První let de Havillandu DH.60 Moth

9.3.2023

22. února roku 1925 vzlétl Geoffrey de Havilland z továrního letiště společnosti de Havilland Aircraft Company ve Stag Lane v Londýně k prvnímu letu s novým dvouplošným letounem DH.60 Moth, c/n 168 (později registrovaným jako G-EBKT).

Prototyp DH.60 (G-EBKT) v původním zbarvení / Foto: BAE
Prototyp DH.60 (G-EBKT) v původním zbarvení / Foto: BAE

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Nový DH.60 byl de Havillandem vyvinut z většího dvouplošníku DH.51 podle formule, kterou konstruktér považoval za ideální pro budoucí soukromé majitele sportovních letounů. Takový stroj měl mít dvě sedadla, dostatečně objemný zavazadlový prostor, být praktický, s pokud možno příznivou pořizovací cenou a rovněž nízkými náklady na provoz a údržbu. Už při prvních letech se ukázalo, že de Havilland měl při návrhu velmi šťastnou ruku. Letové vlastnosti byly vynikající.

Cpt. Geoffrey de Havilland v době působení u RAF Foto: RAF Museum
Cpt. Geoffrey de Havilland v době působení u RAF Foto: RAF Museum

Moth byl dvoumístný dvouplošník dřevěné konstrukce, měl překližkou potažený trup a plátnem potažené nosné a řídící plochy. Užitečným prvkem konstrukce byla skládací křídla, která měla majitelům umožnit hangárovat letoun v mnohem menších prostorách.

Prototyp DH.60 (G-EBKT)
Prototyp DH.60 (G-EBKT)

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

U de Havillandů si byli dobře vědomi kvalit letounu a jeho dalšího potenciálu, bylo však třeba je  prodat letecké sportovní veřejnosti. Dne 29. května 1925 uskutečnil známý pilot Alan Cobham, který v té době působil jako de Havillandův testovací pilot, let s prototypem z Croydonu do Curychu a zpět za 14 hodin a 49 minut. Cobham se ním také zúčastnil tehdy velmi populárního britského leteckého závodu King´s Cup, ale kvůli počasí byl donucen provést bezpečnostní přistání těsně před cílem. V jednom z dalších závodů se však umístil na druhém místě.

G-EBKT v Paříži během závodů / Foto: sbírka I. Pujmana
G-EBKT v Paříži během závodů / Foto: sbírka I. Pujmana

Prototyp Mothu G-EBKT byl krátce používán v továrně jako demonstrátor a 26. března 1926 byl prodán Sophii C. Elliot Lynn. Ta se s Mothem zúčastnila v srpnu 1926 mezinárodní soutěže lehkých sportovních letadel „Tour de France des Avionettes“na pařížském Concours d'Avions Economiques. Tam už ale prototyp létal v novém, světle modrém zbarvení. Jednalo se o soutěž, které se mimo jiné zúčastnil i československý tým s letouny Avia. V celkové klasifikaci obsadila paní Elliot Lynn sedmé místo.

Album britského týmu ze závodů v Paříži / Foto: Flight/ sbírka I. Pujmana
Album britského týmu ze závodů v Paříži / Foto: Flight/ sbírka I. Pujmana

V roce 1927 byl G-EBKT prodán Londýnskému aeroklubu. Letoun havaroval 21. srpna 1927 v Dennis Lane, Stanmore, v hrabství Middlesex, přičemž pilot a cestující utrpěli zranění. Letoun byl následně odepsán.

De Havilland postavil 8 předsériových a 31 sériových letounů DH.60 Moth poháněných motory ADC Cirrus. Celkově pak bylo ve Stag Lane bylo vyrobeno 595 exemplářů letounů DH.60 všech variant.

 

Text: Michal Beran

baner_flying_revue_cesko_z_nebe.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > První let de Havillandu DH.60 Moth
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: