
Pilotovat Tiger Moth je jako vstoupit do jiné, dávno zapomenuté éry. Do doby, kdy bylo na vše více času. I na poslouchání svistotu větru mezi dráty a vzpěrami. více
Jak ukazuje vyšetřování leteckých mimořádných událostí, většina z nich, ať už skončily relativně dobře, či katastrofou, která si vyžádala množství lidských životů, byla výsledkem kratšího či delšího řetězce chyb a omylů. Ty by snad samy o sobě nebyly kritické, ale jejich naakumulování v kritickém okamžiku způsobilo menší či větší, a mnohdy neřešitelný problém. Bohužel podobný scénář má i řada „katastrof“, které nás potkávají v našich profesních i soukromých životech, kdy výsledný, mnohdy jen těžko řešitelný stav začal kdysi dávno, třeba zcela nevinným přehlédnutím či nedopatřením. My jsme se o tom přesvědčili při přípravě minulého čísla, kdy náhodná souhra několika jevů způsobila otištění nesprávného textu jednoho článku v rubrice za kniplem. Chtěl bych se za toto nedopatření omluvit nejen našim čtenářům, ale především autorovi textu. Americký pilot by asi v ten okamžik použil poněkud peprnější verzi fráze „Stuff happens“, jeho francouzský kolega trochu melodičtější „C‘est la vie“. Mně připadá správné popřát nám všem jen to, abychom ve svých životech vždy dokázali identifikovat onen řetězec chyb, omylů a nedorozumění vedoucí k výsledné katastrofě, ať už má pro naše životy jakoukoliv podobu, a dokázali ho včas přetnout.
Ale k veselejším záležitostem. Začíná sezóna leteckých dnů a airshow. My bychom vás v tomto čísle rádi pozvali na dvě prestižní akce, Aviatickou pouť v Pardubicích a Helicoptershow v Hradci Králové.
Kromě toho na vás v tomto čísle čeká setkání s legendárním Tiger Mothem, vrtulníkem Sikorski 300 nebo letištěm v Gibraltaru. Na dvacet minut usednete do jediné v Evropě létající TAH-1F Cobry při letu okolo Salcburku a vydáte se na letecký výlet do oblasti Středomoří.
Pilotovat Tiger Moth je jako vstoupit do jiné, dávno zapomenuté éry. Do doby, kdy bylo na vše více času. I na poslouchání svistotu větru mezi dráty a vzpěrami. více
Vrtulník Sikorsky S-300 je dobrým příkladem toho, že na dobrých leteckých konstrukcích není co příliš měnit a že mohou za určitých okolností zůstat ve výrobě dlouhá desetiletí. více
16. ledna 1991 krátce po půlnoci středoevropského času. Po útoku F-117 přicházejí na řadu vrtulníky. Za úsvitu přelétáváme s naší AH 1 F Cobrou iráckou hranici. Okolí žaludku sevřené, oči kmitají a hledají nepřítele. Už je to tady! První záblesky ze tmy… více
Letouny Mercure si svou provozní spolehlivostí získaly pověst tahounů, na které se mohou osádky i cestující vždy spolehnout. Linky z Paříže do Bordeaux, Lyonu a řady dalších měst byly každým dnem cílem „stíhaček“ z prken konstruktérů firmy Dassault. více
Švédskému městu Linköping se ne nadarmo říká „hlavní město švédského letectví”. Sídlí zde letecká divize společnosti Saab a v leteckém průmyslu je zaměstnána třetina místní populace. Nikoho proto nepřekvapí, že zde najdeme i největší švédské letecké muzeum. více
Blíží se čas letní dovolené a jelikož jsem majitelem vymazleného Dynamica WT9, nepoletím přeci k moři s nějakou nízkorozpočtovou leteckou společností, nebo dokonce s cestovní kanceláří. Doma byl můj přístup uvítán, takže nezbývá nic jiného než vymyslet destinaci a letět. více
Nové číslo je již v prodeji! »
VFR letecký průvodce Evropou 1 »
Praktická letecká Meteorologie pro piloty »
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »
Učebnice přístrojového létání »