Kalendárium 2021 - První let Lockheedu L-100

24.4.2021

Lockheed L-100 N1130E při památném letu. Oba vnější motory jsou vypnuté a vrtule zapraporované. Foto: Lockheed MartinLockheed L-100 N1130E při památném letu. Oba vnější motory jsou vypnuté a vrtule zapraporované. Foto: Lockheed Martin
Lockheed L-100 N1130E při památném letu. Oba vnější motory jsou vypnuté a vrtule zapraporované. Foto: Lockheed Martin

Téměř deset let poté, co se do vzduchu vznesl prototyp budoucí ikony mezi transportními letadly, Lockheed YC-130 Hercules, odstartoval ke svému prvnímu letu z letiště v Mariettě v Georgii dne 20. dubna 1964 stroj Lockheed L-100 (Model 382) sériového čísla 3946, prototyp civilní verze tohoto úspěšného stroje.



Posádka letounu vedená toho dne vedoucím skupiny zalétávačů sériových strojů u Lockheedu, šéfpilotem Joe Garretem, se při této příležitosti zapsala do historie provedením vůbec nejdelšího prvního letu nového letadla, neboť při premiéře strávila ve vzduchu plných 25 hodin a 1 minutu. Civilní Hercules se při tom pohyboval po trase připomínající svým tvarem známou závodní dráhu v Indianapolis nad státy Georgií a Alabamou a aby toho nebylo málo, naprostou většinu svého rekordního letu absolvoval s vypnutými vnějšími motory a zapraporovanými vrtulemi. Se všemi čtyřmi motory absolvoval ve skutečnosti pouhých 36 minut svého letu.

Šéfové od Lockheedu slaví rekordní let nového stroje. Foto: Lockheed MartinZoom gallery
Šéfové od Lockheedu slaví rekordní let nového stroje. Foto: Lockheed Martin

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg
O necelý rok později, konkrétně 16. února 1965 pak americká FAA Lockheed Model 382 (obchodní označení Lockheed L-100) certifikovala. Lockheed Model 382 byl poháněn čtyřmi turbovrtulovými motory Allison 501-D22. O výkonu 3755 hp při 13 820 ot/min na motor. Motory byly osazeny čtyřlistými reverzovatelnými vrtulemi  Hamilton Standard Hydromatic o průměru 4,115 m. Maximální dostup této první verze civilního Herculesu pak činil 9936 metrů.

N1130E na letišti ve Fairbanksu na Aljašce. Foto: Lockheed MartinZoom gallery
N1130E na letišti ve Fairbanksu na Aljašce. Foto: Lockheed Martin

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Historicky první civilní Hercules s imatrikulací N1130E zůstal u výrobce, společnosti Lockheed, v roli demonstrátoru, ale v březnu si přece jen alespoň na chvíli odskočil k aerolinkám, když ho Lockheed zapůjčil na měsíc k Alaska Airlines.

Přestavba N1130E s vložením dvou trupových segmentů: Foto: c-130Hercules.netZoom gallery
Přestavba N1130E s vložením dvou trupových segmentů: Foto: c-130Hercules.net

V dubnu roku 1968 pak byl N1130E zkonvertován na výrobní standard L-100-20, Model L382E-44K-20, což zahrnovalo i vložení nového trupového segmentu o délce 1,524 metru do prostoru za pilotní kabinou a dalšího, kratšího segmentu o délce 1,016 metru, za křídlo letounu. V této podobě pak byl N1130E zapůjčen v říjnu 1968 na půl roku dalším aerolinkám, tentokráte Delta Air Lines.

N1130E v službách Filipínské republiky. Foto: Ken Fielding via FlickrZoom gallery
N1130E v službách Filipínské republiky. Foto: Ken Fielding via Flickr

banner_300x100_darkove_predplatne_fr_2020.jpg

N1130E se však nakonec přece jen podíval do světa, neboť Lockheed ho nakonec prodal společnosti  Pepsico Airlease Corporation, která jej zapůjčila již s novou imatrikulací N50FW aerolinkám Flying W Airways. V březnu 1973 pak Pepsico stroj prodalo na Filipíny, kde sloužil dlouho pro potřeby vládu s imatrikulacemi PI-97 a později RP-97. Oficiálním provozovatelem stroje při tom byla společnost Philippine Aerotransport.
Celkově bylo do roku 1992 vyrobeno 114 letounů Lockheed L-100 ve verzích L-100, L-100-20 a L-100-30, které se sice nikdy nestaly pro Lockhed tak obchodně úspěšným typem jako vojenské Herculesy, ale spolehlivě sloužily v civilním provozu po dlouhá léta po celém světě.

Lockheed Martin Model 382J Super Hercules. Foto: Lockheed MartinZoom gallery
Lockheed Martin Model 382J Super Hercules. Foto: Lockheed Martin

Civilní varianty se dočkala i nejnovější verze Herculesu, tedy C-130J-30. První letouny nesoucí označení Lockheed-Martin LM-100J vstoupily do služby u provozovatele Pallas Aviation v roce 2019 a výrobce očekává prodej minimálně sedmdesáti pěti kusů této varianty.

Text: Michal Beran
michal.beran@flying-revue.cz

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Zprávy > Historie > Kalendárium 2021 - První let Lockheedu L-100
.

         Máme pro vás »

FR 3/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

9. ročník Firmových Oscarů

9. ročník Firmových Oscarů »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Unikátní videobanka!

Unikátní videobanka »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »

Kalendárium:

Dne 15.06.1919 se stalo...
15.06.1919
Britští letci John Alcock a Arthur Brown zakončili první úspěšný pokus o překonání Atlantiku. Let uskutečnili s letounem Vickers Vimy a trval 15 hodin a 57 minut. Vzdálenost 3040 km urazili průměrnou rychlostí 185 km/h.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456