Flygvapenmuseum

21.12.2014

Švédskému městu Linköping se ne nadarmo říká „hlavní město švédského letectví”. Sídlí zde letecká divize společnosti Saab a v leteckém průmyslu je zaměstnána třetina místní populace. Nikoho proto nepřekvapí, že zde najdeme i největší švédské letecké muzeum.

Muzeum švédského vojenského letectví sídlí na historické vojenské základně Malmen, která patří armádě již od šestnáctého století. V roce 1911 zde švédský průkopník letecví Carl Cederström, známý též jako „Létající baron”, tpředvedl nadšeným obyvatelům blízkého Linköpingu několik letů. O rok později zde pak otevřel vůbec první vojenskou leteckou školu na území švédského království.

Zárodek muzea

Švédské vojenské letectvo bylo založeno v roce 1926. Letiště na základně Malmen se stalo domovem jednotky, která obdržela označení F3. Během let se v její výzbroji vystřídala řada typů letadel, od dvouplošníků CVM 01, přes licenční Fokkery, německé Fi 156 Storch, italské Caproni 313 a domácí Saaby 17 až po proslulé Saaby J35 Draken.

Základy dnešních bohatých sbírek muzea byly položeny díky dvěma velitelům jednotky F3. Gösta von Porat a Hugo von Beckhammar si totiž uvědomili, že by byla škoda, kdyby vyřazované typy skončily v plamenech a na šrotištích, a aktivně bojovali za záchranu historických letounů. Po dlouhou dobu byly exponáty nacházející se v různém stavu skladovány v prostorách základny, ale v polovině šedesátých let dostal projekt leteckého muzea zelenou. Za výrazné podpory vedení města Linköping a společností Saab a CVM (Centrala Verkstaden Malmslätt) byly pro muzeum zajištěny budovy a první expozice mohly být v roce 1967 zpřístupněny veřejnosti.

Novodobá historie

Zásadní změnou se pro letecké muzeum stal rok 1977, kdy byly expozice začleněny do švédské organizace Statens Forsvarshistoriska Museer (SFHM), zastřešující švédská armádní muzea. Díky státní podpoře bylo možné zahájit výstavbu zcela nového muzejního komplexu, jehož první hala byla slavnostně otevřena švédským králem Karlem XIV. dne 8. března 1984. O pět let později pak následovala druhá hala. Prozatím největší změnou pak prošlo muzeum v roce 2010, kdy byla v rámci celkového rozšíření a rekonstrukce areálu otevřena třetí hala. Rozšíření výstavních prostor dovolilo nejen zařadit další exponáty z depozitářů, ale otevřít i zcela nové expozice.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.04.1946 se stalo...
24.04.1946
První vzlet prototypu I-300 prvního proudového stíhacího letounu MiG-9 konstrukční kanceláře Mikojana a Gurjeviče.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »