Aero předvedlo ve vzduchu letoun L-39NG určený pro LOM PRAHA, letoun bude sloužit pro výcvik budoucích českých pilotů F-35

23.6.2024

Rok od spuštění sériové výroby Aero předvedlo ve vzduchu první letoun L-39NG určený pro LOM PRAHA a jeho Centrum leteckého výcviku Pardubice.

img_8247.jpg

Dodání prvního dvou cvičných letounů českému zákazníkovi je v plánu v letošním roce.

Aero dodá celkem čtyři proudové cvičné letouny L-39NG s opcí na další čtyři stroje včetně komplexního výcvikového systému. Součástí dodávky je mimo jiné úvodní výcvik pilotů a pozemního personálu, speciální a výšková výstroj, pozemní vybavení, včetně počáteční sady náhradních dílů, jakož i pozáruční podpora této výcvikové platformy. „Jsem velmi rád, že jsme mohli zástupcům společnosti LOM PRAHA předvést pro ně vyrobený letoun L-39NG ve vzduchu. První dva letouny bychom měli dodat již do konce tohoto roku a věříme, že další dva do poloviny roku 2025. Využití opce na další 4 letouny by podle našich informací mělo nabídnout potřebnou kapacitu na výcvik pilotů naší armády v souvislosti s pořízením F-35 a také se záměrem LOM PRAHA cvičit piloty armád NATO v rámci programu NFTE  (NATO Flight Training Europe). Letoun je komplexní a nákladově efektivní výcviková platforma, která je optimálním řešením pro základní a pokročilý výcvik budoucích stíhacích pilotů české armády, kteří budou využívat letoun páté generace, F-35A Lightning II,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero.

5.jpg

Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, které letos oslavilo 20. výročí od svého vzniku, bude české cvičné letouny L-39NG využívat pro základní a pokročilý výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky. Mezi významné investice CLV patří výstavba zcela nového centra pozemního výcviku, jehož součástí je i hala s certifikovaným leteckým simulátorem letounu L-39NG (tzv. Full Mission Simulator). „V současné době již intenzivně připravujeme naši moderní infrastrukturu, špičkové technologie a zkušený personál na přechod na nové cvičné letouny L-39NG, abychom budoucím pilotům nabídli letecký a taktický simulovaný výcvik v té nejlepší kvalitě, jak tomu bylo vždy v průběhu dvou minulých dekád. Systém výcviku na L-39NG chceme koncipovat jako přípravu pilotů na letouny F-35. K tomu  jsme již získali souhlas od společnosti Lockheed Martin, kdy je L-39NG schválený jako vhodná platforma pro trénink na létání s F-35,“ sdělil Jiří Protiva, ředitel LOM PRAHA.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Předváděcí let letounu L-39NG pro LOM PRAHA se uskutečnil 12. června na továrním letišti ve Vodochodech, kdy piloti Aero předvedli zákazníkovi letuschopnost a připravenost letounu k provozu. Standardní program továrního záletu se již uskutečnil dříve. Jeho cílem je potvrdit funkce letounu, zejména motoru, letounových systémů, avioniky a dále řiditelnost a chování letounu ve všech fázích letu od vzletu přes akrobacii až po přistání. Zálet probíhá v rozsahu výšek od 0 do 8 500 metrů a rychlostí od pádové až po maximální (Machovo číslo 0,8 nebo 900 km/h). Tovární piloti Aero prokázali chování L-39NG v mezích jeho normální provozní obálky a potvrdili vysoký standard s ohledem na letové vlastnosti, avioniku a bezpečnost.

2.jpg

Aero L-39NG nabízí robustní konstrukci s využitím nejnovějších výrobních technologií včetně kompozitních materiálů, s výborným výhledem z kabiny a vysokou úrovní ochrany pilotů. Odolnost proti střetům s ptáky je významně zvýšena zodolněným čelním štítkem kabiny a kompozitním provedením náběžných hran křídel s certifikací odolnosti až do 650 km/h. Pro letoun nově vyvinuté křídlové integrální palivové nádrže a centrální plnění paliva přispívají k nízkým provozním nákladům a ve své třídě vynikajícímu doletu.

img_20240612_112112.jpg

Do sériové výroby L-39NG je zapojeno téměř 300 dodavatelských firem z České republiky. Český výrobce otevřel rovněž další vývojové centrum v Brně, kde se mimo jiné tvoří technická dokumentace pro L-39NG. Smlouva na dodávku čtyř letounů (s opcí na další čtyři) pro Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA byla podepsána 14. listopadu 2022, sériová výroba pak byla v Aero spuštěna 10. května 2023.

Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE a.s

Flying Revue > Články > Letecká výroba > Aero předvedlo ve vzduchu letoun L-39NG určený pro LOM PRAHA, letoun bude sloužit pro výcvik budoucích českých pilotů F-35
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »