Kunovičtí mají svůj Tu-154, Moskvané zase Tu-144. Vidět ho můžete na dálnici u letiště Žukovskij

27.11.2019

 Tu-144 CCCP-77114 na křižovatce dálnice M5 na příjezdu k letišti Žukovskij. Zdroj: Max-sky.livejournal.com.  Tu-144 CCCP-77114 na křižovatce dálnice M5 na příjezdu k letišti Žukovskij. Zdroj: Max-sky.livejournal.com.
Tu-144 CCCP-77114 na křižovatce dálnice M5 na příjezdu k letišti Žukovskij. Zdroj: Max-sky.livejournal.com.
Takto Tu-144 u letiště Žukovskij vyfotografoval v létě čtenář FR Milan Koutný.Takto Tu-144 u letiště Žukovskij vyfotografoval v létě čtenář FR Milan Koutný.
Takto Tu-144 u letiště Žukovskij vyfotografoval v létě čtenář FR Milan Koutný.
 Tu-144 CCCP-77114 na křižovatce dálnice M5 na příjezdu k letišti Žukovskij. Zdroj: Max-sky.livejournal.com.  Tu-144 CCCP-77114 na křižovatce dálnice M5 na příjezdu k letišti Žukovskij. Zdroj: Max-sky.livejournal.com.
Tu-144 CCCP-77114 na křižovatce dálnice M5 na příjezdu k letišti Žukovskij. Zdroj: Max-sky.livejournal.com.
Vizualizace památníku Tu-144 CCCP-77114 u letiště Žukovskij.Vizualizace památníku Tu-144 CCCP-77114 u letiště Žukovskij.
Vizualizace památníku Tu-144 CCCP-77114 u letiště Žukovskij.
Tu-144 CCCP-77114 před začátkem renovace - tehdy ještě jako RA-77114. Tu-144 CCCP-77114 před začátkem renovace - tehdy ještě jako RA-77114.
Tu-144 CCCP-77114 před začátkem renovace - tehdy ještě jako RA-77114.
Vyzdižení Tu-144 CCCP-77114 na podstavce na křižovatce dálnice M5 u Moskvy.
Vyzdižení Tu-144 CCCP-77114 na podstavce na křižovatce dálnice M5 u Moskvy.

Historie   Pojedete-li, a proč ne, na moskevské letiště Žukovskij (ZIA), nemůžete minout novou dominantu křižovatky dálničního přivaděče k letišti a dálnice M5, obdivovaný i zatracovaný letoun Tu-144. Kunovičtí mají svůj Tupolev Tu-154, Moskvané svůj Tupolev Tu-144.

Umístění letadla na toto místo vzbudilo u moskevských obyvatel značný zájem, místo instalace letounu obyvatelé dokonce vybírali hlasováním v místním referendu. Místo je "tupolevovské" se vším všudy - i dálniční přivaděč se jmenuje Ulice Tupolevova. Mimochodem, dálnice M5 Ural vede z Moskvy do Čeljabinsku a měří 1879 km. Právě v Čeljabinsku se v roce 1918 odehrál slavný Čeljabinský incident, po kterém naši legionáři obsadili město a začala jejich pouť na východ a přes USA domů.

Ale zpět k Tu-144 v Žukovském. Nadzvukový Tupolev neumístili Moskvané k letišti Žukovskij (dříve Ramenskoje) náhodou. Právě na tomto, tehdy přísně střeženém letišti, technici pod dohledem Alexeje Tupoleva (syna legendárního konstrukéra Andreje Tupoleva) v roce 1968 zkompletovali první prototyp. Stroj CCCP-68001 se poté stal vůbec prvním vzletivším nadzvukovým dopravním letounem na světě, když na silvestra onoho roku 1968 provedl úspěšný vzlet a Rusové tak pro mnohé překvapivě o dva měsíce předstihli svého rivala, britsko-francouzský Concorde. Konec CCCP-68001 byl však hořký - jeho nedlouhý život ukončila fatální nehoda na pařížské airshow v roce 1973, kdy se před zraky deseti tisíců diváků zřítil k zemi, po výbuchu shořel a posádka zahynula. 

Tu-144, jenž zdobí příjezd k letišti Žukovskij, má číslo CCCP-77114 a pro přesun od Výzkumného ústavu M. M. Gromova, kde trávil svou penzi, ho museli podobně jako kunovičtí jejich Tu-154M "odstrojit". V tomto případě se jednalo především o demontáž křídel. 

Přípravné práce byly zahájeny už v roce 2015, později byly pro nedostatek prostředků a kapacit přerušeny a posléze obnoveny a dokončeny. Protože letoun sloužil po určitou dobu jako létající laboratoř, v první fázi proběhla demontáž měřících zařízení instalovaných v kabině a všech prvků, které nebyly instalovány v původním letounu. Následně byl restaurován povrch letounu a demontovány odnímatelné části křídel pro přepravu na místo určení. Proběhla také revize draku a motorových gondol. Po renovaci byl letoun opatřen dobovou livrejí Aeroflotu.

O přepravu se technici pokusili již v roce 2015, po pěti metrech se ale podvozek zabořil do terénu a bez hydraulických zvedáků nebylo možné s letounem manipulovat. Na křižovatku u letiště Žukovskij byl tedy letoun převezen až v červenci 2019. Na místě pak byla provedena kompletace křídel a ošetření spojů speciálním tmelem proti vlhkosti. Pro umístění letadla byly vyrobeny speciální podstavce, podobné těm, na nichž stojí rodný bratr tohoto stroje, Tu-144 CCCP-77112 na střeše leteckého muzea v německém Sinsheimu. Tam mají letečtí fanoušci ojedinělou příležitost porovnat oba konkurenční letouny, tedy Tu-144 a Concorde, vedle sebe. 

Za pomoci jeřábu byl pak CCCP 77114 v červenci 2019 vyzdvižen a upevněn na podstavce a v srpnu slavnostně představen veřejnosti. Letoun tak symbolicky tvoří jakousi bránu k letišti, na nějž "dohlíží" ze vzdálenosti dva kilometry od prahu vzletové a přistávací dráhy 12/30, a je tedy na dohled startujícím a přistávajícím letadlům na tomto teprve nedávno otevřeném mezinárodním letišti, jež disponuje nejdelší VPD v Evropě - 5402 m.

Tu-144 mají od roku 2017 vystavené veřejně také v Kazani. Jedná o stroj CCCP-77107, který 32 let stál ve dvoře místního Leteckého institutu.  

Trocha historie 77114

Letoun, jenž poprvé vzlétl 14. dubna 1981, drží několik světových rekordů. Postaven byl ve Voroněžském leteckém závodě v úpravě Tu-144D se sériovým číslem 08-2, posléze mu bylo přiděleno číslo CCCP-77114. V roce 1983 ustanovil rychlostní rekord 2013,5 km/h, když letěl po uzavřené trase o délce 1000 km s nákladem 30 000 kg, později ustanovil rekord na uzavřené trase 2 000 km s nákladem 30 000 kg v nadmořské výšce 18 200 m, kdy dosáhl průměrné letové rychlosti 2012,2 km. Poté byl vybaven zařízením pro výzkum působení radiace na zdraví člověka v horních vrstvách atmosféry. Poslední let se konal 27. února 1990. V té chvíli byl jeho nálet 82 hodin a 40 minut, z toho 28 hodin bylo nadzvukových. V roce 1993 byl letoun vystaven jako statický exponát na aerosalónu MAKS.

To však nebyl konec letového života 77114. V roce 1994 byl ve spolupráci s NASA upraven na létající laboratoř Tu-144LL (Летающая лаборатория Ту-144ЛЛ). Místo motorů RD-36-51A do něj byly nainstalovány motory NK-32-1 používané na strategických bombardérech Tu-160, bylo posíleno a upraveno křídlo. Slavnostní představení přestavěného Tu-144LL s novým číslem RA-77114 se uskutečnilo 17. března 1996 v Žukovském a 29. listopadu 1996 letadlo poprvé vzlétlo.

Od roku 1996 do roku 1999 provedl Tu-144LL 27 letů, ve vzduchu strávil 57 hodin 32 minut, z toho 12 hodin 32 minut nadzvukových. Definitivně poslední let pak letoun absolvoval 19. dubna 1999 a tím uzavřel zajímavou, byť nedlouhou éru celkem šestnácti postavených nadzvukových Tupolevů Tu-144.

Jan Dvořák

Poděkování: Stanislav Plášil, Milan Koutný

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Kunovičtí mají svůj Tu-154, Moskvané zase Tu-144. Vidět ho můžete na dálnici u letiště Žukovskij
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: