1. října 1947: První let prototypu North American F-86

3.10.2021

Po třech létech intenzivního vývoje zahrnujícího 340 594 hodin strávených nad projektovou výkresovou dokumentací a 801 386 hodin dalších vývojových a konstrukčních prací, byl první prototyp XP-86 přelomového stíhacího letounu North American F-86 Sabre připraven na dráze zkušebního střediska na Muroc Dry Lake k prvnímu letu.

Zkušební pilot George S. Welch v kokpitu prvního ze tří prototypů XP-86 (45-59597). Foto: North American Aviation, Inc.
Zkušební pilot George S. Welch v kokpitu prvního ze tří prototypů XP-86 (45-59597). Foto: North American Aviation, Inc.

Ještě téhož dne pak letoun pilotovaný zkušebním pilotem společnosti North American Georgem S. Welchem provedl svůj první let, na kterém ho doprovázel dvoumotorový XP-82 Twin Mustang pilotovaný šéfpilotem Bobem Chiltonem. První let budoucího úspěšného stíhacího letounu trval jednu hodinu a 18 minut a George Welch během něj dosáhl výšky 35,000 feetů (10 668 metrů). Welch nadšený letovými vlastnostmi stroje provedl v rámci tohoto letu i střemhlavý let, během něhož podle pozdějšího vyhodnocení, poprvé zaznamenal jevy spojené s překonáním zvukové bariéry a podle některých historiků se tak toho dne neoficiálně stal prvním pilotem, který tuto bájnou hranici překonal, byť ve střemhlavém letu. O čtrnáct dnů by tak předstihl oficiálně uznávaný rekordní let Chucka Yeagera.

North American Aviation Model NA-140, první prototyp XP-86 (45-59597) na ploše letiště Muroc AAF, 1947. Foto: U.S. Air Force
North American Aviation Model NA-140, první prototyp XP-86 (45-59597) na ploše letiště Muroc AAF, 1947. Foto: U.S. Air Force

banner_gronsko_2021_640x200.jpg

Na tomto záběru XP-86 je dobře vidět šípové křídlo letounu. Pilotuje George S. Welch ve své charakteristické oranžové helmě. Foto: North American Aviation, Inc.
Na tomto záběru XP-86 je dobře vidět šípové křídlo letounu. Pilotuje George S. Welch ve své charakteristické oranžové helmě. Foto: North American Aviation, Inc.

Přestože do historických tabulek už jednou provždy zůstane zapsáno Yeagerovo jméno, následný testovací program prototypu XP-86 jednoznačně dokázal, že tento letoun dokáže bezproblémově dosáhnout ve střemhlavém letu rychlostí Mach 1,02–1,04 a následně střemhlavý let vyrovnat a snížit rychlost bez následků pro jeho konstrukci. Navíc se našla řada svědků, kteří tvrdili, že onoho dne zaslechli v oblasti Muroc Dry Lake dunivý zvuk, který byl později připsán jevům spojeným  s překonáním zvukové bariéry. Je tedy skutečně možné, že George Welch toho dne „démona“ skutečně pokořil.

North American Aviation XP-86 (45-59597). Foto: San Diego Air & Space Museum Archives
North American Aviation XP-86 (45-59597). Foto: San Diego Air & Space Museum Archives

banner_do_clanku_fr_svet_z_nebe.jpg

George S. Welch Foto: San Diego Air & Space Museum Archives
George S. Welch Foto: San Diego Air & Space Museum Archives

Prototypy XP-86 měly délku 11,443 m, rozpětí 11,314 m a výšku 4,496 m. Jejich prázdná hmotnost činila 4413,5 kg a maximální vzletová hmotnost byla 7456,2 kg. První prototyp XP-86 byl poháněn turbojetem Chevrolet J35-C-3 (zkonstruovaným u General Electric) který dával tah 4 000 liber. Brzy však byl vyměněn za pokročilejší turbojet Allison J35-A-5, se kterým pak proběhla většina letů testovacího programu.

 Řez prototypy XP-86. Foto: North American Aviation, Inc.
Řez prototypy XP-86. Foto: North American Aviation, Inc.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Všechny tři prototypy XP-86 ve skupinovém letu. Odpředu dozadu 45-59598, 45-59597 a 45-59599. Foto: National Archives and Records Administration
Všechny tři prototypy XP-86 ve skupinovém letu. Odpředu dozadu 45-59598, 45-59597 a 45-59599. Foto: National Archives and Records Administration

George S. Welch se stal známým především jako jeden z hrdinů obrany Pearl Harbouru dne 7. prosince 1941, kdy se mu během útoku podařilo vzlétnou s letounem Curtiss P-40B Warhawk a následně sestřelit tři japonské střemhlavé bombardéry Aichi D3A “Val” a jeden stíhací letoun Mitsubishi A6M2 Zero. Za tuto akci byl navržen generálporučíkem H.H. “Hapem” Arnoldem na Medaili Cti, nejvyšší americké vyznamenání. Jeden z Welchových nadřízených ho však následně odmítl k vyznamenání doporučit, neboť Welch odstartoval „bez rozkazu“. Během války Welch dosáhl šestnácti potvrzených sestřelů. Zahynul při testovacím letu letounu F-100 A Super Sabre dne 12. října 1954.

 

Autor: Michal Beran

michal.beran@flying-revue.cz

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > 1. října 1947: První let prototypu North American F-86
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: