Air Park Zruč u Plzně

23.8.2020

Kdo z leteckých nadšenců by neznal Air Park Zruč u Plzně pánů Tarantíků.

Jedná se o rodinné muzeum, které funguje více než 28 let. Otec se synem shánějí a kupují letecké legendy všude po světě, a proto Vás nepřekvapí pestrost techniky. Krom té letecké jsou zde k vidění i tanky, obrněné transportéry, děla a spousty dalšího. Třeba socha Stalina, která dříve stála v Plzni na dnešním Anglickém nábřeží od roku 1953, je nyní v centru muzea, tematicky u tanku T34. Muzeum najdete u silnice II/180 na konci Zruče, směrem na Třemošnou.

Přeletem nad Air Park ve Zruči, se Vám naskytne tento nevšední pohled, foto je z roku 2018
Přeletem nad Air Park ve Zruči, se Vám naskytne tento nevšední pohled, foto je z roku 2018

Vraťme se ale k té letecké technice. Velkým (a to doslova) symbolem sbírky, se stalo bývalé vládní letadlo TU-154M (v kódu NATO „Careless“). Tento letoun z bývalého Sovětského svazu, osazený třemi motory (tato verze M s motory D-30 KU-154 ser.2), byl vyráběn od konce šedesátých let až do roku 2013. Vládní speciál s označením 1003 na trupu, vyrobený pod sériovým číslem 99A1003, sloužil pouhých sedm let. Tedy relativně mladý letoun, s náletem 2368 hodin, 1134 přistání, byl vyřazen z vládního provozu v roce 2007, po nákupu Airbus A319CJ. TU-154M bylo na kbelském letišti v roce 2016 zachráněno před sešrotováním doslova za pět minut dvanáct. Letoun byl rozebrán a převezen, za velkého zájmu médií, do „zahrady“ pánů Tarantíků.

Tank T34 a Stalin
Tank T34 a Stalin

Pamatujete na seriál na webu Flying Revue - Zajímavá osudy letecké techniky v České Republice, kde jsem psal o restauracích ve vyřazených dopravních letadlech? Jedna taková zajímavá součást je i zde, jedná se o TU-104  (v kódu NATO "Camel"), pod imatrikulací OK-NDF. Letoun sloužil jako bar v Olomouci, ale nepředbíhejme! TU-104 byl vyroben v roce 1958, pod sériovým číslem 9350801 a dodán Aeroflotu v lednu 1959, kde létal pouze do 18. února 1959 pod imatrikulací CCCP-42391. Poté byl prodán do Československa do služeb ČSA a přejmenován na imatrikulaci OK-NDF. Ve službě byl až do roku 1974. Po létech odstavení na letišti Praha-Ruzyně, byl letoun dokonce použit pro natáčení německé televize. Zde došlo k jeho přestříkání a označení na I-DIWN (Alitalia). V roce 1975 byl letoun převezen do zmiňované Olomouce, kde stál u plaveckého stadionu až do roku 2012. Po revoluci změnil několikrát majitele a stav byl spíše neutěšený. Až po přesunu k pánům Tarantíkům došlo na jeho renovaci do současného stavu. Tedy vidět toto letadlo tady je radost, když si uvědomíte, že to byl spoluprůkopník komerčního letectví.

Legenda dopravního letectví TU-104, pod imatrikulací OK-NDF
Legenda dopravního letectví TU-104, pod imatrikulací OK-NDF

Jedinečný BAC Lightning F-2A
Jedinečný BAC Lightning F-2A

Myslím si, že tím hlavním lákadlem, čím se může muzeum pyšnit, je rozhodně nadzvukový stíhací letoun BAC Lightning, létající pod označením XN784. Letoun z dob studené války byl vyráběn společností English Electric, hlavním poznávacím znakem je dvojice motorů, umístěných nad sebou, které dokázaly letoun dohnat do rychlosti 2 Mach! Tento ve verzi F-2 byl vyroben pravděpodobně v roce 1962. První let byl proveden 26. ledna 1963, poté byl nasazen u 19. perutě RAF. Dočkal se i modernizace v roce 1969 na verzi F-2A (větší palivové nádrže atd.). Svůj poslední let uskutečnil 31. března 1977. Po pár letech odstavení byl přesunut na letiště Monchengladbach, kde sloužil jako statický model. Až v roce 1990 byl přesunut a restaurován v muzeu Hermeskeil v Německu. Zajímavostí je, že zde byl pod falešným označením XN781. Jedná se o muzeum, o kterém jsem psal zde. Mají zde do dnes Lightning F-2A pod imatrikulací XN782. Předposlední změna majitele byla provedena ke společnosti PS Aero a Lighting směřoval do Holandska. Po více než roce vyjednávání byl finálně odkoupen a na začátku roku 2020 převezen do Zruče. Nyní čeká na kompletaci na parkovišti u muzea. Tedy jistě se vrátím po kompletaci.

Z-37 Čmelák pod imatrikulací OK-AJQ
Z-37 Čmelák pod imatrikulací OK-AJQ
MI-2
MI-2

Jistě si zde každý najdete to své, od vojenských letadel MIG-15, MIG-19, po klasiky českého nebe Z-37 Čmelák. Pěkný přehled techniky můžete najít na oficiálních stránkách muzea. Otevírací doba je denně od 10:00 a dle sezóny až do 20:00! Vstupné pro dospělého pořídíte za 200kč a pro děti do 15 let za 100kč. Rozhodně si udělejte čas a zajdete se podívat.

 Nevšední letadlo Antonov An-30
Nevšední letadlo Antonov An-30

Autor článku: Tomáš Zach

Foto: archiv autora

Flying Revue > Letecká muzea > Česká muzea > Air Park Zruč u Plzně
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: