Vírníkem na trénink Parabatix do Francie

3.3.2016

Tohle všechno nacpu do vírníku a letím zpátky domů. Tohle všechno nacpu do vírníku a letím zpátky domů.
Tohle všechno nacpu do vírníku a letím zpátky domů.
Vírníkem na trénink Parabatix do Francie
Ranní mlhy u TřeboněRanní mlhy u Třeboně
Ranní mlhy u Třeboně
Venkovní stání vyrobených BMW na parkovišti automobilky u RegensburguVenkovní stání vyrobených BMW na parkovišti automobilky u Regensburgu
Venkovní stání vyrobených BMW na parkovišti automobilky u Regensburgu
Nádrž přečerpávací elektrárny nad Wurtem nedaleko trojúhelníku Německo - Švýcarsko - FrancieNádrž přečerpávací elektrárny nad Wurtem nedaleko trojúhelníku Německo - Švýcarsko - Francie
Nádrž přečerpávací elektrárny nad Wurtem nedaleko trojúhelníku Německo - Švýcarsko - Francie
Bodamské jezero
Bodamské jezero
Jeden ze zámků na Loiře.
Jeden ze zámků na Loiře.
Letiště La Baule Escoublac s hezkou restaurací a muzeem
Letiště La Baule Escoublac s hezkou restaurací a muzeem
Západní pobřeží Francie
Západní pobřeží Francie
Sestava formací, kterou nacvičujeme ve skupině 12 padáků pro příští akce.
Sestava formací, kterou nacvičujeme ve skupině 12 padáků pro příští akce.
Sestava formací "létaná" na sucho
Sestava formací "létaná" na sucho
Noc v padáku na liduprázdném letišti v Lanans.
Noc v padáku na liduprázdném letišti v Lanans.
Benzínka u dálnice. Přistávám na nedaleké polní cestě a jedu ke stojanu.
Benzínka u dálnice. Přistávám na nedaleké polní cestě a jedu ke stojanu.
V noci spím zabalen do spacáku u větrného rukávu. Když začalo pršet, postavili nade mě kamarádi stan. Zjistil jsem to až ráno.
V noci spím zabalen do spacáku u větrného rukávu. Když začalo pršet, postavili nade mě kamarádi stan. Zjistil jsem to až ráno.
Konečně doma. Mraky nad Lipnem
Konečně doma. Mraky nad Lipnem

Vítr ho nerozhodí, přistane na polní cestě a pro palivo se staví u benzínky jako auto. Seznamte se: budoucnost "domácího létání" jménem vírník.

Vírník sice není typickým létajícím strojem pro dálkové cesty, ale i na cestě přes půl Evropy dokáže předvést své klady. A navíc se tady nabízela jedinečná možnost skloubit obě moje velké lásky: paragliding a vírníky. A tak jsem na trénink seriálu Parabatix do Francie vyrazil vírníkem.  


 

Pavel Březina

Pavel Březina létá od roku 1987, je zkušebním pilotem, inspektorem provozu a techniky, instruktorem ultralehkých vírníků, inspektorem provozu a techniky paraglidingu a motorového paraglidingu, zkušebním a tandemovým pilotem motorového paraglidingu, pilotem ultralehkých letadel.
Několikanásobný účastník a medailista mistrovství světa, mistr světa, několikanásobný medailista mistrovství Evropy, několikanásobný mistr České republiky a Slovenské republiky, Parabatix sky racer pilot na krosnách Nirvana.

Paraglidingu a motorovému paraglidingu se intenzivně věnuji přes dvacet let. Motorový paragliding není jen prostředkem pro pohodové brouzdání nad krajinou, ale i ostrým sportovním náčiním, se kterým se dá závodit v řadě disciplin.

Sportovní létání mě přivedlo až do výběru Parabatix Sky Racers, což je vlastně taková paramotorová obdoba proslulého šampionátu Red Bull Air Race. Jedná se o závody a show s motorovými padáky, při kterém zdolávají piloti padáků na čas trať vytyčenou mezi pylony.

Organizátorem seriálu je francouzská společnost, a tak pochopitelně i tréninky bývají nejčastěji na různých letištích ve Francii. Pro mě to znamená, že většinou naložím závodní výbavu do auta a za dvacet hodin spolykám nutných 1700 kilometrů.

Vírníkem to jde také

Mým dalším koníčkem jsou vírníky. Asi i proto, že let s vírníkem mi ze všech ostatních létacích strojů nejvíce připomíná právě let na padáku. Moderní vírníky však zároveň umožňují i celkem komfortně cestovat na delší vzdálenosti. Rozhodně nelze s letadly srovnávat dolet, dostup ani rychlost přesunu. Také ekonomika je ve srovnání s aerodynamicky čistými ultralighty horší. Na druhou stranu však vírníku nevadí vítr ani termika a přistane a odstartuje na letišti stejně jako na krátké úzké polní cestě.

Mým oblíbeným modelem je model Calidus od německého výrobce AutoGyro, protože tandemové uspořádání jeho kabiny umožňuje výborný výhled a cestovní rychlost činí slušných 170 km/h.


Možná si vírník za letu neumíte pořádně představit. Podívejte se.

A tak když jsem v srpnu dostal pozvánku na tréninkové soustředění Parabatixu, které se mělo konat na letišti Saint-Georges-de-Montaigu na západním pobřeží Francie, dlouho jsem neváhal a jako dopravní prostředek vybral vírník, jenž tentokráte dostal přednost před autem. 

Cela výbava, tedy paramotor Instinct s padákem a oblečením, se mi vešla na sedadlo pasažéra. Vzal jsem si ještě desetilitrový kanystr, protože cestou bude třeba tankovat, a to s vírníkem lze i u benzinové čerpací stanice třeba na dálnici.

Celý článek ve Flying Revue 2/2016

Co všechno potkalo Pavla Březinu ve Francii a na cestě zpátky do Čech, si můžete přečíst na stránkách 88-93 ve Flying Revue č. 2/2016.
Na stáncích je ke koupi od 3. března 2016.
Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Písek, Wehr a dál a dál 

Vyrážím za kuropění z letiště v Přerově a za hodinu a půl už si pochutnávám na kávě u kamarádů na letišti v Písku. Počasí mi zatím přeje, a tak rychle vyrážím dál. Další zastávka spojená s tankováním je plánována na cvičné louce pro paramotorové tříkolky u našich německých zástupců ve Wehru. Je to hezké městečko v kopcovitém kraji na francouzsko-švýcarských hranicích. Bezproblémová cesta ubíhá krásně rychle, a tak ve Wehru mohu zařadit i oběd s našimi obchodními partnery. Pak plníme nádrž Calidusu o objemu sedmdesát pět litrů až po špunty a protože již večer mne čeká úvodní breefing a první trénink, vyrážím nejkratší cestou do zhruba sedm set kilometrů vzdáleného cíle cesty, kterým je soukromé letiště u již zmíněného města Saint-Georges-de-Montaigu. 

Relativní žíznivost vírníku se samozřejmě projevuje, a tak cestou ještě tankuji u čerpací stanice na dálnici, kde přílet vírníku samozřejmě vyvolává malé pozdvižení. Přece jen, tenhle dopravní prostředek tady běžně neobsluhují. Do cíle pak dorážím v pět odpoledne a budím zaslouženou pozornost, která se ještě zvětšuje, když kromě letecké výbavy vytahuji z kabiny i pěkný kus uzeného a domácí slivovici od kamaráda z Vizovic.

Text a foto: Pavel Březina

Video: Nirvana.cz

 titulka_fr_2_2016_box.jpg 

 logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2016 > Flying Revue 2/2016 > Vírníkem na trénink Parabatix do Francie
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345