Abrahámoviny Leteckého muzea ve Kbelích

1.5.2018

V místě dnešní brány Leteckého muzea VHÚ z ulice Mladoboleslavská se nacházel již počátkem dvacátých let 20. století vchod do Čs. vojenské továrny na letadla, později známé jako firma Letov.V místě dnešní brány Leteckého muzea VHÚ z ulice Mladoboleslavská se nacházel již počátkem dvacátých let 20. století vchod do Čs. vojenské továrny na letadla, později známé jako firma Letov.
V místě dnešní brány Leteckého muzea VHÚ z ulice Mladoboleslavská se nacházel již počátkem dvacátých let 20. století vchod do Čs. vojenské továrny na letadla, později známé jako firma Letov.
Stíhací letoun Avia B-534 při reinstalaci hangáru č. 18.Stíhací letoun Avia B-534 při reinstalaci hangáru č. 18.
Stíhací letoun Avia B-534 při reinstalaci hangáru č. 18.
Iljušin Il-18, který od letošního roku mohou návštěvníci vidět hned za vstupní branou do muzea. Iljušin Il-18, který od letošního roku mohou návštěvníci vidět hned za vstupní branou do muzea.
Iljušin Il-18, který od letošního roku mohou návštěvníci vidět hned za vstupní branou do muzea.
Dlouholetý náčelník dnešního Leteckého muzea VHÚ plukovník Jaroslav Janečka během výkladu v expozici.Dlouholetý náčelník dnešního Leteckého muzea VHÚ plukovník Jaroslav Janečka během výkladu v expozici.
Dlouholetý náčelník dnešního Leteckého muzea VHÚ plukovník Jaroslav Janečka během výkladu v expozici.
Bohemia B-5, první letoun vyrobený po vzniku republiky.Bohemia B-5, první letoun vyrobený po vzniku republiky.
Bohemia B-5, první letoun vyrobený po vzniku republiky.
Kluzák VSM-40 Démant.
Kluzák VSM-40 Démant.
Vrtulník Mi-2 ve venkovní expozici muzea.
Vrtulník Mi-2 ve venkovní expozici muzea.

Flying Revue 3/2018    Letecké muzeum Kbely letos oslavuje už padesátou sezónu. To už stojí za exkurzi do jeho historie. 

Letecké muzeum v Praze-Kbelích je jednou z muzejních součástí Vojenského historického ústavu Praha. V říjnu letošního roku oslaví Letecké muzeum padesát let od chvíle, kdy poprvé otevřelo svou bránu návštěvníkům. O tom, že letecké muzejnictvím má sice v našich zemích dlouhou tradici, ale že cesta ke vzniku této specializované instituce byla dosti dlouhá a trnitá, vypráví tento příspěvek.

Na počátku nejenom leteckých, ale obecně technických sbírek a jejich prezentace veřejnosti v našich zemích bylo „Technické museum pro království České“, které bylo slavnostně otevřeno 28. září 1910 ve Schwarzenberském paláci v Praze na Malé Straně. Spoluzakladatelem byl i jeden z průkopníků letectví, Ing. Gustav Viktor Finger, a tak není divu, že součástí byla rovněž „aeronautická sbírka uspořádaná aeronautickým odborem skupiny dopravnictví“. Ta již v té době obsahovala 120 inventárních položek, dokumentujících počátky „české aeronautiky“. Po vzniku Československé republiky v roce 1918 přijalo muzeum název Technické muzeum československé. Renesanční palác však neumožňoval vystavování rozměrnějších exponátů, což již tehdy prakticky zabrzdilo vývoj leteckých sbírek.

V roce 1923 uspořádal Svaz československých pilotů anketu, která měla dát podnět k vybudování leteckého muzea, nicméně zvítězil názor doporučující vybudování leteckých sbírek v rámci technického muzea v moderní budově v Praze na Letné.

Flying Revue 3/2018
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 68-72 ve Flying Revue č. 3/2018. Časopis vyšel 30. dubna 2018.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Jak se stát členem Klubu Flying Revue?

Za tuto myšlenku se postavil i Aeroklub RČS, který převzal funkci letecké skupiny muzea a vysílal do správního výboru svoje spolupracovníky. Již krátce po vypuknutí války se sbírky ze Schwarzenberského paláce stěhovaly do karlínské Invalidovny, aby uvolnily prostor pro německé Heeresmuseum Prag. Výstavba nové budovy Technického muzea na Letné byla zahájena v roce 1938 a i když byla dokončena již o tři roky později, muzeum ji mohlo začít alespoň omezeně využívat až po skončení druhé světové války. Expozice dopravy vznikla až po zestátnění muzea v roce 1951. 

VHÚ připravuje spolu s dalšími subjekty nejen v tomto roce další rozšíření výstavních prostor, a tak nezbývá než doufat, že jubilejní sezóna proběhne zejména ke spokojenosti všech návštěvníků. Zahájení sezóny se koná 28. dubna a hlavní oslavy jubilea jsou připravovány na 9. června jako součást Pražské muzejní noci.

Text: Miroslav Khol

Foto: Vojenský historický ústav, autor a jeho sbírka, Pavel Sviták

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 3/2018 > Abrahámoviny Leteckého muzea ve Kbelích
Loading...

Flying Revue 3/2018

  • 1.5.2018 Abrahámoviny Leteckého muzea ve Kbelích
Loading...

Flying Revue 3/2018

  • 1.5.2018 Abrahámoviny Leteckého muzea ve Kbelích
.

         Máme pro vás »

FR 4/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Expedice Island/Grónsko 2021!

Expedice Island/Grónsko 2021! »

Akce na sluchátka BOSE!

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »

Kalendárium:

Dne 03.08.1904 se stalo...
03.08.1904
Major Thomas Scott Baldwin předvedl v kalifornském Oaklandu první úspěšnou americkou vzducholoď "California Arrow".
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345