Jiří Saller odešel do akrobatického nebe. Rozloučit se s ním můžete zítra v Hradci Králové

8.3.2017

 Jiří Saller v akci. Foto: Lubor Obendrauf Jiří Saller v akci. Foto: Lubor Obendrauf
Jiří Saller v akci. Foto: Lubor Obendrauf
 Jiří Saller v akci. Foto: Lubor Obendrauf Jiří Saller v akci. Foto: Lubor Obendrauf
Jiří Saller v akci. Foto: Lubor Obendrauf
Legendární motanice Jiřího Sallera. Foto: Lubor ObendraufLegendární motanice Jiřího Sallera. Foto: Lubor Obendrauf
Legendární motanice Jiřího Sallera. Foto: Lubor Obendrauf
Flying Bulls Aerobatics Team. Jiří Saller létal na levém křídle. Foto: Lubor ObendraufFlying Bulls Aerobatics Team. Jiří Saller létal na levém křídle. Foto: Lubor Obendrauf
Flying Bulls Aerobatics Team. Jiří Saller létal na levém křídle. Foto: Lubor Obendrauf
 Jiří Saller mezi kolegy letci na místě nejmilovanějším - na letišti. Po jeho pravici kolegyně z FBAT Radka Máchová, po levici Martin Šonka (foceno na letišti v Příbrami v roce 2012). Foto: Lubor Obendrauf Jiří Saller mezi kolegy letci na místě nejmilovanějším - na letišti. Po jeho pravici kolegyně z FBAT Radka Máchová, po levici Martin Šonka (foceno na letišti v Příbrami v roce 2012). Foto: Lubor Obendrauf
Jiří Saller mezi kolegy letci na místě nejmilovanějším - na letišti. Po jeho pravici kolegyně z FBAT Radka Máchová, po levici Martin Šonka (foceno na letišti v Příbrami v roce 2012). Foto: Lubor Obendrauf
Z50LX s Jiřím Sallerem v kokpitu. Foto: Lubor Obendrauf
Z50LX s Jiřím Sallerem v kokpitu. Foto: Lubor Obendrauf

Legendární český akrobatický pilot Jiří Saller, člen proslulé jaroměřské skupiny Flying Bulls Aerobatics Team, podlehl minulý týden zákeřné nemoci. Jeho přátelé, příznivci a fanoušci letectví se s ním mohou rozloučit ve čtvrtek 9. 3. 2017 ve 13.45 hodin ve smuteční síni v Hradci Králové-Kuklenách.

Minulý pátek nás zaskočila velmi smutná zpráva: Jiří Saller, dlouholetý člen (1990-2015) světoznámé akrobatické „čtyřky“ Flying Bulls Aerobatics Team, zemřel. Jeho srdce dotlouklo v 64 letech a náš letecký národ je chudší o jednu legendu... Letecký srdcař, plachtař, mimořádně nadaný akrobat a velmi skromný člověk odešel do leteckého akrobatického nebe po pár měsících nerovného souboje se zákeřnou nemocí. Jeho jméno skutečně znal celý letecký svět, vždyť jako levé křídlo světem skutečně v akrobacii proletěl! 

Jiří Saller (17. 9. 1952 - 2. 3. 2017). Foto: Lubor ObendraufZoom gallery
Jiří Saller (17. 9. 1952 - 2. 3. 2017). Foto: Lubor Obendrauf

Letecká pouť Jiřího Sallera začala hluboko před rokem 1989, kdy začal létat bezmotorově v aeroklubu tehdejšího Svazarmu – od Blaníků až po výkonné kluzáky, a rozhodně si na nich nevedl špatně. Rodilý Hradečák (*17. 9. 1952) už od malička pokukoval po obloze a hledal na ní létající stroje. A že jich nad Hradcem bylo! Ostatně nejen vojenské letouny, ale i siluety větroňů jej později logicky přivedly až do aeroklubu. I když spolu s kamarády museli dřít na každou letovou hodinu tichého letu jako koně, pohyb vzduchem se pro něj stal celoživotní láskou.

Už jeho instruktoři rychle poznali jeho nadání, když neměl žádné problémy s vybíráním pádů a vývrtek. Skoro mu nevěřili, že předtím nikdy nelétal. Už tehdy začínal s akrobacií, kterou si za nějaký čas převedl na motorové létání. Jak po letech sám při jednom leteckém dnu vzpomínal: „Blaníky mnohým z nás daly solidní základ, naučili jsem se cítit doslova zadkem, kam to éro chce, a ruce i nohy dělaly pak vše potřebné. Jo, když to nebylo na dokluz, naučili jsme se trefovat i na malá políčka, kam by pro nás kluci z letiště mohli s nezbytným tranďákem přijet. To se hodilo, když u Zlína vysadil motor.“

Jako profesionální „práškař“ létal Jiří Saller po republice dlouhá léta s Čmelákem, jen akrobacie s ním se raději zdržel. Však taky v těch pár metrech nad terénem by to byla šílenost. Svůj letoun měl pevně v ruce a dokázal jej často posadit i tam, kde se jiní piloti s ohledem na malý prostor zdráhali.


Flying Bulls s Jiřím Sallerem na levém křídle na Air India 2013. Zdroj: Radka II, YouTube

Jiří Saller byl akrobatický rekordman – přes 40 000 vzletů je neskutečné číslo, v akrobacii nalétal více jak 3 000 hodin. Kamarádi o něm se smíchem říkali, že víc toho v luftu naskotačil ve vývrtkách a přemetech, než oni dohromady nalétali rovně! Před mnoha lety se stal členem naší reprezentace a v roce 1985 skončil na „bedně“ s bronzovou medailí na mistrovství Evropy. Pomohl tak našemu družstvu k mistrovskému evropskému titulu v soutěži družstev. A že tam byla nějaká konkurence! Letouny Zlín Z-50 se mu staly opravdu druhým domovem. Ne že by jiné typy nelétal, ale padesátky pro něj měly nezaměnitelné kouzlo.

Rád bych zde ještě přidal svoji malou osobní vzpomínku na něj. Bylo to v sobotu 16. 9. 2012, tehdy příbramské letiště pořádalo setkání leteckých akrobatů dob minulých i současných. Sešla se tam opravdová špička českého a československého akrobatického nebe. Moderátor z Českého rozhlasu (a letecký nadšenec) Vladimír Kroc během dopoledne početným divákům představoval jednotlivé piloty. Když došlo na Jiřího Sallera, ten velmi skromně vystoupil z řady, ani nechtěl hovořit na mikrofon a tuto věc přenechal dle svých slov povolanější kolegyni a „šéfové“ Radce Máchové. Nenápadné gesto jakoby ukazovalo na jeho život: létat, létat a létat... Vše bral s klidem a takovým nadhledem, který mu mohl kdekdo i závidět. 

Ale v životě tohoto leteckého akrobata přišly i těžké chvíle. V roce 2015 se na letecké přehlídce v Aero India v Bangalore jeho Z-50LX během letu potkal se strojem Radky Máchové. Dramatická srážka Jiřího připravila o část pravého křídla, křidélko zůstalo zablokované, a tak to musel řídit hlavně výškovkou a směrovkou. Díky letitým zkušenostem dotáhl těžce poškozenou „padesátku“ zpět na zem, i Radka Máchová bezpečně přistála. Raději nemyslet, kdyby za řízením seděl někdo jiný, třeba jen s pár desítkami hodin na typu...

Vzpomínat na krásná vystoupení Flying Bulls s letouny Z-50 LX budeme opravdu ještě mnoho let. Jiří létal i jako sólista skupiny a takto si jej mnozí z nás pamatují. Uměl svým létáním doslova vytěžit celý prostor, všude jej bylo plno a opravdu to byl velký akrobatický pilot. Ať už dříve – těsně po roce 1989, kdy létali nejprve jako Unimax Devils, posléze jako NTC Sky Box, tak i mnohem později už pod křídly „megaznačky“ Red Bull – pokaždé byl zážitek se na celou skupinu koukat.

A těch leteckých dnů po světě, kde byli zlatým hřebem programu, to už asi nikdo nespočítá. Jiří Saller rozhodně pomohl tomu, aby se vynikající jméno dřívější akrobatické čtyřky původem z Chrudimi (vznikla v roce 1961 a létala pod vedením nestora akrobacie Jiřího Tlustého s akrobaty Božejem Stružem, Antonínem Klimendou a Ladislavem Bezákem s letouny Zlín Z-226) rozšířilo nově do mnoha zemí světa. A bylo to právě sólové létání Jiřího Sallera včetně legendární „motanice“ (Apache Roll), kdy oblétával dva kolegy, kteří právě letěli v zrcadlovém letu..., to se prostě muselo zažít!

Vážná a velmi zákeřná choroba ukončila jeho život dříve, než mohl v luftu potěšit další davy jásajících diváků. Bojoval, jak to jen šlo, ale nemoc byla žel silnější. Odešel vzdušný akrobat, jehož létání po léta těšilo mnoho srdcí leteckých fandů i fanynek. Jeho rodina – manželka Věra a dcery Veronika s Klárou mu byly po celý život skutečnou oporou. Jirko, budete nám chybět a věříme, že tam nahoře v akrobatickém nebi už máte zase mnoho krásného polétání na letounech, které jste celý život tolik miloval.

Poslední rozloučení s Jiřím Sallerem bude ve čtvrtek 9. 3. 2017 ve 13. 45h ve smuteční síni v Hradci Králové-Kuklenách. Čest jeho památce!

Lubor Obendrauf

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Jiří Saller odešel do akrobatického nebe. Rozloučit se s ním můžete zítra v Hradci Králové
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 10.08.1949 se stalo...
10.08.1949
První let prototypu kanadského proudového dopravního letounu Avro Canada C102 Jetliner. Typ vyvolal na americkém kontinentu velkou pozornost, Howard Hughes nabídl financovat rozjezd sériové výroby, ale vývoj Jetlineru byl nakonec zastaven.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: