Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 4x | General Electric Genx-2B67 o tahu 296 kN |
Datum prvního letu: | 8.2.2010 | (nákladní B747-8F; osobní B747-8 Intercontinental až 20.3.2011) |
Počet vyrobených letadel: | 104 | Stav k 29.3.2016, dosud ve výrobě, včetně 63 nákladních, 8 VIP a prototypu |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 748 | 747 |
Rozpětí křídel: | (m) | 68,50 | |
Délka letadla: | (m) | 76,25 | |
Výška (na zemi): | (m) | 19,40 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 214 503 | |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 447 696 |
Maximální počet cestujících: | 720 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 467 ve 3 třídách | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 15 000 | |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 918 |
Největší provozovatelé (stav k 29.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B747-8 včetně nákladních): |
Lufthansa (20), Air China (7), Korean Air (5), nákladní verze Cargolux a Cathay Pacific (po 13), Air Bridge Cargo a Nippon Cargo (po 8) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Korean Air, Lufthansa, Air China, v nákladní verzi Cargolux, Polar Air Cargo, Atlas Air, Silk Way West Airlines apod. |
Další informace:
V polovině poslední dekády minulého století Boeing zvažoval, jak dále vylepšit svůj model tehdy stále ještě největšího osobního dopravního letadla Boeing 747, který byl navzdory základu konstrukce již ze šedesátých let ve své tehdy aktuální verzi Boeing 747-400 stále ještě technicky na výši a tenkrát ještě ve své velikostní kategorii neměl konkurenta. Vypracoval proto studie "Superjumba" B747-500X a -600X s prodlouženým trupem, k realizaci však těchto projektů však s ohledem na předpokládané náklady neúměrné předpokládané potřebě tak velkých strojů na trhu nakonec nedošlo.
Nedostatečnou poptávkou argumentoval Boeing i v
reakci na první studie Airbus A3XX, z něhož se posléze vyvinul
nástupce Boeingu 747 v roli největšího osobního letadla světa,
dnešní Airbus A380-800, ale tváří v tvář této nové konkurenci již
Boeing nemohl spát a v listopadu 2005, krátce po prvním vzletu
A380, oznámil vývoj nové verze, označené Boeing 747 Advanced, která
kromě prodloužení trupu o 5,5m oproti verzi -400 a značnému
přepracování křídla s výrazně větším rozpětím navzdory absenci
wingletů přinesla především uplatnění řady konstrukčních prvků z
tehdy již vyvíjeného revolučního modelu Boeing 787 Dreamliner
(proto označení B747-8, kde "8" odkazuje právě na
"osmičku" v označení modelu 787).
B747-8 Cathay Cargo
Z populárního Dreamlineru si poslední (tedy třetí) generace Jumba "vypůjčila" motory, avioniku včetně uspořádání kokpitu a řadu systémů. Kromě znatelně delšího trupu oproti dosavadním B747 a odlišně zakončeným křídlům bez wingletů (podobně jako u letounu Boeing 767-400) je poznávacím znamením B747-8 i "zubaté" zakončení zadní části vnějšího pláště motorů pro snížení hluku, stejně jako u Dreamlineru nebo B737MAX. Pokročilá technická řešení Dreamlineru, která ovšem zpozdila jeho vývoj, způsobila následně i zpoždění programu B747-8, čímž Boeing nesporně ztratil část zákazníků ve prospěch konkurenčního Airbusu A380.
Takže ačkoli je výsledkem letoun, který je navzdory již téměř půl století starému základu konstrukce podle dostupných srovnávacích studií dokonce ekonomičtější než A380 (B747-8 údajně vykazuje až o 21% nižší spotřebu paliva na let oproti A380 a dokonce i po zohlednění mírně nižší sedačkové kapacity je na tom stále v přepočtu na sedačku o 6% lépe!) a je zároveň méně náročný na infrastrukturu letišť, je A380 na trhu populárnější. Letadel Boeing 747-8 Intecontinenatl pro přepravu cestujících bylo zatím vyrobeno pouze 32 pro trojici dopravců Lufthansa, Air China a Korean Air (přičemž první i poslední jmenovaní si pořídili B747-8, ačkoli již měli ve flotile A380 - což svědčí o reálnosti výše uvedeného srovnání obou typů), větší perspektivu proto má nákladní verze B747-8F, schopná přepravit až 157 tun nákladu. Vedle toho již byla dodána řada B747-8 ve verzi "BBJ" (Boeing Business Jet) v salónním (i když s ohledem na rozměry letounu říkejme spíše "palácovém") uspořádání pro VIP zákazníky.
Nové číslo je již v prodeji! »
VFR letecký průvodce Evropou 1 »
Praktická letecká Meteorologie pro piloty »
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »
Učebnice přístrojového létání »