Nouzové přistání českého pilota na pláži na Floridě jeho vlastním pohledem

17.9.2018

Letoun Zenair CH701 musel být naložen na valník a odvezen. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova Letoun Zenair CH701 musel být naložen na valník a odvezen. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Letoun Zenair CH701 musel být naložen na valník a odvezen. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Letoun Zenair CH701 na pláži po nouzovém přistání. Na místo dorazila policie, následně i inspektor FAA. Foto: Archiv Nikoly ChudožilovaLetoun Zenair CH701 na pláži po nouzovém přistání. Na místo dorazila policie, následně i inspektor FAA. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Letoun Zenair CH701 na pláži po nouzovém přistání. Na místo dorazila policie, následně i inspektor FAA. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Letoun Zenair CH701 na pláži po nouzovém přistání. Foto: Archiv Nikoly ChudožilovaLetoun Zenair CH701 na pláži po nouzovém přistání. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Letoun Zenair CH701 na pláži po nouzovém přistání. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Incident přilákal i místní média. Foto: Archiv Nikoly ChudožilovaIncident přilákal i místní média. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Incident přilákal i místní média. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Pilot s inspektorem FAA. Foto: Archiv Nikoly ChudožilovaPilot s inspektorem FAA. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Pilot s inspektorem FAA. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Válec motoru. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova
Válec motoru. Foto: Archiv Nikoly Chudožilova

Nouzové přistání na pláži   Náš čtenář popsal pro web Flying Revue svůj loňský zážitek z nouzového přistání na pláži Clearwater na Floridě. 

Letiště Tampa North Aeropark (kód FAA: X-39), pondělí 18. září 2017. Letoun Zenair CH701 reg. N61KW se vznesl do vzduchu k vyhlídkovému letu. Pilot s jedním cestujícím na palubě nabírá kurs přímo k moři a poté podél pobřeží k jihu (mapa). Pak se ozvou rušivé zvuky. "Zprvu jsou nepatrné, velmi tiché s nepravidelnými, relativně dlouhými intervaly," popisuje pilot, Čech Nikola Chudožilov, a pokračuje. "Zpozorním a vydám se na nejbližší letiště cca 6 km na východ. Zvuky zesilují a zkracují se intervaly. Přede mnou hodně vody a husté osídlení. Volím variantu přiblížit se k letišti letem nad pláží, kde by bylo možné sice nepříjemné, ale ne tolik riskantní přistání."


Nouzové přistání Zenair CH701 na pláži Clearwater na Floridě. Video: Nikola Chudožilov

Situace se zhoršuje, ztrácí se tlak oleje a výkon. Z motoru Rotax se začíná kouřit a dým plní kabinu. "Pokouším se najít místo na pláži, kde nejsou lidé, domácí mazlíček, díra po zakopání někoho slunícího se nebo dětský pískový hrad. To všechno by mě dokázalo obrátit na záda, eventuálně způsobit požár. Uvědomím si, že v létě někdo takto přistával v Portugalsku na pláži a zabil osmiletou holčičku s tatínkem. Mám kliku a dotáhnu se na naprosto bezpečné místo. Nadto předlétávám policejní čtyřkolku – na videu jsou patrní. Kouř sice není vidět, ale těsně před přistáním můžete vidět vedle stínu předního kola stín kouře. Je 13.30 hod., dobře to dopadlo, stojíme a ve zdraví opuštíme letadlo. Teď už je to veselejší, i když jen pro mě, na místě samém ne. Postupně přijíždějí tři policejní vozy, dvě policejní čtyřkolky, místní noviny a televize a nakonec vyšetřovatel FAA," líčí Chudožilov.  

Hned po nouzovém přistání byla identifikována závada  - rozleptaný konec vodní hadice v místě, kde k němu podle pilota nemohlo dojít zásahem zvenčí. Po demontáži motoru z letounu a sejmutí válce se mezi válcem a hlavou objevilo propálené místo, kterým žhavá, nebo ještě hořící směs z válce směřovala přímo na hadici a poškodila ji. Tím následně došlo ke kritické situaci, která jen díky příznivým okolnostem skončila jen hmotnou škodou cca 400 tis. korun, bez obětí na životech v letadle či na zemi. Pilot situaci řeší s výrobcem motoru a soudním znalcem. 

Letoun Zenair CH701 byl vyroben v roce 2002, v roce 2011 převezen do USA, kde byl certifikován jako Experimental Airshow Aircraft. V roce 2016 byl letoun osazen novým motorem Rotax. Motor byl zakoupen v České republice a odeslán do USA, kde ho do letounu nainstaloval zkušený letecký mechanik z Čech. Instalaci následně po kontrole posvětil vedoucí mechanik Tampa North Aircraft Service a byl pořízen zápis do letadlové knihy. V době nehody měl motor nálet 35 hodin.  

Jan Dvořák, Nikola Chudožilov

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > skryté Flying Revue > FR články > Nouzové přistání českého pilota na pláži na Floridě jeho vlastním pohledem
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »