Mi-8/17 pro USA

21.12.2014

I když to není příliš známo, ruské vrtulníky řady Mi-8/17 dnes používají také americké silové složky, a to nejen na domácí půdě, ale i v bojových oblastech v Afghánistánu či Iráku.. Jeden z modernizačních programů těchto strojů proběhl i v České republice pod vedením firmy LD Aviation Prague.

V roce 2005 oslovil americký zákazník firmu LD Aviation Prague se žádostí o pomoc při modernizaci vrtulníků Mi-8/17 a jejich variant. Cílem bylo vybavit techniku soudobými komunikačními, navigačními i ochrannými prostředky. Klient několikrát měnil nejen skladbu modernizačních prvků, ale i počet upravovaných strojů. Po konečném ujasnění požadavků obou stran došlo v závěru roku 2005 k dokončení analýzy realizovatelnosti. I přes velký objem práce se vedení LD Aviation Prague rozhodlo nabídku přijmout.

První dva vrtulníky

Po doplňující komunikaci s americkým zákazníkem se postupně rozplynuly počáteční obavy. Byly vyjasněny všechny sporné body a dokonce byla přijata koncepce řešení některých částí modernizace, kterou navrhla firma LD Aviation Prague místo řešení původně navrhovaného zákazníkem. Velkou měrou k tomu přispěly mnohaleté zkušenosti s modernizačními pracemi. Vzhledem k tomu, že naším konzultantem nebyl z americké strany nikdo menší než General Dynamics, je to jistě nemalý počin a uznání schopností konstruktérů české firmy. Počáteční obavy zákazníka nebyly nijak neobvyklé. Zakázku takovéhoto rozsahu většinou dostanou velké firmy s několika sty zaměstnanců, a v tomto případě vyhrála společnost o poznání menší. Navíc bylo nezbytné všechny práce provést v extrémně krátkém čase. První úvahy hovořily o deseti až dvanácti vrtulnících upravených během méně než jednoho roku. V té době jsme nevěděli, že to zdaleka není konečný počet a ani dohodnutý rozsah modernizace není úplný. První dva vrtulníky prošly krátce před modernizací generální opravou. Letecky byly přepraveny na popradské letiště, kde sídlí slovenská společnost Air Transport Europe. Ta v celém projektu figurovala ve vztahu k americkému zákazníkovi jako kontraktor a vůči firmě LD Aviation Prague jako kooperant. Právě v hangárech Air Transport Europe probíhaly samotné modernizační práce. První dva stroje doslova „svítily“ novotou a technikům bylo téměř líto demontovat kompletní avionické vybavení. Bylo nutné vyměnit velkou část přístrojů, protože svým charakterem patřily mezi beznadějně zastaralé a nesplňovaly požadavky zákazníka. Z vrtulníku zmizely původní komunikační prvky a radiostanice, navigační zařízení, aerometrické přístroje a interkom. Naopak k výbavě přibyly přístroje kalibrované v anglosaských jednotkách. Rozsah změn je patrný z přiložených snímků.

.
 

CIDNA 2019: Už brzy!

FR 3/2019:

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 16.06.1909 se stalo...
16.06.1909
Poprvé v historii došlo ke komerčnímu prodeji létajícího aparátu. Glenn Curtiss prodal jeden ze svých letounů zájemci za 5000 dolarů.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plasy (LKPS) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345