Mi-8/17 pro USA

21.12.2014

I když to není příliš známo, ruské vrtulníky řady Mi-8/17 dnes používají také americké silové složky, a to nejen na domácí půdě, ale i v bojových oblastech v Afghánistánu či Iráku.. Jeden z modernizačních programů těchto strojů proběhl i v České republice pod vedením firmy LD Aviation Prague.

V roce 2005 oslovil americký zákazník firmu LD Aviation Prague se žádostí o pomoc při modernizaci vrtulníků Mi-8/17 a jejich variant. Cílem bylo vybavit techniku soudobými komunikačními, navigačními i ochrannými prostředky. Klient několikrát měnil nejen skladbu modernizačních prvků, ale i počet upravovaných strojů. Po konečném ujasnění požadavků obou stran došlo v závěru roku 2005 k dokončení analýzy realizovatelnosti. I přes velký objem práce se vedení LD Aviation Prague rozhodlo nabídku přijmout.

První dva vrtulníky

Po doplňující komunikaci s americkým zákazníkem se postupně rozplynuly počáteční obavy. Byly vyjasněny všechny sporné body a dokonce byla přijata koncepce řešení některých částí modernizace, kterou navrhla firma LD Aviation Prague místo řešení původně navrhovaného zákazníkem. Velkou měrou k tomu přispěly mnohaleté zkušenosti s modernizačními pracemi. Vzhledem k tomu, že naším konzultantem nebyl z americké strany nikdo menší než General Dynamics, je to jistě nemalý počin a uznání schopností konstruktérů české firmy. Počáteční obavy zákazníka nebyly nijak neobvyklé. Zakázku takovéhoto rozsahu většinou dostanou velké firmy s několika sty zaměstnanců, a v tomto případě vyhrála společnost o poznání menší. Navíc bylo nezbytné všechny práce provést v extrémně krátkém čase. První úvahy hovořily o deseti až dvanácti vrtulnících upravených během méně než jednoho roku. V té době jsme nevěděli, že to zdaleka není konečný počet a ani dohodnutý rozsah modernizace není úplný. První dva vrtulníky prošly krátce před modernizací generální opravou. Letecky byly přepraveny na popradské letiště, kde sídlí slovenská společnost Air Transport Europe. Ta v celém projektu figurovala ve vztahu k americkému zákazníkovi jako kontraktor a vůči firmě LD Aviation Prague jako kooperant. Právě v hangárech Air Transport Europe probíhaly samotné modernizační práce. První dva stroje doslova „svítily“ novotou a technikům bylo téměř líto demontovat kompletní avionické vybavení. Bylo nutné vyměnit velkou část přístrojů, protože svým charakterem patřily mezi beznadějně zastaralé a nesplňovaly požadavky zákazníka. Z vrtulníku zmizely původní komunikační prvky a radiostanice, navigační zařízení, aerometrické přístroje a interkom. Naopak k výbavě přibyly přístroje kalibrované v anglosaských jednotkách. Rozsah změn je patrný z přiložených snímků.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: