Airbus A319


Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
131-200
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
25.8.1995
Rozpětí křídel (m):
34,09
Délka letadla (m):
33,84
Počet míst:
156
Dolet (km):
6700

a319_titulní_helvetic.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Hamburku (Německo)
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-5 nebo International Aero Engines řady V2500 o tahu 98 až 120 kN
Datum prvního letu:25.8.1995 
Počet vyrobených letadel:1 454Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):31932S
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)34,09pro křídlo s původními malými winglety (pro nové "sharklets" 35,80m)
Délka letadla:(m)33,84 
Výška (na zemi):(m)11,76 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)40 800Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)75 500Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 156Ve verzi s nouzovými východy z A320, jinak max. 150 v jedné přepravní třídě
Nejvyšší praktický dolet:(km)6 700Pro nejvýkonnější standardní verzi; s sharklety nebo ve verzi LR či CJ vyšší
Cestovní rychlost:(km/h)828 

Další informace:

Víte že...

Airbus A319, stejně jako ostatní letouny typové řady A320, má stejně uspořádané pracoviště pilotů jako větší dálkové dvoumotorové letouny A330 nebo dokonce čtyřmotorové A340? Po absolvovaní příslušného výcviku tak mohou všechna letadla Airbus kromě starších A300/A310 nebo největšího A380 řídit stejní piloti, což může být výhodou zejména pro menší dopravce provozující Airbusy různé velikosti.

Airbus A319 vznikl zkrácením trupu letadla Airbus A320 o 3,73m a spolu s ním, ještě kratším modelem  Airbus A318 a nejdelším typem Airbus A321 tvoří unifikovanou typovou řadu souhrnně označovanou dle výchozího typu Airbus A320.  Tato typová řada je s více než 7 tisíci letouny dodanými do konce roku 2015 druhou nejrozšířenější  řadou proudových dopravních letadel na světě, přičemž A319 je po výchozím modelu A320 v tomto počtu druhý nejvíce zastoupený.

Smyslem vzniku A319 bylo nabídnout na trhu menší a díky tomu levnější letoun (při pořízení i v provozu), než výchozí model A320, s nímž sdílí většinu dílů, systémů, posádky i technický personál. Díky tomu bylo možné nabídnout větší variabilitu v nasazení "správného letadla na správný trh" dosavadním uživatelům A320 či A321 a především získat na stranu Airbusu dosavadní provozovatele letadel McDonnel Douglas DC-9/MD-80 a především Boeing 737-300, které A319 překonává ve všech směrech. Hlavním konkurentem A319 byl svého času novější Boeing 737-700.

Airbusy A319 provozují ČSA od roku 2007, přičemž od podzimu 2014 jde o hlavní typ flotily českého dopravce.
Airbusy A319 provozují ČSA od roku 2007, přičemž od podzimu 2014 jde o hlavní typ flotily českého dopravce.

Díky nižší spotřebě při srovnatelné zásobě paliva má A319 oproti výchozí A320 vyšší dolet, takže kromě původního určení pro krátké a střední tratě se úspěšně používá i na dlouhé linky s potenciálem trhu neumožňujícím ekonomické nasazení velkých, ryze dálkových letadel (např. z Prahy do střední Asie), přičemž někteří dopravci na takových tratích praktikovali i uspořádání kabiny cestujících s vyšším počtem sedadel business třídy (pochopitelně na úkor celkové kapacity), s úrovní komfortu srovnatelnou s velkými dálkovými letouny.

Airbus na poptávku po takovém konceptu zareagoval verzí A319LR se zvýšenou zásobou paliva na úkor kapacity popdalubních prostor pro zavazadla (což ale vlivem nižší celkové kapacity nepředstavuje zásadní omezení), která podle počtu sedadel a počtu instalovaných přídavných nádrží umožňuje létat až do vzdálenosti přesahující 10 tisíc km, a právě A319 se stal nejčastějším výchozím typem pro modifikaci zvanou ACJ (Airbus Commercial Jet) v salónní verzi na přání zákazníka pro VIP klientelu s doletem až 11000km. Dvojici letounů A319CJ provozuje i Armáda České republiky pro přepravu státních činitelů.

a319text_azal.jpgStejně jako výchozí A320, může být i A319 dodán ve verzi  využívající pro přepravu zavazadel či nákladu v podpalubí standardizované kontejnery. S ohledem na krátký trup (jehož naložení není tak náročné; zároveň však roste riziko kolize nakládacích mechanismů s křídly či motory) však A319 s kontejnery využívá (na rozdíl od A320 či A321) minimum zákazníků.

Nástupcem A319 je v rámci nové generace řady Airbus A320neo letoun A319neo.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A320 (A318-A321)

Loading...

Airbus A320 (A318-A321)

.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345