Nový seriál Flying Revue: Rozbory nehod sportovních letadel

5.3.2018

Nový seriál Flying Revue: Rozbory nehod sportovních letadel

Rozbory nehod AOPA I.    Letecká sezóna se blíží a protože pilotní krédo Stejný počet přistání jako startů chce beze zbytku naplnit každý pilot, zaměříme se v novém seriálu na rozbory nehod a pilotních chyb ve videích americké pilotní asociace AOPA.

Stejné chyby nemusíme opakovat a platit všichni. Za některé se platí cenou nejvyšší, a tak je zásadní, abychom se vždy poučili z těch, které udělal už někdo před námi. Proto je dobré o chybách i nehodách mluvit, proto je dobré o nich číst a přemýšlet. (První díl)

Asi nejlépe si nebezpečné situace můžeme představit a také se jim vyhnout, když je vidíme co nejblíže k reálné situaci. AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association) připravuje pod hlavičkou Air Safety Institute zajímavé rozbory nehod a klasických chyb v podobě videí. Ta trvají obvykle kolem 15 minut a skvělým způsobem ukazují kritická místa a rozhodnutí mající za následek nehodu.

Ve Flying Revue věříme, že shlédnutí těchto videí může každému z pilotů pomoci zvýšit obezřetnost i ukázat, jak složité situace řešit lépe. Videa jsou v angličtině, a tak jejich shlédnutí napomůže i schopnosti naslouchat letecké komunikaci i anglickému komentáři videa. Videa AOPA vám budeme přestavovat každé dva týdny, vždy v pondělí v 11 hodin dopoledne.


V souvislosti s problematikou letu VFR při zhoršení meteo podmínek je vhodné si připomenout i video "Let na vzdálené letiště", které připravil tým Flying Revue v rámci kampaně Doletíš?! organizované Úřadem civilního letectví ČR.


 


Nehoda Beechcraft Debonair 35-A33 N1254Z

Když se let VFR dostane do IMC podmínek

Dnes začínáme ukázkou nebezpečí, které může přinést let VFR, který se dostane do IMC podmínek. Ukázka je postavená na rozboru nehody, k níž došlo 2. ledna 2006 u Heber City v Utahu, USA. Komunikace ve videu představuje skutečný záznam komunikace během analyzovaného letu.


Accident Case Study: VFR into IMC. Source: Air Safety Institute, YouTube

Pro zlepšení srozumitelnosti obsahuje video i přepis celé komunikace v levé části záběru. Let probíhá nad USA, a tak je potřeba brát v úvahu i některé odlišnosti od létání v Evropě. Například způsob udávání tlaku vzduchu nebo organizace služeb zodpovědných za řízení či informační služby v letovém prostoru. Vývoj situace ukazuje na to, že pilot letounu Beechcraft Debonair 35-A33, N1254Z věří, že i přes špatnou meteo předpověď zvládne přelet vysokých hor.

Dostává celkem tři varování, že meteo situace VFR přelet hor neumožňuje. Video názorně ukazuje zhoršující se meteo podmínky i klasický přístup pilota, který se pokouší přeletět hory tak, že se snaží držet pod základnou mraků. Mezera mezi zemí a základnou mraků se s nabíhajícím horským terénem ale stále ztenčuje a zmenšuje tak prostor pro let za VFR podmínek.


Další informace k letu Beech 35-A33, N1254Z
 najdete na webu NTSB (National Transportation Safety Board).

Pilot se ztratí z radaru i z dosahu radiokomunikace. ATC se ho snaží ještě jednou varovat před špatným počasím v horských průsmycích, kudy by měl letět. Pro překonání problémů s komunikací využívají i možnost předání informace přes dopravní letadlo Delta. Pilot ve svém letu přesto pokračuje, až se dostává do výšky pouhých cca 100 stop nad zemí. Když se v té chvíli konečně rozhodne vrátit a dělá otáčku 180°, narazí do terénu. Tím končí nejen let, ale i pilotův život.

-fr-

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Nový seriál Flying Revue: Rozbory nehod sportovních letadel
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »