zjišťuje rozsah škod na místě nehody. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue
Pozemní služba letiště zjišťuje rozsah škod na místě nehody. Foto: Jan Dvořák, Flying Revue

Jako první jsou na místě policejní hlídky, které provádějí první třídění zraněných podle závažnosti zranění a přidělují jim odpovídající barevnou identifikaci. Osoby schopné chůze jsou označeny jako "zelení" (priorita 3), osoby, které nejsou schopny chůze, ale bez potíží dýchají, nevykazují viditelnou ztrátu krve a reagují na oslovení, jsou zařazeny mezi "žluté" (priorita 2), a osoby, které nedýchají, vykazují masivní krvácení nebo nereagují na kontakt se záchranáři dostávají prioritu 1 ("červení").

Zdravotníci, kteří na letiště přijíždějí po několika minutách, se tak mohou po příjezdu okamžitě věnovat osobám s život ohrožujícími zraněními. Krátce před nimi dorážejí na místo pádu letadla také hasiči. 

Zhruba po čtyřiceti minutách od nahlášení pádu letadla jsou všichni zranění, jež představovaly zhruba dvě desítky figurantů, v péči zdravotníků, letoun je uhašen a akce může skončit. Mimochodem, letoun použitý pro toto cvičení, MiG-21 MF reg. 2410 byl vyroben 25. 6. 1975 v Ordžonikidzeho leteckých závodech ve městě Gorkij (dnes Nižnij Novgorod) v Rusku pod výrobním číslem 96002410. Do rejstříku byl zapsán pod imatrikulací 2410 v roce 1975, ze služby vyřazen 31. 12. 1993. Nyní patří do depozitáře Leteckého muzea Kbely.

Robert Speychal, jednatel Letiště Praha Letňany, s.r.o., zhodnotil cvičení příznivě: "My jsme se připojili k tomuto cvičení tím, že jsme procvičili  celý systém fungování AFIS před tím, než přijedou složky integrovaného záchranného systému a také dojezd těchto složek k nám na letiště," řekl Flying Revue po skončení cvičení. 

Součinnost všech složek a letňanského letiště ocenil také nprap. Petr Novák z Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy: "Jednalo se o školení pro naše velitele, aby byli schopni při takovéto mimořádné události řídit celý průběh zásahu, protože se jedná o událost, kterou musí řešit jiným způsobem než při běžném požáru nebo dopravní nehodě. Také se učíme skloubit při takové událost součinnost s letištěm, ale to není problém, protože obě strany mají zájem tuto situaci zdárně vyřešit," uvedl po skončení akce. 

Jan Dvořák

Děkujeme za spolupráci Letišti Letňany.

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Aktuality > Videa > Pád letadla mezi diváky při letové ukázce na leteckém dnu
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» 19. 9. LKKT-LFGC (první etapa zde)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 19.09.1921 se stalo...
19.09.1921
Kolumbijské aerolinky SCADTA zahájily provoz na první pravidelné lince v Jižní Americe. Plováky vybavené stroje létaly mezi městy Barranquilla and Girandot.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345