Airbus A320


Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
131-200
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
22.2.1987
Rozpětí křídel (m):
34,09
Délka letadla (m):
37,57
Počet míst:
180
Dolet (km):
5190

 a320_titulní.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse, Hamburku, Mobile (USA/Alabama) a Tianjin (Čína)
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-5 nebo International Aero Engines řady V2500 o tahu 111 až 120 kN
Datum prvního letu:22.2.1987 
Počet vyrobených letadel:4 146Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě, včetně 20 verze A320-100
IATA kód (hlavní, alternativní):32032S
Rozměry a hmotnosti (údaje platí pro finální verzi A320-200):
Rozpětí křídel:(m)34,09pro křídlo s původními malými winglety (pro nové "sharklets" 35,80m)
Délka letadla:(m)37,57 
Výška (na zemi):(m)11,76 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)42 600Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)78 000Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti (údaje platí pro finální verzi A320-200):
Maximální počet cestujících: 180Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)5 190Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi s motory IAE V2500
Cestovní rychlost:(km/h)828 

Další informace:

Víte že...

Airbus A320 je vůbec prvním dopravním letadlem kompletně řízeným tzv. "po drátě" (systém "fly by wire")? Snímače polohy a pohybu řídící páky, pedálů směrového kormidla, ovládání vztlakových klapek apod. generují elektrické signály, které jsou po zpracování počítačovým systémem řízení letounu přeneseny prostřednictvím kabelů až k servopohonu příslušných řídících ploch letadla. Odpadají tedy lanka či hydraulická potrubí a systém se navíc i snadněji zálohuje.

Airbus A320 je prvním modelem evropského výrobce s klasickým průřezem trupu. Je základním modelem rodiny A320, k níž dále patří zkrácené typy Airbus A318, Airbus A319 a prodloužený Airbus A321. S více než 7 tisíci letouny dodanými do konce roku 2015 jde o druhou nejrozšířenější  řadu proudových dopravních letadel, přičemž právě A320 je s více než 4 tisíci vyrobenými kusy na trhu nejpopulárnější.

V době vzniku (1987), resp. v době vstupu do služby u leteckých dopravců o rok později, přinesl A320 celou řadu revolučních prvků. Jde především o systém řízení "fly by wire" (viz "Víte, že..."), použitý vůbec poprvé u civilního dopravního letadla s cílem úspory hmotnosti (kabely pro přenos elektrických impulzů váží výrazně méně než mechanická lanka a táhla či hydraulické potrubí), zjednodušení údržby (kabely nepodléhají mechanickému opotřebení a jejich funkce se snadno diagnostikuje) a zlepšení možností zálohování  kriticky důležitých systémů.

a320text_britishairways.jpg

Namísto klasických řídících sloupků s "berany" řízení uprostřed před sedadly obou pilotů se letoun řídí malými bočními pákami zvanými "sidestick" po levé straně kapitána, resp. pravé straně druhého pilota (jde vlastně o "joystick" známý všem milovníkům počítačových her, ale před piloty A320 tento výraz raději nepoužívejte :-) ), díky čemuž mají oba nerušený výhled na rozměrné obrazovky na přístrojové desce plně digitálního kokpitu.

K dalším "vymoženostem" patří  automatický systém vyvažování letounu za letu přečerpáváním paliva mezi nádržemi a možnost přepravy zavazadel či nákladu v podpalubních kontejnerech pro urychlení naložení a vyložení letadla (letouny řady A320 jsou prvními a zatím jedinými letadly se standardním průřezem trupu, která nabízejí zákazníkům volbu kontejnerové verze), samozřejmostí bylo uplatnění moderních kompozitních materiálů.

a320text_easyjet.jpg

Konstrukce A320 je přitom řešena do značné míry stavebnicově, což umožnilo průběžně modernizovat například avioniku nebo počítačové systémy řízení a diagnostiky letadla buď v průběhu výroby, nebo dokonce modifikací i starších letadel, takže si letadla řady A320 i dnes udržují svou konkurenceschopnost vůči kapacitně srovnatelným modelům řady B737 hlavního amerického rivala, firmy Boeing, ačkoli je jeho aktuální generace B737NG vývojově zhruba o deset led mladší než nejstarší verze A320.

Nástupcem rodiny A320 jsou letadla řady Airbus 320neo ("new engine option"), dodávaná dopravcům od ledna 2016.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A320 (A318-A321)

Loading...

Airbus A320 (A318-A321)

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: