Z Aero odletěla poslední L-159 do Iráku

26.2.2023

Z Aero odletěl do Iráku letoun L-159, který zde dle smlouvy o pozáruční podpoře flotily iráckých L-159 prošel generální opravou. Po přeletu se tak připojil k 11 dalším strojům L-159, jež z Aera do Iráku přelétly v letech 2015 až 2018.

l-159t1_trupového_čísla_iqaf-5901_opouští_letiště_vodochody..jpg

baner_flying_revue_cesko_z_nebe.jpg

Předávaný letoun trupové číslo IQAF-5901 byl vyroben jako jeden z posledních L-159 v roce 2003. O čtyři roky později prošel přestavbou na dvoumístné provedení L-159T1. V roce 2015 se stal jedním ze čtyř letounů L-159, které Vzdušné síly AČR v zájmu rychlého posílení Iráckých vzdušných sil (IQAF) uvolnily přímo z flotily provozovaných letounů. Po provedení údržby v Aero a předání IQAF v roce 2015 se na území České republiky používal k výcviku iráckých pilotů. V této roli došlo k vyčerpání jeho meziopravního resursu a následovala generální oprava provedená v Aero na základě kontraktu na pozáruční podporu flotily iráckých L-159.

l-159t1_trupového_čísla_iqaf-5901_opouští_letiště_vodochody1.jpg

Letadla vyráběná nebo opravovaná v Aero se k zákazníkům vydávají v lodních kontejnerech, na palubě transportních letounů či přeletem až do místa určení, tak jako v případě Iráku. Poslední letoun L-159 do Iráku letěl po trase Letiště Vodochody, Plovdiv v Bulharsku a Malatya v Turecku, odkud se také do ČR vracel doprovodný letoun. L-159 pak pokračoval na iráckou základnu, kde byl předán do stavu 115. letky v Baladu.

nad_tureckými_horami,_které_jsou_krásné,_ale_v_zimě_dokáží_být_i_kruté.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Přelet vojenského letounu z ČR do Iráku není jednoduchou záležitostí, po záletech v rámci provedení generální opravy následují doplňkové lety, které prověřují bezchybnou činnost palubních systémů především palivového, a poměrně rozsáhlé přípravy. Mezi ně patří získání diplomatických povolení k přeletu vojenského letounu od států, přes které vede trasa – Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Bulharsko a Turecko –, pojištění letadla i posádky, pronájem doprovodného letounu a vyčlenění mechaniků pro obsluhu L-159 při mezipřistání. Zajišťují se i potřebné náhradní díly, pozemní vybavení a nářadí, které se přepravují na palubě doprovodného letounu. Přelet do Iráku komplikuje i částečné uzavření vzdušného prostoru na turecko-irácké hranici a provedení přeletu mohou omezit i bojové akce na území Iráku. Proto jsou součástí přeletu i bezpečnostní analýzy.

příprava_k_odletu_na_letišti_vodochody_s_doprovodným_letadlem..jpg

L-159 je podzvukový lehký bojový letoun. Letouny L-159 za sebou mají více než dvacetiletou úspěšnou službu u Vzdušných sil Armády České republiky. Kromě toho české lehké bojové letouny z Aero mají ve své flotile také Vzdušné síly Iráku. Pro výcvikové účely je začala používat i společnost Draken Europe, kde plní roli agresorů při tréninku pilotů bojových letounů RAF – Eurofighter Typhoon a nejmodernějších letounů F-35. Mezi přednosti letounu patří jeho nízké provozní náklady a schopnost plnit bojové i výcvikové úkoly s jednoduchou údržbou.  Letoun L-159 je tak vynikající platforma pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace.

 

Autor: Tisková zpráva Aero Vodochody

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > Z Aero odletěla poslední L-159 do Iráku
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: