Představujeme česká a slovenská letiště: Vysoké Mýto (LKVM)

24.7.2019

Představujeme česká a slovenská letiště 33: Letiště Vysoké Mýto     Východočeské letiště Vysoké Mýto se nachází nedaleko Litomyšle poblíž hlavního tahu Brno - Hradec Králové. Jako jedno z nemnoha sportovních letišť má kromě travnaté i asfaltovou vzletovou a přistávací dráhu. 


Letiště Vysoké Mýto, LKVM, vzlet a nízký průlet nad VPD 12R

Letiště se statutem veřejné vnitrostátní, resp. neveřejné mezinárodní letiště disponuje dvěma paralelními vzletovými a přistávacími drahami 12L/30R (asfalt, 600x18 m) a 12R/30L (tráva, 1200x40 m) a dráhou 14/32 (tráva, 1000x80 m). Při příletu berte v potaz, že vzdušný prostor nad letištěm je součástí MTMA Pardubice.

» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště.  » Vše o letištích na webu FR najdete zde. 

Už v roce 1911 z místa budoucího letiště - tehdy cvičiště jednoho z pěších pluků rakousko-uherské armády - vzlétl Ing. Jan Kašpar, leč teprve na začátku třicátých let minulého století začal letecký provoz ve Vysokém Mýtě nabírat na obrátkách zřízením místní odbočky Masarykovy letecké ligy. 

bez_názvu.jpg  Zoom gallery

Začátky patřily bezmotorovému létání, ostatně společnost Karosárna Sodomka, jejíž majitel na letišti hangároval svůj soukromý letoun, vyráběla kromě aut v přidružené výrobě i kluzáky (např. Zlín-5). Zmíněný hangár zde postavili v roce 1938, letiště bylo také upraveno tak, aby mohlo sloužit jako záložní armádní letiště. V průběhu druhé světové války letiště obsadila jako mnoho dalších československých letišť Luftwaffe, jíž sloužilo jako výcviková a průzkumná základna. Přeletěny sem byly z Afriky letouny Focke-Wulf Fw 190 v pouštní kamufláži Afrikakorps, sloužily tu i Heinkely He 111 a Messerschmitty Bf 110. 

Zoom gallery

» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.

Po válce na letišti působil aeroklub, jenž se v roce 1962 spojil s aeroklubem Choceň, kterému bylo firemní letiště choceňského Orličanu malé. Díky choceňským členům aeroklubu v Mýtě létal poslední vyrobený Orlík VT-116, první sériově vyrobená "vosa" VSO-10 či první vyrobený Discus CS.

Na letišti Vysoké Mýto bylo v osmdesátých letech jako pobočka letecké školy Slov-airu v Holešově vybudováno středisko pro výcvik a školení nových práškařských pilotů a asfaltová vzletová a přistávací dráha, z níž vzlétaly kromě jiných letouny An-2 a Z-37 Čmelák. V současné době je v Aeroklubu Vysoké Mýto registrováno kolem padesáti členů, přičemž aktivně létajících je asi čtyřicet. 

» Zapojte se s námi do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť! Vše potřebné se dozvíte zde

Současný letadlový park zahrnuje pochopitelně kluzáky (L-23 Blaník, VT-116 Orlík, VSO-10 Vosa, ASW-15B, Discus CSZ-226 MS), tak motorové letouny (L-40 Metasokol, L-200 Morava, Z-43, L-13 SE Vivat).  

Při příletu určitě nemůžete minout letecký pohled na zámek a historické centrum Litomyšle, zříceninu hradu Košumberk nebo romantickou zříceninu hradu Potštejn. 

Zoom gallery

V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích. 

 

 


Vše o českých a slovenských letištích na webu Flying Revue

 

 


 

      » Vše o expedici 100 let - 100 letišť

expedice_100_let_2018_web_2strana_cz-min.jpg

 logo_fr_transp.jpg 

gzhujio.jpg


 


VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application



Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Série & speciály > Představujeme čs. letiště > Představujeme česká a slovenská letiště: Vysoké Mýto (LKVM)
.

Kurz VFR zahraniční lety


Všechny kurzy a exkurze FR zde. 

Novinka: L-410

Novinka: Hloubkaři


Pod palbou hloubkařů - novinka v e-shopu.

Soutěž:



Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 21.10.1923 se stalo...
21.10.1923
Vzlétl první letoun slavného ruského konstruktéra Andreje Nikolajeviče Tupoleva. Projekt stroje s typovým označením ANT-1 vznikl ve své původní podobě již roku 1911, dokončen byl však ve své modernizované podobě až o 12 let později.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345