Letadlová pošta? Československý unikát, který nemá ve světě obdoby

15.7.2016

Avia Av-14T imatrikulace OK-LCA při nakládce pošty. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.Avia Av-14T imatrikulace OK-LCA při nakládce pošty. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.
Avia Av-14T imatrikulace OK-LCA při nakládce pošty. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.
Letoun Avia Av-14T v Leteckém muzeu v Kunovicích. Letoun Avia Av-14T v Leteckém muzeu v Kunovicích.
Letoun Avia Av-14T v Leteckém muzeu v Kunovicích.
Poštovní Avia A-14T imatrikulace OK-LCA spolu s rovněž poštovním autobusem Škoda 706 RTO na letišti v KošicíchPoštovní Avia A-14T imatrikulace OK-LCA spolu s rovněž poštovním autobusem Škoda 706 RTO na letišti v Košicích
Poštovní Avia A-14T imatrikulace OK-LCA spolu s rovněž poštovním autobusem Škoda 706 RTO na letišti v Košicích
Gumové razítko Letadlové pošty. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.Gumové razítko Letadlové pošty. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.
Gumové razítko Letadlové pošty. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.
Unikátní pohled do interiréru poštovní Avie Av-14. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.Unikátní pohled do interiréru poštovní Avie Av-14. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.
Unikátní pohled do interiréru poštovní Avie Av-14. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.
Unikátní pohled do interiréru poštovní Avie Av-14. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.
Unikátní pohled do interiréru poštovní Avie Av-14. Obr. je matejkem Poštovního muzeam České pošty.
Letoun Avia Av-14T v Leteckém muzeu v Kunovicích.  Foto Jar. Sedlář
Letoun Avia Av-14T v Leteckém muzeu v Kunovicích. Foto Jar. Sedlář

Našince vždycky potěší, když jeho rodná země drží nějaký primát. A když je dokonce světový, tím víc. Takovým československým a světovým unikátem je i letadlová pošta. Československá pošta provozovala desítky let tento unikátní způsob zpracovávání poštovních zásilek. Kromě USA, kde se krátce zkoušela po druhé světové válce, ale do praxe neuvedla, fungovala letadlová pošta jen u nás. V červnu uplynulo 60 let od uvedení služby do provozu.

Výstava k 60 letům československé letadlové pošty v Leteckém muzeu Kunovice startuje v sobotu 23. července 2016.
Výstava k 60 letům československé letadlové pošty v Leteckém muzeu Kunovice startuje v sobotu 23. července 2016.

Ale pozor: letadlová pošta není totéž co letecká pošta. Všichni známe obálky s logem letecké pošty, to je ale něco jiného. Letecká pošta znamená právě a jen to, že váš dopis či balík dorazí na určení letadlem, jedná se pouze o pasivní přepravu materiálu, již zpracovaného ve stacionárních poštách. Letadlová pošta byla víc – vlastně to se jednalo o létající poštovní pobočku, kde se pošta cestou zpracovávala, podobně jako tomu bylo u vlakových pošt.

V padesátých letech byla v Československu v provozu poměrně hustá síť vnitrostátní letecké přepravy. Letecky bylo možné cestovat do jedenácti míst: Prahy, Brna, Ostravy, Bratislavy, Karlových Varů, Gottwaldova (Zlín), Přerova, Piešťan, Sliače, Popradu a Košic. Do letadel létajících pod barvami ČSA byly loženy také poštovní zásilky, podle typu letadla od 50 kg do 2000 kg.

Zásilky byly však pouze loženy do zavazadlového prostoru a nebyly za letu nijak zpracovávány a ani nebyly doprovázeny poštovními zaměstnanci. Ačkoliv se jednalo o leteckou poštu, neměl odesílatel zásilky žádnou možnost zajistit, aby jeho zásilka byla přepravena vnitrostátně letecky a ani se za tyto zásilky neplatil žádný letecký příplatek. Těchto spojení bylo operativně využíváno tam, kde by železniční cesta znamenala zdržení.  

„Prioritní v poštovní přepravě nebyly klasické poštovní zásilky, nýbrž denní tisk. Na tehdejší poštu byl vyvíjen enormní politický tlak, aby Rudé právo a další stranický tisk byl včas ve všech trafikách na území Československa bez ohledu na náklady. Z tohoto důvodu zažívala vnitrostátní letecká a letadlová pošta velký rozmach,“ píše na svém blogu člen Asociace muzeí a galerií ČR Petr Študent. 

Poštovní Avia A-14T imatrikulace OK-LCA spolu s rovněž poštovním autobusem Škoda 706 RTO na letišti v Košicích
Poštovní Avia A-14T imatrikulace OK-LCA spolu s rovněž poštovním autobusem Škoda 706 RTO na letišti v Košicích

První letadlové pošty odstartovaly 4. června 1956 krátce před půlnocí zároveň z letišť Praha – Ruzyně a Košice. Posádku speciálně pro ambulantní poštu tvořili piloti a navigátoři ČSA a dva pracovníci pošty. Další letadlové pošty rychle následovaly. V roce 1957 přibyly letadlové pošty Praha – Přerov – Bratislava – Zvolen (číslo 2005) a Zvolen – Bratiskava – Brno – Přerov – Praha (číslo 2006). Dokončením nového ostravského letiště v Mošnově v roce 1960 byly zavedeny dvě letadlové pošty na trase Praha – Ostrava a zpět s čísly 2011 a 2012. Trasy a číslování se postupem času mírně měnily. 

Za letu pověření pracovníci zpracovávali zásilky přetřiďováním svazků zásilek, kartováním nákladních předmětů, vytvářením seznamů pro napojené pošty a zejména automobilové a železniční ambulantní pošty. 

Avia Av-14T (3157)

”Avia

Technické parametry:
Posádka: 2 + 1 + 32
První vzlet: 20. 9. 1950
Rozpětí: 31,70 m
Délka: 22,30 m
Výška: 7,90 m
Prázdná hmotnost: 12 500 kg
Užitečné celkové zatížení: 4 550 kg
Max. rychlost (ve výšce 2 400 m): 416 km/hod.
Praktický dostup: 7 400 m
Max. dolet: 1 200 km
Vzletový výkon: 2 × 1 398 kW
Typ motoru: 2 × M-82/AŠ 82 T
Palivo: letecký benzín 90

Společenské změny po listopadu 1989, rozpad Československa a výstavba dálnic a železničních koridorů vedly k utlumení vnitrostátní letecké přepravy. Poslední vnitrostátní letecká poštovní linka Ostrava – Praha – Ostrava 3737 zanikla před šesti lety - 30. září 2010 letěl Turbolet L 410 s poštou naposledy. 

Letadlová pošta má na kontě i jednu neblahou událost. Letadlová pošta č. 2001 za nepříznivých meteorologických podmínek havarovala při přistávacím manévru v Bratislavě, havárii přežil pouze kapitán letadla. 

Síť letadlových pošt u nás byla světovým unikátem, donedávna se mělo za to, že tento československý projekt z roku 1956 byl jediný na světě. Historik z Poštovního muzea Jan Kramář ale zjistil, že prvenství patří do USA, kde byl tento způsob poštovní přepravy krátce použit o deset let dříve. Z experimentální fáze se ale do běžného provozu letadlová pošta v USA nedostala. „Takže podle nejnovějších poznatků byla Československá pošta v letech 1956 až 1981 jedinou poštovní správou, která letadlovou poštu provozovala." vysvětluje Petr Študent. 

Pro první letadlové pošty se využívala letadla Avia Av-14 (Iljušin Il-14). Jedno takové najdete například v Leteckém  muzeu v Kunovicích a právě uvnitř tohoto letounu můžete od soboty 23. července 2016 shlédnout výstavu k 60. výročí letadlové pošty v Československu, na zahájení dorazí i pamětníci letadlové pošty. Na přípravě výstavy se podílel i Petr Študent. „Najdete tu chronologický přehled historie letadlové pošty a další zajímavosti. Srdečně zveme všechny příznivce historie letectví," doplňuje vedoucí muzea Martin Hrabec.

Webové stránky Leteckého muzea v Kunovicích.
Webové stránky Leteckého muzea v Kunovicích.

Výstava bude zahájena za přítomnosti Petra Študenta a pamětníků letadlové pošty v sobotu dne 23. 7. 2016 v 9:00 a potrvá až do konce sezony do 31. 10. 2016.

Jan Dvořák

Zdroj: Letecké muzeum Kunovice, Blog Petra Študenta, facebook Vlaková pošta 

logo_fr_transp.jpg

av-14t-01_-_kopie.jpg

 

Flying Revue > Aktuality > Historie > Letadlová pošta? Československý unikát, který nemá ve světě obdoby
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

FR 1/2020: Už máte?



FR 1/2020: Videoupoutávka

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 22.02.1912 se stalo...
22.02.1912
Jules Védrines překonal v Pau s jednoplošníkem Deperdussin jako první pilot rychlost 100 mil za hodinu (161 km/h).
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345