Z Příbrami do Kodaně – s ultralightem v FL 75

21.12.2014

Kdyby mi někdo řekl před deseti lety, když jsem poprvé viděl CT 2K, že s ním poletím v sóle do Kodaně a zpátky přes centrum Berlína v 2500 metrech, zeptal bych se, co kouří… A před dvaceti lety by skončil u doktora Chocholouška…

V rámci exportování letadel přes Dánsko jsem měl možnost létat s UL letadly několikahodinové lety na sever Evropy, zažít krásné chvíle svobody i nezapomenutelné zážitky a nabrat spousty zkušeností. Tento předposlední let byl víceméně rutinou, byl však jedinečný tím, že jsem jej absolvoval poprvé a naposled s letadlem CTSW. Rozhodnutí letět v sóle jsem zvolil díky výborné přístrojové výbavě (navigace GPS a přijímač schopný přijímat signály z ILS, zařízení pro přesné přístrojové přiblížení) a hlavně díky dvouosému autopilotovi, který výrazným způsobem snižuje pracovní zatížení pilota skutečného. Každý z nás ví, jak vyčerpávající je držet směr a výšku i u vyváženého stabilního letadla v klidném ovzduší, a zvlášť v řízeném vzdušném prostoru. Méně lidí ví, že statistiky dokazují největší nehodovost při přiblížení a přistání letadla. Je to z důvodu vysokého zatížení pilota při přistání a vysoké únavy z letu. Tuto únavu vám zejména u dlouhých letů pomůže minimalizovat právě správně obsluhovaný a připojený autopilot, navíc umožňující soustředit se na navigaci a komunikaci.

Příprava letu

Letu do Kodaně předcházelo podrobné studium aktuálních VFR map, vzdušného prostoru Německa a Dánska, plánování v systému Jeppesen Flite Star, studium NOTAMů, globální meteorologické situace, METARů, TAFů po trati letu a destinace včetně záložních letišť. Dánské království vyžaduje povolení k letu, které je relativně jednoduše možné získat e-mailem. Od loňského roku je let s UL povolen do FL 65 (dříve 3000 ft). Vzhledem k tomu, že jsem trasu plánoval částečně nad mořem, zvýšila se podstatně bezpečnost letu. Nesmí se zapomenout ani na zákonné pojištění pro Evropu a samozřejmě platnost licencí. Licence pilota UL a technický průkaz letadla jsou platné pouze v ČR, a je proto nutné si ověřit, jestli v daném státě tyto dokumenty uznávají, nebo je třeba mít na palubě licenci vyšší, např. PPL vydanou členským státem ICAO. Nezapomeňte ani na to, že velitel letadla musí mít anglickou doložku ICAO level 4 pro lety mimo ČR a SR.

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > BŘEZEN – DUBEN 2011 > Z Příbrami do Kodaně – s ultralightem v FL 75
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 19.04.1915 se stalo...
19.04.1915
První let kanadského stíhacího stroje Avro Canada CF-100 Canuck.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »