Legendární Supermarine Spitfire oslaví osmdesátiny na Aviatické pouti. Už o víkendu

25.5.2016

Me 262 Schwalbe
Me 262 Schwalbe

V březnu 1936 poprvé vzlétl prototyp snad neproslavenějšího britského stíhacího letounu všech dob, Supermarine Spitfire. Osmdesáté výročí vzletu oslaví i na pardubické letecké přehlídce Aviatická pouť 2016, kde ale uvidíte ještě řadu dalších zajímavých strojů. 

Spitfire nezanechal stopu jen v bojích druhé světové války, ale právě i na pardubickém letišti. "V letech 1947–1948 tu byl tento letoun pod označením S-89 využíván k výcviku stíhacích adeptů u 2. výcvikové letky Letecké vojenské akademie,“ říká k legendárnímu letounu Zdeněk Hurt, letecký historik a člen organizačního štábu Aviatické pouti. 

Na letošní Aviatické pouti předvede Spitfire s registrací TE 184 pilot Dan Griffith. Ostatně, právě on si z Pardubic před dvěma lety odvezl skleněnou plastikou za nejlepší letovou ukázku na Aviatické pouti. 

Spitfire nebude jediný bojový letoun, který návštěvníci airshow uvidí. Bojových scén se zúčastní i stroj z  druhé strany frontové linie 2. světové války, proudový Messerchmitt Me 262 Schwalbe, česky Vlaštovka. Ten se stal v roce 1944 vůbec prvním proudovým letadlem, které zasáhlo do válečných vzdušných bojů. Celkem ho bylo vyrobeno takřka půl druhé tisícovky kusů a z vlastní válečné zkušenosti ho poznali Pražané při potlačování květnového povstání v roce 1945. A protože po válce zůstalo v Československu relativně dost těchto letadel, pražská Avia z nich zkompletovala deset letadel, které se staly prvním proudovým typem zařazeným do výzbroje našeho vojenského letectva. 

Více o Me 262 Schwalbe si můžete přečít v článku Unikátní německý proudový Messerschmitt Me 262 bude v květnu létat nad Pardubicemi

Letoun, který bude k vidění na pardubické Airshow, provozuje německá nadace Messerschmitt Stiftung a divákům se představí ve velkoprostorové scéně z období konce druhé světové války. "A také ve velkoskupině historických letadel přezdívané Balbo," dodává pořadatel, akrobatický pilot Jan Rudzinskyj. Skupina měla v loňském roce na Aviatické pouti a zároveň i na českém nebi premiéru a jak u pilotů, tak především u diváků sklidila nebývalý úspěch. 

Me 262 Schwalbe
Me 262 Schwalbe

Válečné bojové vzdušné scény připomenou také blížící se 75 leté výročí od japonského útoku na americkou námořní základnu Pearl Harbor (7. prosince 1941). Některé z typů letadel, které se účastnily následných bojů v Tichomoří, vzlétnou i na pardubickou oblohu. "Především se bude jednat o dvoumotorový létající člun Catalina, který bude bezesporu hvězdou letošního ročníku," říká Rudzynskij. Ve scéně s Catalinou bude účinkovat i mohutný americký palubní torpédový bombardér Grumman Avenger se sklopným křídlem, nutným pro skladnější hangárování na letadlových lodích. V roli protivníka se představí replika slavného japonského palubního stíhacího stroje Zero. 

aviatická_pouť.jpg

Ale nejen bojové letouny potěší návštěvníky letošní Aviatické pouti. Vedle sebe tu budou stát dvě Electry. Slavný historický letoun Lockheed Electra Tomáše Bati a unikátní letoun D-14 Electra. Zatímco Baťovu Electru pohánějí dva hvězdicové motory, o poznání menší D-14 Electra létá na elektrickou energii. Jedná se o dvoumístný větroň poháněný elektromotorem.

"Jeho tvůrce Martin Štěpánek s ním již uskutečnil etapový oblet republiky a v současnosti se chystá na zopakování legendárního přeletu z Pardubic do Prahy,“ říká o moderním ekologickém stroji Jan Rudzinskyj. Martin Štěpánek říká, že ho motivuje loňský přelet průlivu La Manche elektroletem. "To je nějakých padesát kilometrů, tak jsme si řekli, že takovou vzdálenost zvládneme také," uvádí. Teď plánuje let po trase slavného přeletu inženýra Jana Kašpara z Pardubic do pražské Chuchle. Kvůli zpoždění dodávky baterií se přelet uskuteční až později. "Původní plán byl uskutečnit přelet u příležitosti Aviatické pouti, ale dodávka k tak dlouhému letu potřebných baterií se nám opozdila a přelet uskutečníme o něco později, ale určitě poletíme.“ 

Více informací o aktualitách z připravovaného programu lze získat na stránkách www.aviatickapout.cz

Jan Dvořák, foto aviatickapout.cz

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Legendární Supermarine Spitfire oslaví osmdesátiny na Aviatické pouti. Už o víkendu
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 13.11.1907 se stalo...
13.11.1907
První let helikoptéry Paula Cornua. Nejdelší let trval zřejmě něco pod 1 minutu, maximální dosažená výška byla 1,5 až 2 metry.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »