Kam odcházejí letadla, když doslouží?

15.4.2020

Mají letadla svoje vlastní nebe? No, nejspíš ne, protože si nebe užijí dost ještě za života.

 image3_1.jpg

A tak jejich pouť končí zpravidla na zemi. Na speciálních vrakovištích, kde se z nich ještě využije, co se dá. Věděli jste, že existují lidé, kteří se recyklací starých letadel zabývají profesionálně?

V poklidném koutu Walesu se nachází jedno z největších vrakovišť letadel na světě, na kterém parkují desítky strojů, čekající na to, až jim bude vdechnut nový život. Stane se tak v každém případě – ať už je welšští profesionálové využijí jako „dárce orgánů“ a železného šrotu k dalšímu využití, nebo je opraví a ona se opět vrátí ke svému původnímu účelu, tedy k létání.

Hřbitovy letadel se nacházejí po celém světě a mají i okruhy svých fanoušků, kteří na internetu sdílejí jejich polohy, sledují je v leteckých pohledech mapových aplikací a občas je i navštěvují, jenže oficiálně se do většiny z nich stejně podívají jen přes plot – jedná se totiž zpravidla o soukromé pozemky, na které je nepovolaným vstup zakázán.

Většina hřbitovů letadel se nachází na území Spojených států, zpravidla v jejich jižní části s rozlehlými neobydlenými pouštními a polopouštními oblastmi, tedy v oblastech států Arizona, Kalifornie, Nové Mexiko nebo Texas. Některá vrakoviště jsou součástí velkých letišť, jiná se nacházejí zcela mimo civilizaci.  V Evropě můžeme kromě zmíněného Walesu vyjmenovat třeba francouzský Tarbes nebo letiště Marcela Dassaulta v Châteauroux. 

Na těchto pozemcích se shromažďují až tisíce letounů, které někdy čekají na to, až z nich zaměstnanci vrakovišť vyjmou cenné součástky, díly kabiny a dalších částí interiéru, aby následně „protáhli“ nepoužitelné zbytky trupu vysokou pecí. Když mají čekající stroje větší štěstí, přejdou zásadní renovací a budou moci létat dále.

image2_1.jpg

image1_1.jpg

Každý rok je po celém světě rozmontováno a sešrotováno okolo 400 až 450 letadel, které zpravidla ukončí svoji službu po 20 až 30 letech. Důvody k tomu mohou být různé, od těch objektivnějších (koroze, únava materiálu a nízká dostupnost náhradních dílů) až po tzv. morální zastaralost. Pasažéři si zkrátka rychle zvyknou na modernější stroje a těmi staršími už létat nechtějí. Nutno dodat, že k objektivním důvodům ukončení provozu letadla může patřit i nízká efektivita a vysoká spotřeba paliva v porovnání s novějšími modely. 

Pokud se o procesu rozebírání a šrotování starých letadel chcete dozvědět více, sledujte nový desetidílný dokumentární seriál Recyklace letadel, který poběží pravidelně každou středu od 15. dubna vždy ve 22:35 na kanále Viasat Explore.

 

Zdroj: Chillicom, s.r.o

Flying Revue > Zprávy > Všeobecné letectví > Kam odcházejí letadla, když doslouží?
.

         Máme pro vás »

SPECIÁL B Meteo:

FR 5/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 25.10.1955 se stalo...
25.10.1955
První let uskutečnil prototyp švédského stíhacího letadla SAAB J-35 Draken.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456