Boeing 747-8

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
nad 450
Délka letadla:
nad 70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
8.2.2010
Rozpětí křídel (m):
68,50
Délka letadla (m):
76,25
Počet míst:
720
Dolet (km):
15000

 b747-8_titulní_lufthansaretro.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4 JinýDvoupatrové Dálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:4xGeneral Electric Genx-2B67 o tahu 296 kN
Datum prvního letu:8.2.2010(nákladní B747-8F; osobní B747-8 Intercontinental až 20.3.2011)
Počet vyrobených letadel:104Stav k 29.3.2016, dosud ve výrobě, včetně 63 nákladních, 8 VIP a prototypu
IATA kód (hlavní, alternativní):748747
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)68,50 
Délka letadla:(m)76,25 
Výška (na zemi):(m)19,40 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)214 503 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)447 696 
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 720Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 467 ve 3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)15 000 
Cestovní rychlost:(km/h)918 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 29.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B747-8 včetně nákladních):
Lufthansa (20), Air China (7), Korean Air (5), nákladní verze Cargolux a Cathay Pacific (po 13), Air Bridge Cargo a Nippon Cargo (po 8)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Korean Air, Lufthansa, Air China, v nákladní verzi Cargolux, Polar Air Cargo, Atlas Air, Silk Way West Airlines apod.

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 747-8 je sice všeobecně považován za menší letoun ve srovnání s největším dopravním letadlem pro přepravu osob Airbus A380, ale platí to jen pokud jde o počet cestujících a rozpětí křídel? Na délku je totiž B747-8 o 3,73m delší! Navzdory tomu je o více než 60 tun lehčí, což pro srovnání představuje 1,5 násobek hmotnosti běžného letadla pro střední tratě, jako je Airbus A320 nebo Boeing 737-800!

V polovině poslední dekády minulého století Boeing zvažoval, jak dále vylepšit svůj model tehdy stále ještě největšího osobního dopravního letadla Boeing 747, který byl navzdory základu konstrukce již ze šedesátých let ve své tehdy aktuální verzi Boeing 747-400 stále ještě technicky na výši a tenkrát ještě ve své velikostní kategorii neměl konkurenta. Vypracoval proto studie "Superjumba" B747-500X a -600X s prodlouženým trupem, k realizaci však těchto projektů však s ohledem na předpokládané náklady neúměrné předpokládané potřebě tak velkých strojů na trhu nakonec nedošlo.

Nedostatečnou poptávkou argumentoval Boeing i v reakci na první studie Airbus A3XX, z něhož se posléze vyvinul nástupce Boeingu 747 v roli největšího osobního letadla světa, dnešní Airbus A380-800, ale tváří v tvář této nové konkurenci již Boeing nemohl spát a v listopadu 2005, krátce po prvním vzletu A380, oznámil vývoj nové verze, označené Boeing 747 Advanced, která kromě prodloužení trupu o 5,5m oproti verzi -400 a značnému přepracování křídla s výrazně větším rozpětím navzdory absenci wingletů přinesla především uplatnění řady konstrukčních prvků z tehdy již vyvíjeného revolučního modelu Boeing 787 Dreamliner (proto označení B747-8, kde "8" odkazuje právě na "osmičku" v označení modelu 787).B747-8 Cathay Cargo
B747-8 Cathay Cargo

Z populárního Dreamlineru si poslední (tedy třetí) generace Jumba "vypůjčila" motory, avioniku včetně uspořádání kokpitu a řadu systémů. Kromě znatelně delšího trupu oproti dosavadním B747 a odlišně zakončeným křídlům bez wingletů (podobně jako u letounu Boeing 767-400) je poznávacím znamením B747-8 i "zubaté" zakončení zadní části vnějšího pláště motorů pro snížení hluku, stejně jako u Dreamlineru nebo B737MAX. Pokročilá technická řešení Dreamlineru, která ovšem zpozdila jeho vývoj, způsobila následně i zpoždění programu B747-8, čímž Boeing nesporně ztratil část zákazníků ve prospěch konkurenčního Airbusu A380.

Takže ačkoli je výsledkem letoun, který je navzdory již téměř půl století starému základu konstrukce podle dostupných srovnávacích studií dokonce ekonomičtější než A380 (B747-8 údajně vykazuje až o 21% nižší spotřebu paliva na let oproti A380 a dokonce i po zohlednění mírně nižší sedačkové kapacity je na tom stále v přepočtu na sedačku o 6% lépe!) a je zároveň méně náročný na infrastrukturu letišť, je A380 na trhu populárnější. Letadel Boeing 747-8 Intecontinenatl pro přepravu cestujících bylo zatím vyrobeno pouze 32 pro trojici dopravců Lufthansa, Air China a Korean Air (přičemž první i poslední jmenovaní si pořídili B747-8, ačkoli již měli ve flotile A380 - což svědčí o reálnosti výše uvedeného srovnání obou typů), větší perspektivu proto má nákladní verze B747-8F, schopná přepravit až 157 tun nákladu. Vedle toho již byla dodána řada B747-8 ve verzi "BBJ" (Boeing Business Jet) v salónním (i když s ohledem na rozměry letounu říkejme spíše "palácovém") uspořádání pro VIP zákazníky.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 747

Loading...

Boeing 747

.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345