Kalendárium - William Kenneth „Ken“ Ebel

29.11.2024

25. listopadu 1940 uskutečnil zkušební pilot William Kenneth Ebel společně s druhým pilotem Edem Fenimorem a palubním inženýrem Alem Malewskim první let prototypu bombardéru B-26 Marauder.

Plukovník Joseph Frederick Cotton a podplukovník Fitzhugh Lee Fulton, Jr., s letounem North American Aviation XB-70A Valkyrie Foto: USAF
Plukovník Joseph Frederick Cotton a podplukovník Fitzhugh Lee Fulton, Jr., s letounem North American Aviation XB-70A Valkyrie Foto: USAF

My se ale v dnešním článku nebudeme popravdě zabývat historií prvního letu tohoto sice úspěšného, nicméně především zpočátku poněkud kontroverzního bombardovacího letounu, ale významnou osobností testovacího pilota a leteckého inženýra Williama „Kena“ Ebela. Už třeba proto, že patří do skupiny dnes už téměř širší veřejnosti neznámých hrdinů letectví minulého století, zkušebních a zalétávacích pilotů, bez jejichž odhodlání, umění a zkušeností by se hranice v letectví (především v době bez simulátorů) posouvaly jen stěží.

William Kenneth Ebel se narodil 2. ledna 1899 v Orangeville ve státě Illinois. Byl prvním ze dvou synů Willama Henryho Ebela, farmáře, a Nory Agnes Rubendallové Ebelové.

banner_fr_vanocni_nabidka_640x290_b.jpg

Ken Ebel navštěvoval Heidelberg College v Tiffinu ve státě Ohio. Během studia na Heidelbergu narukoval 1. října 1918 jako vojín do Studentského armádního výcvikového sboru (S.A.T.C.). První světová válka se ale chýlila ke konci, a tak byl vojín Ebel propuštěn 20. prosince 1918 a v roce 1921 Ebel studium v Heidelbergu ukončil s titulem bakaláře. Poté nastoupil k vojenské službě a narukoval jako vojín ke 104. peruti (pozorovací) Marylandské národní gardy se základnou v Baltimoru ve státě Maryland. Letectví upoutalo jeho pozornost a Ebel pokračoval ve vysokoškolském vzdělávání na Case School of Applied Science v Clevelandu. V roce 1923 získal bakalářský titul v oboru strojního inženýrství.

Fitz Fulton a Jack Allavie před nosičem Boeing NB-52. Foto: Jet Pilot OverseasZoom gallery
Fitz Fulton a Jack Allavie před nosičem Boeing NB-52. Foto: Jet Pilot Overseas
  Major Fitz Fulton v kokpitu letounu Convair B-58. Foto: Jet Pilot OverseasZoom gallery
Major Fitz Fulton v kokpitu letounu Convair B-58. Foto: Jet Pilot Overseas


Dne 11. září 1923 byl vojín Ebel jmenován leteckým kadetem a 3. června 1924 absolvoval základní leteckou školu. Dne 12. června 1925 pak obdržel hodnost podporučíka důstojnického sboru v záloze  armády Spojených států. V roce 1926 Ebel nastoupil jako inženýr u společnosti Glenn L. Martin Company, která tehdy sídlila v Clevelandu ve státě Ohio. Tam si bystrého technika a nadaného pilota hned všimli a Ebel byl zařazen v roli zkušebního pilota a inženýra do programu čtyřmotorového létajícího člunu Martin M-130.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Následně pak působil jako zkušební pilot i u dalších nových projektů společnosti. Při testování střemhlavého bombardéru Martin BM-2 dne 11. srpna 1932 musel opustit stroj na padáku poté, co se bombardér nepodařilo vybrat z vývrtky a následně se tak stal členem č. 495 tzv. The Caterpillar Clubu, který sdružoval piloty, kteří opustili svůj letoun úspěšně na padáku.

Hvězdná sestava – jediný let, kdy se ve vzduchu sešlo všech pět testovacích F-104 patřících NASA. Piloti: F-104N #811 - Bill Dana; F-104N #812 - Tom McMurtry; F-104A #818 - Einar Enevoldson; F-104A #820 - Gary Krier; a F-104B #819 - Fitz Fulton and Ray Young
Hvězdná sestava – jediný let, kdy se ve vzduchu sešlo všech pět testovacích F-104 patřících NASA. Piloti: F-104N #811 - Bill Dana; F-104N #812 - Tom McMurtry; F-104A #818 - Einar Enevoldson; F-104A #820 - Gary Krier; a F-104B #819 - Fitz Fulton and Ray Young

Ve čtvrtek 20. prosince 1934 oak už coby šéfpilot zalétal nový čtyřmotorový létající člun Martin M-130

V kabině bombardéru A-26 Foto: USAFZoom gallery
V kabině bombardéru A-26 Foto: USAF

společnosti Pan American Airways System „Hawaii Clipper“ na první let z Middle River v Marylandu a v roce 1935 také uskutečnil první let stroje M-156 „Russian Clipper“. I když se z něj stával uznávaný odborník na létající čluny, zalétával i další výrobky společnosti Glenn Martin. Současně postupoval i na armádním žebříčku a 5. ledna 1935 byl povýšen na kapitána letectva. Dne 21. srpna téhož roku uskutečnil předávací let tehdy utajovaného bombardéru Martin Model 146 na Wright Field k posouzení členům armádního výboru pro bombardovací letectvo.

Dalším významným rokem se pro Ebela stal první (pro Spojené státy) válečný rok 1942. Jednak  získal doktorát z technických věd na Case School of Applied Science a jednak uskutečnil 3. července 1942 první let s prototypem létajícího člunu Martin XPB2M-1 Mars.

V úspěšné kariéře v letecké sféře pokračoval Ebel i po válce. V roce 1948 se stal ředitelem letecké divize společnosti Curtiss-Wright Corporation.  V roce 1950 se pak stal viceprezidentem ve společnosti Canadair Ltd., vyrábějící letadla v Montrealu v kanadském Quebecu.

Ebel se vrátil do Spojených států v roce 1961 a působil jako konzultant společnosti General Dynamics. Ebel odešel do důchodu v roce 1963 a zemřel v Baltimoru v roce 1972.

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - William Kenneth „Ken“ Ebel
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: