Letecké muzeum Kunovice - Zlin Z-37 TM Turbo Military

8.4.2021

V srpnu 2016 byl členy kunovického muzea objeven v Maďarsku unikátní Z-37TM, jako civilní Z-137T OK-PJD částečně demontovaný a v zuboženém stavu. Začala záchranná akce.

Během jednoho týdne od objevu byl letoun odkoupen a převezen do Kunovic. V první polovině roku 2017 byl postupně po částech restaurován společností SimplyFin ze Starého Města a znovu sestaven a dokončen členy muzea v hangáru Slováckého aeroklubu do původní podoby. V pravé poledne 24. června 2017 vyjel z hangáru na slavnostní roll-out zrestaurovaný Z-37TM v původním zbarvení, tak jak byl letově zkoušen v srpnu 1985 v Otrokovicích.

Letový snímek Z-37 TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek (Foto: Jiří Volejník)
Letový snímek Z-37 TM již bez závěsníků po ukončení vojenských zkoušek (Foto: Jiří Volejník)

O letadle

Jednomotorový, samonosný dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potažený plátnem. Křídla jsou opatřená na náběžné hraně vnějších částí pevnými sloty a každé je vybaveno velmi účinnými dvojštěrbinovými vztlakovými klapkami. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek pevný nezatahovatelný ostruhového typu s širokým rozchodem a velkou výškou hlavních noh je přizpůsoben pro přistání na polních letištích.

První prototyp “Turbočmeláka” XZ-37 T s motorem M-601 B byl postaven v LETu Kunovice a 3. 9. 1981 byl zalétán jako OK-146 zkušebním továrním pilotem Františkem Srncem (Foto archiv LMKU)
První prototyp “Turbočmeláka” XZ-37 T s motorem M-601 B byl postaven v LETu Kunovice a 3. 9. 1981 byl zalétán jako OK-146 zkušebním továrním pilotem Františkem Srncem (Foto archiv LMKU)

Historie

V roce 1981 byl v LETu Kunovice postaven prototyp XZ-37 T s motorem M-601B (o výkonu 452 kW). Po základním ověření Generální ředitelství Aero přidělilo další vývoj a sériovou výrobu Z-37 T Moravanu Otrokovice. Do konce 90. let bylo v Otrokovicích vyrobeno bezmála 60 kusů Z-37 T, resp. zdokonalené verze  Z-137 T. Pro výrazný útlum leteckochemické činnosti od poloviny 90. let další výroba nepokračovala.

Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD
Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a prodán podniku Slov Air jako Z-137T OK-PJD

Již dříve vznikaly úvahy, jak dále využít vysoké výkony a letové schopnosti Z-37. V roce 1984 se na základě požadavku zákazníka z NDR začala realizovat varianta využití letounu pro zvláštní účely. Z první výrobní serie byl v roce 1985 vybrán letoun výrobního čísla 006, který podstoupil několik nutných úprav. Došlo k zesílení konstrukce pro použití k nesení výzbroje a dalšího vojenského vybavení. Uvažovalo se o několika účelech využití, jako spojovací a pozorovací, fotografický a radiační průzkum, nosič výzbroje, letoun pro střelecké využití, minování apod. Přídavné nádrže, pumy i raketnice byly letově ověřeny a poté byl úspěšně vyzkoušen odhoz přídavných nádrží a shozeno několik cvičných betonových pum přímo v prostoru letiště v Otrokovicích. Předvedení shozu ostrých pum za přítomnosti generality armády NDR mělo dojít v září 1985 na vojenské střelnici ve slovenských Malackách, ale nakonec byl v celý ostrý test zrušen. Přesto, že byly výsledky zkoušek a ukázky úspěšné k objednávce výroby ze strany NDR však z neznámých příčin nedošlo a celý program vyšel do ztracena.

Nálezový stav 6. srpen 2016, Maďarsko (Foto: LMKU)
Nálezový stav 6. srpen 2016, Maďarsko (Foto: LMKU)

Rekonstrukce v závěru finišovala tak, aby mohl být letoun představen na každoroční červnové akci pro děti Odlétáme na prázdniny 2017 s podtitulem Military den Kunovice. (Foto: Albert Orlita)
Rekonstrukce v závěru finišovala tak, aby mohl být letoun představen na každoroční červnové akci pro děti Odlétáme na prázdniny 2017 s podtitulem Military den Kunovice. (Foto: Albert Orlita)

Po skončení celého programu byl letoun uveden do sériového zemědělského provedení a 9. 3. 1989 předán podniku Slov-Air jako Z-137 T OK-PJD, po roce 1990 létal u nástupnických organizací Reas Brno a Air Special Ústí nad Orlicí. V roce 2005 byl prodán do Maďarska, kde však už nebyl uveden do provozu. Ve verzi Turbo Military s kamufláží bylo provedeno 162 startů, z toho s výzbrojí měl letoun nálet 6 hodin a 45 minut při 21. startech a přistáních.

Technické údaje

  • Posádka: 1× pilot + možnost převozu technika na zadním nouzovém  sedadle
  • Rozpětí: 13,63 m 
  • Délka: 10,46 m
  • Výška: 3,51 m
  • Nosná plocha: 47,6 m²
  • Prázdná hmotnost: 1250 kg
  • Normální vzletová hmotnost: 2260 kg
  • Max. hmotnost: 2525 kg
  • Užitečné celkové zatížení: 900 kg 
  • Cestovní rychlost: 190 km/h
  • Přistávací rychlost: 80 km/h
  • Max. rychlost: 285 km/h
  • Max. dostup: 5500 m
  • Hlavní palivové nádrže: 350 l
  • Přídavné palivové nádrže: 2× 350 l
  • Dolet bez přídavných nádrží: 641 km
  • Dolet s přídavnými nádržemi: 1920 km
  • Délka dráhy potřebné ke vzletu: 580 m
  • Délka dráhy potřebné k přistání: 720 m
  • Motor:  Walter M-601 Z – turbovrtulový
  • Maximální výkon: 382 kW (512 k)
  • Cestovní výkon: 245 kW (229 k)
  • Vzletový výkon: 382 kW (512 k)
  • Hmotnost motoru: 197 kg
  • Vrtule: Avia V 508 Z – třílistá stavitelná, průměr 2,5 m
  • Palivo: letecký petrolej

Chcete vědět více o tomto skvělém letadle, a nebo se podívat na jiná letadla ve sbírce, neváhejte navštívit web muzea v Kunovicích

Autor: Letecké muzeum Kunovice / Jaroslav Kačírek a Lubomír Hubený

Flying Revue > Letecká muzea > Česká muzea > Letecké muzeum Kunovice - Zlin Z-37 TM Turbo Military
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: