Zrození legendy

24.6.2020

Zrození legendy

Avia B-534 v Leteckém muzeu Kbely
Avia B-534 v Leteckém muzeu Kbely

V letošním roce uplynulo 6. června dlouhých čtyřicet pět let od chvíle, kdy na kbelském letišti opět zaburácel motor Hispano-Suiza v letounu Avia B-534. Dlouhou cestu k zrození jeho repliky, která je dodnes vystavena v Leteckém muzeu Vojenského historického ústavu Praha, popisuje článek v aktuálním číle Flying Revue.Dobový tovární snímek z výroby těchto letounů v Avii
Dobový tovární snímek z výroby těchto letounů v Avii

Již během vzniku Leteckého muzea ve Kbelích bylo jasné, že jedním z typů z historie československého letectva, který zatím v expozici citelně chybí, je stíhací legenda Avia B-534. Stroj, který sice nevynikl bojovým nasazením, ale přesto symbolizoval v roce 1938 odhodlání bránit mladou československou republiku. Proto snaha zrenovovat či zrekonstruovat stíhací Avii vznikla na samém začátku existence skupiny letectva a protivzdušné obrany Vojenského muzea. Již od počátku bylo jasné, že taková náročná rekonstrukce není realizovatelná v malé muzejní dílně. Proto bylo rozhodnuto, že stavbou bude pověřena skupina Aeroklubu Trenčín, která již v minulosti zrenovovala pro expozici Leteckého muzea větroň Šedý Vlk.

Instalace Avie na podstavec v expozičním hangáru Leteckého muzea
Instalace Avie na podstavec v expozičním hangáru Leteckého muzea
Kolektiv trenčínského aeroklubu před dostavěnou replikou Avie B-534
Kolektiv trenčínského aeroklubu před dostavěnou replikou Avie B-534

Nemalým problémem bylo také finanční krytí celého projektu a minimum dochovaných původních prvků konstrukce. Vzhledem k tomu, že cílem bylo postavit nikoliv atrapu, ale repliku s využitím maximálního počtu původních dílů, bylo klíčovou podmínkou dosáhnout dohody s Národním technickým muzeem. V jeho sbírkách se totiž nacházela kostra trupu s motorem, kterou do sbírek NTM v roce 1947 věnoval bývalý dílovedoucí leteckého parku 3 v Nitře Ján Struhár. 

Generálporučík Ing. Jozef Remek v kabině Avie během dne Vojenského muzea
Generálporučík Ing. Jozef Remek v kabině Avie během dne Vojenského muzea

Náčelník expozice Letectva a PVO pplk. Ing. Jaroslav Janečka spolu s Antonem Kralovičem před replikou Avie B-534 krátce před jejím dokončením
Náčelník expozice Letectva a PVO pplk. Ing. Jaroslav Janečka spolu s Antonem Kralovičem před replikou Avie B-534 krátce před jejím dokončením

Text: Miroslav Khol

Foto: Letecké muzeum VHÚ, autor a jeho sbírka

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 79-81 ve Flying Revue č. 4/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 25. června 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

.

         Máme pro vás »

FR 1/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Dotisk knihy Svět z nebe:

Svět z nebe »

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 26.01.1911 se stalo...
26.01.1911
První prakticky využitelný vodní letoun zkonstruovaný Američanem Glennem Curtissem, Curtiss Hydro, uskutečnil první vzlet a přistání z hladiny zátoky v San Diegu v Kalifornii.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456