První transpacifický komerční let

4.5.2023

28. dubna 1937 přistál na hladině zálivu v Hongkongu dopravní dopravní létající člun Martin M-130 společnosti Pan American Airways pojmenovaný China Clipper a zakončil tak úspěšně první komerční let dopravního letadla přes Pacifik.

M-130 China Clipper, NC14716, v Honolulu
M-130 China Clipper, NC14716, v Honolulu

Letadlo odletělo 21. dubna ze Sanfranciského zálivu v Kalifornii se sedmi cestujícími a poté pokračovalo přes Tichý oceán přes Havaj, ostrov Midway, ostrov Wake, Guam, Manilu, Macao a nakonec Hongkong.

Kromě cestujících letoun přivezl  rovněž náklad, a to včetně 100 000 dopisů a novin ze Spojených států, starých pouhých šest dní! Letoun a jeho posádku přivítal velký dav lidí a oficiální delegace vedená úřadujícím guvernérem N. L. Smithem a zástupci všech vládních a obchodních aktivit kolonie. Kapitán letounu  A. E. Laporte a posádka byli doprovázeni na pódium v hangáru, kde úřadující guvernér pronesl uvítací řeč.

Pan American Airways Martin M-130 China Clipper, NC14716, nad Oaklandem v Kalifornii, California
Pan American Airways Martin M-130 China Clipper, NC14716, nad Oaklandem v Kalifornii, California

China Clipper, NC14716, byl prvním ze tří čtyřmotorových létajících člunů Martin M-130 postavených pro společnost Pan American Airways a byl použit k zahájení první komerční transpacifické letecké dopravy ze San Francisca do Manily v listopadu 1935. Byl postaven za 417 000 dolarů firmou Glenn L. Martin Company v Baltimoru ve státě Maryland, poprvé vzlétl 20. prosince 1934 a 9. října 1935 byl dodán společnosti Pan Am.
Letoun byl obsluhován posádkou 6 až 9 osob, a to v závislosti na délce letu. Mohl přepravovat 18 cestujících při nočních letech nebo maximálně 36 cestujících.

China Cliper v Macau
China Cliper v Macau

Létající čluny Martin M-130 byly poháněny čtyřmi vzduchem chlazenými, přeplňovanými motory Pratt & Whitney Twin Wasp S2A5-G o objemu 29 978 litrů (1 829,389 cm3). Jednalo se o dvouřadé, čtrnáctiválcové hvězdicové motory s kompresním poměrem 6,7:1. Výkon motoru S2A5-G byl 830 koní při 2 400 ot/min a 950 koní při 2 550 ot/min pro vzlet, spaloval 87oktanový benzin.

Martin M-130, NC14716, China Clipper, zakotvený u jednoho z havajských ostrovů
Martin M-130, NC14716, China Clipper, zakotvený u jednoho z havajských ostrovů

Maximální rychlost letounu byla 180 mil za hodinu (290 kilometrů za hodinu) a cestovní rychlost 130 mil za hodinu (209 kilometrů za hodinu). Provozní dostup činil 10 000 stop (3 048 metrů) a dolet stroje byl 3 200 mil (5 150 kilometrů).

Text: Michal Beran

Flying Revue > Články > Historie letectví > První transpacifický komerční let
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: