Legendární pilot Anatolij Kvočur přiletěl do Česka. Ve Kbelích se po letech setkal s pilotem MiGu-29 Václavem Vaškem

1.11.2019

Anatolij Kvočur (vlevo) se koncem října 2019 setkal v Leteckém muzeu Kbely se svým někdejším kolegou žákem, elitním československým vojenským a displej pilotem Václavem Vaškem.  Anatolij Kvočur (vlevo) se koncem října 2019 setkal v Leteckém muzeu Kbely se svým někdejším kolegou žákem, elitním československým vojenským a displej pilotem Václavem Vaškem.
Anatolij Kvočur (vlevo) se koncem října 2019 setkal v Leteckém muzeu Kbely se svým někdejším kolegou žákem, elitním československým vojenským a displej pilotem Václavem Vaškem.
Anatolij Kvočur s Václavem Vaškem pózují před letounem MiG-29 v LM Kbely. Na tomto typu oba nalétali stovky hodiny a prosluli na něm legendárními akrobatickými prvky. Anatolij Kvočur s Václavem Vaškem pózují před letounem MiG-29 v LM Kbely. Na tomto typu oba nalétali stovky hodiny a prosluli na něm legendárními akrobatickými prvky.
Anatolij Kvočur s Václavem Vaškem pózují před letounem MiG-29 v LM Kbely. Na tomto typu oba nalétali stovky hodiny a prosluli na něm legendárními akrobatickými prvky.
O návštěvu Anatolije Kvočura, ač kvůli překvapení Václava Vaška striktně tajenou, byl značný zájem z řad fanoušků i leteckých novinářů.O návštěvu Anatolije Kvočura, ač kvůli překvapení Václava Vaška striktně tajenou, byl značný zájem z řad fanoušků i leteckých novinářů.
O návštěvu Anatolije Kvočura, ač kvůli překvapení Václava Vaška striktně tajenou, byl značný zájem z řad fanoušků i leteckých novinářů.
Jedna z duší zorganizování Kvočurovy návštěvy, Josef Říha  z Českého svazu letectví, předává oběma pilotům speciální letecké pivo.Jedna z duší zorganizování Kvočurovy návštěvy, Josef Říha  z Českého svazu letectví, předává oběma pilotům speciální letecké pivo.
Jedna z duší zorganizování Kvočurovy návštěvy, Josef Říha z Českého svazu letectví, předává oběma pilotům speciální letecké pivo.
Miloš Dermišek z Flying Revue s manželkou Anatolije Kvočura Olgou před L-39. Miloš Dermišek z Flying Revue s manželkou Anatolije Kvočura Olgou před L-39.
Miloš Dermišek z Flying Revue s manželkou Anatolije Kvočura Olgou před L-39.
Anatolij Kvočur usedl do kabiny MiG-29 v leteckém muzeu ve Kbelích.
Anatolij Kvočur usedl do kabiny MiG-29 v leteckém muzeu ve Kbelích.
Václav Vašek v debatě s A. Kvočurem, jenž po letech usedl do MiG-29.
Václav Vašek v debatě s A. Kvočurem, jenž po letech usedl do MiG-29.
Anatolij Kvočur zaučoval v 90. letech minulého století Václava Vaška při nácviku některých akrobatickcýh prvků na MiG-29.
Anatolij Kvočur zaučoval v 90. letech minulého století Václava Vaška při nácviku některých akrobatickcýh prvků na MiG-29.
Anatolij Nikolajevič Kvočur, jeho manželka Olga Robertovna Kvočurová a Václav Vašek při setkání v leteckém muzeu ve Kbelích. Setkání připravil k sedmdesátinám V. Vaška Český svaz letectví společně s Flying Revue.
Anatolij Nikolajevič Kvočur, jeho manželka Olga Robertovna Kvočurová a Václav Vašek při setkání v leteckém muzeu ve Kbelích. Setkání připravil k sedmdesátinám V. Vaška Český svaz letectví společně s Flying Revue.
Anatolij Kvočur si popovídal také s Oldřichem Pelčákem, jenž ruštinu ovládá z doby, kdy se spolu s Nikolajem Rukavišnikovem připravoval ve Hvězdném městečku v Rusku na let do vesmíru.
Anatolij Kvočur si popovídal také s Oldřichem Pelčákem, jenž ruštinu ovládá z doby, kdy se spolu s Nikolajem Rukavišnikovem připravoval ve Hvězdném městečku v Rusku na let do vesmíru.
Oldřich Pelčák, předseda Českého svazu letectva, s Anatolijem Kvočurem.luorganizoval.
Oldřich Pelčák, předseda Českého svazu letectva, s Anatolijem Kvočurem.luorganizoval.
Zleva: Václav Vašek, Anatolij Kvočur, Oldřich Pelčák a Olga Kvočurová.
Zleva: Václav Vašek, Anatolij Kvočur, Oldřich Pelčák a Olga Kvočurová.
Anatolij Kvočur ve společnosti vedoucího sbírek kbelského muzea Miroslava Khola přecházejí k expozici letounů druhé světové války.
Anatolij Kvočur ve společnosti vedoucího sbírek kbelského muzea Miroslava Khola přecházejí k expozici letounů druhé světové války.
Václav Vašek, Anatolij Kvočur a Miloš Dermišek před vstupem do expozice letounů druhé světové války.
Václav Vašek, Anatolij Kvočur a Miloš Dermišek před vstupem do expozice letounů druhé světové války.
Olga Kvočurová byla ze setkání v Praze nadšená. Moc nás s Anatolijem váš zájem o něj potěšil, řekla Flying Revue ve Kbelích.
Olga Kvočurová byla ze setkání v Praze nadšená. Moc nás s Anatolijem váš zájem o něj potěšil, řekla Flying Revue ve Kbelích.
Anatolij Kvočur se ochotně podepisoval svým českým fanouškům.
Anatolij Kvočur se ochotně podepisoval svým českým fanouškům.
Anatolij Kvočur se ochotně podepisoval svým českým fanouškům.
Anatolij Kvočur se ochotně podepisoval svým českým fanouškům.
Anatolij Kvočur se ochotně podepisoval svým českým fanouškům.
Anatolij Kvočur se ochotně podepisoval svým českým fanouškům.
Olga Kvočurová s tištěnou Flying Revue.
Olga Kvočurová s tištěnou Flying Revue.

Setkání s legendou     Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i my. 

Legenda mezi testovacími a předváděcími piloty, Anatolij Nikolajevič Kvočur, zavítala tento týden na pozvání na pozvání spolků Letecký klub gen. Karla Mrázka, DFC, DSO, Milovice, z. s., Letci Žatec, z. s., Českého svazu letectví a Flying Revue do Česka. Kvočur spolu s dalším ruským pilotem Viktorem Pugačevem přiváděli návštěvníky leteckých show po celém světě od Londýna po Singapur k vytržení, když před jejich očima zdánlivě porušovali zákony aerodynamiky při manévrech s názvy Kobra či Zvon (Kolokol). A protože pro předvádění Kolokolu na MiGu-29 v devadesátých letech minulého století Anatolij Kvočur zaškolil českou pilotní legendu Václava Vaška, jeho přátelé z Milovic, Žatce a Českého svazu letectví Vaškovi k sedmdesátinám darovali setkání s jeho tehdejším učitelem v expozici MiGu-29 v Leteckém muzeu Kbely. 


Legendární pilot Anatolij Nikolajevič Kvočur se v Praze setkal se svým někdejším českým pilotním kolegou a jednu chvíli i žákem Václavem Vaškem.

Anatolij Kvočur dorazil na setkání s Václavem Vaškem do Česka i s manželkou Olgou a bylo to setkání nadmíru příjemné, pro Václava Vaška to navíc mělo být překvapení. Oba piloti se neviděli takřka čtvrt století, a tak měli o čem mluvit. Zavzpomínali, jak pokračovala jejich pilotní kariéra od chvíle, kdy se viděli v roce 1995 naposledy, a jakmile si odbyli fotografování, oba vzdor věku (Kvočur je o tři roky mladší než Vašek) svižně vystoupali po přistaveném žebříku ke kabině devětadvacítky.

Anatolij Kvočur pak vklouzl až do kokpitu, aby si po letech oživil vpozmínky na dobu, kdy na tomto typu oslňoval diváky leteckých přehlídek. "Tolja byl mistrem a já se snažil jeho Kolokol trochu neuměle napodobovat. A tak slovo dalo slovo a já najednou seděl s Toljou ve spárce devětadvacítky a on mi předvedl, jak to má vypadat, když se to dělá dokonale. Snad jsem se to naučil slušně a neudělal mu nikde ostudu," vzpomínal včera ve Kbelích Václav Vašek. 


Kvočurův manévr Zvon (Kolokol) v porovnání s manévrem Kobra jeho souputníka Viktora Pugačeva. Zdroj: OP Info, YouTube

Anatolij Kvočur nebyl jen předváděcím pilotem, obrovské množství hodin nalétal také jako zkušební pilot a instruktor. Když se po rozdělení Československa (1993), a tedy i jeho letectva, dosud československé MiGy-29 dostaly do výzbroje letectva Slovenské republiky, Anatolij Kvočur létal do Trenčína a Sliače zaškolovat na typ slovenské piloty. V té době předváděl na aerosalonech Su-27 ve známé modrobílé kamufláži, a tak na Slovensko létal na něm. "A také dál, třeba do Londýna. Udělal jsem si svoje a na víkend jsem letěl domů," vylíčil nám lety Suchojem na své služební cesty, jako by to byl ten nejbanálnější způsob dopravy do práce. 

MiG-29 a Su-27 nebyly jedinými typy v Kvočurově pilotní kariéře - celkem usedl k testovacím letům za řízení více než devadesáti typů letounů. Své první lety v leteckém učlišti absolvoval na českém cvičném letounu Aero L-29 Delfín, na němž má nálet kolem 800 hodin. Výčet jeho počinů je dlouhý, je i držitelem řady světových rekordů. Jako první člověk absolvoval s MiGem-29 noční vzlet a přistání na palubě letadlové lodi (Admirál Kuzněcov, 1990), na kontě má přelet severního pólu na Su-27, při kterém uletěl 15 tisíc kilometrů. V září 2006 provedl spolu se Sergejem Korosťjevem na dvoumístném bojovém cvičném letounu Su-30 bez mezipřistání let Moskva - ostrov Čkalov v Ochotském moři - Moskva. 12 500 km dlouhý let trval patnáct hodin a doplňování paliva probíhalo za letu. 

Světové agentury zaznamenaly Kvočurovo jméno také v souvislosti s nehodou na letecké přehlídce v Le Bourget ve Francii v roce 1989. Podle dostupných informací pravý motor jeho MiGu-29 během vystoupení nasál ve výšce kolem 160 metrů letícího ptáka a ztratil tah. Letoun se překlopil na pravé křídlo a nezadržitelně klesal k zemi. Anotoliji Kvočurovi se podle ruských médií podařilo letoun nasměrovat na místo, kde nebyli žádní lidé, a dvě sekundy před dopadem letadla na zem se ve výšce 92 metrů nad zemí úspěšně katapultoval a doslova přežil vlastní smrt. Na rozhodování i řešení měl k dispozici pouhopouhých sedm sekund. 

V současné době žije s manželkou Olgou v Žukovském u Moskvy, nedaleko leteckého centra, kde donedávna pracoval. Olga byla v Česku poprvé a Praha ji nadchla. "Opravdu moc se mi tu líbí," řekla nám a bylo na ní vidět, že si jen neplní povinnost manželky pilotní legendy, ale že si návštěvu v Česku i setkání manžela s Václavem Vaškem užívala. Těší nás, že jsme ke zdárnému průběhu celé akce mohli ve spolupráci s ČSA přispět i my zajištěním letenek pro manžele Kvočurovy. 

Paní Kvočurová, celým jménem Olga Rudolfovna Kvočurová, Flying Revue nabídla možnost publikování vzpomínek svého manžela, takže se milí čtenáři můžete těšit na zápisky z leteckého života tohoto obdivuhodného muže. V některém z nejbližších čísel ročníku 2020 pak v tištěné Flying Revue přineseme Kvočurův podrobný medailon. 

Text, foto, video: Jan Dvořák s přispěním Miloše Dermiška 

logo_fr_transp.jpg

  Zoom gallery

Flying Revue > Aktuality > Vojenské letectví > Legendární pilot Anatolij Kvočur přiletěl do Česka. Ve Kbelích se po letech setkal s pilotem MiGu-29 Václavem Vaškem
.

         Máme pro vás »

Předplatné jako dárek:

Skvělý vánoční dárek pro vaše blízké:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné:

..
12345

PilotShop.cz:

..
12

Kurz VFR to IMC:


Kurz, který vám může zachránit život »

Let v simulátoru L-410:


Z centra Prahy na Heathrow i do Lukly

Vánoční balíčky 2019:


Ušetříte až 150,- Kč »
VFR angl.komunik.+Svět let.dopravy II »
Učebnice pilota+VFR angl.komunik. »

Knihy:

..
12345

FR 6/2019 je v prodeji:

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kurz VFR zahr. lety:


Pro velký úspěch opakujeme 
Vhodné i jako dárek

Kalendárium:

Dne 05.12.1921 se stalo...
05.12.1921
West Australian Airways zahajují provoz na první pravidelné australské lince mezi Perthem a Geraldtonem s letounem Bristol Tourer.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Soutěž:

Partneři:

..
12345