Letiště Praha v době koronavirové

14.5.2020

Na středu 6. května 2020 jsme dostali pozvání projít a vyfotit vnitřní prostory letiště Praha. Vzal jsem to jako doplnění fotografií a videa, které jsme publikovali před pár týdny (viz: https://www.flying-revue.cz/prelet-letiste-praha-v-dobe-koronavirove  ). Tehdy jsme letiště Praha nafilmovali a vyfotili ze vzduchu. Ve středu to bylo zevnitř. Ani tyto pohledy nejsou o nic veselejší.

Screenshot webu letiště Praha na kterém jsou veškeré přílety ve dvou dnech
Screenshot webu letiště Praha na kterém jsou veškeré přílety ve dvou dnech

Letiště je ale funkční a kromě nákladních letů jsou provozovány linky z Minsku, ze Sofie a v poslední době i z Amsterdamu.Přílet letadla KLM z Amsterdamu jsme měli také možnost sledovat. Přistálo v 10.33 a u stojánky bylo přesně v plánovaných 10 hodin 40 minut. Cestující, kteří nyní do Česka přiletí musí buď mít platné potvrzení o negativním testu na koronavirus nebo musí jít do povinné dvoutýdenní karantény.

Letadlo KLM z Amsterdamu pojíždí k Terminálu 2
Letadlo KLM z Amsterdamu pojíždí k Terminálu 2
 Letadlo KLM z Amsterdamu na stojánce
Letadlo KLM z Amsterdamu na stojánce

Velká část cestujících jsou prý ale hlavně Češi nebo trvalí rezidenti, kteří se vrací domů. Po světě máme totiž ještě stále hodně spoluobčanů, kteří to před karanténou a rušením leteckých spojů už prostě nestihli a tak se vracejí různými cestami. Statistiky letiště Praha nejsou zatím za duben 2020 k dispozici, ale to o jaký pokles ve výkonech letiště se asi jedná, si každý může odhadnout sám podle přiložených fotografií. 

Cestující z Amsterdamu
Cestující z Amsterdamu

Zajímavé je, že během naší návštěvy letiště se nad dráhou 24/06 prohnala asi 3x výcviková C-172. To potvrzuje informaci, že Letiště Praha je na nějakou (doufejme, že ne moc dlouhou) dobu využívané instruktory pilotních škol k nácviku přiblížení a komunikace na řízeném letišti.

Dříve neznámý piktogram, dnes v různých podobách docela běžný
Dříve neznámý piktogram, dnes v různých podobách docela běžný
 Prostor pasové kontroly
Prostor pasové kontroly

I několik videí a fotografií ukazuje, že současného poklesu v provozu Letiště Praha využilo více pilotů k tomu, aby letiště přeletěli. 

K tomu, jak to s nejbližším výhledem provozu na letišti Praha vypadá, nám tisková mluvčí Kateřina Pavlíková poslala následující informaci:

Letiště Václava Havla Praha je stále otevřené pro všechny vzlety a přistání, dochází však nyní k obnovení provozu na některých pravidelných linkách pro cestující. Jedná se o pravidelné letecké spojení do Amsterdamu společnosti KLM, které je cestujícím k dispozici jednou denně. Od 18. května 2020 obnoví České aerolinie několik přímých spojení, konkrétně budou létat do Amsterdamu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže a Stockholmu. Letecká společnost Eurowings naplánovala na své pravidelné lince do Düsseldorfu další let na 21. května 2020 a spojení by mělo být v provozu prozatím dvakrát týdně. ČSA od 24. května 2020 postupně obnoví také lety do Kyjeva, Oděsy a Bukurešti. V provozu i nadále zůstávají pravidelné linky do Minsku (3x týdně) a Sofie (2x týdně), jejichž provoz nebyl po celou dobu přerušen.

V tuto chvíli nemáme potvrzeno od jiných leteckých společností, že by kromě těchto linek mělo dojít v nejbližších dnech k obnovení dalších leteckých spojení z Prahy. Situace se však může rychle měnit. Letiště Praha je i nadále otevřené pro všechny přílety i odlety a míří sem také nákladní, privátní či repatriační lety. Odbavení na příletu i na odletu probíhá na pražském letišti za přísných hygienických podmínek.

Nástupní místo a vstup do nástupního můstku D1, Terminál 2
Nástupní místo a vstup do nástupního můstku D1, Terminál 2

Další případné obnovování leteckých spojení bude záviset především na tom, jak se bude vyvíjet poptávka cestujících po létání a na zájmu leteckých společností své pravidelné linky obnovit. Pokud některé další letecké společnosti projeví zájem létat znovu do Prahy, jsme připraveni jejich lety začít odbavovat v podstatě okamžitě.   

Informační přepážka pro tranzitní cestující
Informační přepážka pro tranzitní cestující

Lety do destinací v schengenském prostoru jsou zatím primárně odbavovány v prstu D na Terminálu 2, kde je možné oddělit cestující na příletu a na odletu. Ti se tak při výstupu, respektive nástupu do letadla, vůbec nepotkají. Zatímco cestující na příletu vystupují v přízemí terminálu s nejkratší možnou cestou na pasovou kontrolu, cestující na odletu nastupují do letadla v prvním patře terminálové budovy. 

Vnitřní spojovací chodba mezi T1 a T2
Vnitřní spojovací chodba mezi T1 a T2
 Vnější spojovací prostor mezi terminály T1 a T2
Vnější spojovací prostor mezi terminály T1 a T2

Odbavovací přepážky v terminálu č. 2
Odbavovací přepážky v terminálu č. 2

Letiště zároveň poskytuje cestujícím instrukce za účelem dodržování hygienických pravidel při pobytu na letišti, zejména při odbavení a čekání na let. Informační tabule a polepy informují například o nutnosti nosit roušku, dodržování bezpečných odstupů ve vzdálenosti 2 metrů nebo dostatečné hygieny rukou. Za tím účelem je po celém letišti rozmístěno také více než 250 nádob s dezinfekcí. Letiště zároveň momentálně rozdává na příletu roušky všem těm cestujícím, kteří přiletí a nemají svou vlastní. Přepážky na odbavení jsou také vybaveny průhlednou fólií, která tvoří bezpečnou bariéru mezi cestujícím a pracovníkem odbavení. Příletové a odletové čekárny jsou po každém letu důkladně vydezinfikovány, dodává tisková mluvčí Letiště Praha.

Dezinfekce je volně k dispozici
Dezinfekce je volně k dispozici

Aktuální informace o opatření proti koronaviru
Aktuální informace o opatření proti koronaviru

Abyste se udělali vlastní obrázek, jak to nyní na Letišti Praha vypadá, můžete se podívat na přiložené fotografie.

Jedna z letištních restaurací
Jedna z letištních restaurací

Ještě jedna letištní restaurace
Ještě jedna letištní restaurace

Prostor bezpečnostní kontroly v jednom z nástupních míst
Prostor bezpečnostní kontroly v jednom z nástupních míst

Nástupní můstky a odbavovací plocha letiště
Nástupní můstky a odbavovací plocha letiště
 Spojovací prostor mezi nástupními prsty D a C Terminálu 2
Spojovací prostor mezi nástupními prsty D a C Terminálu 2

Ještě jednou nástupní můstky
Ještě jednou nástupní můstky

Místo čekání k odletu B3
Místo čekání k odletu B3

Stanice autobusů Letiště Praha
Stanice autobusů Letiště Praha

Autor: Jiří Pruša

Foto: Jiří Pruša a Tomáš Vocelka

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Letiště Praha v době koronavirové
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 10.08.1949 se stalo...
10.08.1949
První let prototypu kanadského proudového dopravního letounu Avro Canada C102 Jetliner. Typ vyvolal na americkém kontinentu velkou pozornost, Howard Hughes nabídl financovat rozjezd sériové výroby, ale vývoj Jetlineru byl nakonec zastaven.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: