Muži, kteří stvořili létání v Evropě - Albert Deullin

9.8.2019

Albert Louis Deullin. Obr.: Musée Air France ParisAlbert Louis Deullin. Obr.: Musée Air France Paris
Albert Louis Deullin. Obr.: Musée Air France Paris

Muži, kteří (s)tvořili CFRNA/CIDNA         Pierre de Fleurieu měl šťastnou ruku při vybírání kádrů a pilotů pro CFRNA. Šéfpilot Albert Deullin patří mezi nejlepší. Se svými dvaceti uznanými vítězstvími je jedním z největších francouzských stíhacích es první světové války. Stane se prvním šéfpilotem CFRNA-CIDNA. Nás CFRNA/CIDNA zajímá, protože v ní hrálo významnou roli Československo. Představme si dnes dalšího z jejích protagonistů

Mezi leteckými společnostmi, které stály u zrodu mezinárodní komerční letecké přepravy, patří jedno z čelních míst francouzské společnosti CFRNA, později CIDNA. Kromě jiných právě ona byla základním kamenem posléze vzniknuvší Air France. Ale k Albertu Luisi Deullinovi.

CIDNA 2019
”fr_int”

O společnosti CFRNA/CIDNA


» Více o této průkopnici letecké dopravy se dozvíte v článcích v sekci CIDNA 2019 na webu FR.

» Poleťte s námi!


Flying Revue pořádá v září 2019 vzpomínkový let ve stopách letecké společnosti CFRNA/CIDNA, která stála u zrodu komerční letecké dopravy v Evropě, Praha byla její významnou destinací a Československo jejím akcionářem. Zveme české i zahraniční piloty, aby se vzpomínkového letu zúčastnili s námi.

V případě zájmu pište na info@flying-revue.cz nebo volejte na +420 602 944 172.
Více o vzpomínkovém letu zde.

Partnery projektu jsou Air France, Musée Air France Paris, Latecoére, Letiště Letňany, Český svaz letectví. Mediálním partnerem je Aktuálně.cz.

» Sledujte speciál CIDNA 2019.

Vzpomínkový let
Historie
Česká stopa

Mladý muž ze zámožné rodiny nejprve váhá mezi vojenskou kariérou a kariérou obchodníka se šampaňským. Nemůže se rozhodnout, a přechází od jedné z těchto aktivit ke druhé. V roce 1914 je jeho váhání ukončeno vyhlášením první světové války. Povolán k dragounům, velmi brzy si uvědomuje, že kůň není ideálním dopravním prostředkem pro zákopovou válku a podává žádost o vstup do letecké armády. Poté, co obdrží průkaz vojenského pilota, je přidělen ke slavné letce Čápů.

V knize "Chronique de l’aviation" Edouarda Chemela můžeme číst: "Existoval jen jeden cíl: vyčistit nebe nad Verdunem ode všech nepřátelských letadel. Generál Pétain shromáždil kolem obce Bar-le-Duc výkvět francouzského stíhacího letectví. …Guynemer, Nungesser, Chaput, Deullin, Navarre, kterým se dnes říká Verdunská hlídka…Letka Čápi číslo 3, je obzvláště úspěšná…" 

Albert Deullin se vyrovná těm nejlepším pilotům. Při pátém uznaném vítězství se jeho fotografie objeví na prvních stránkách francouzských deníků. On se však nezastaví na půli cesty a obdrží celkem dvacet uznaných vítězství. V roce 1918 je zařazen do letecké divize generála Duvala.

Po válce se tento výjimečný pilot, velitel a teoretik leteckého boje stane na žádost svého spolubojovníka a kamaráda Pierra de Fleurieu, šéfpilotem CFRNA. Vzdělaný a cizí řeči ovládající Deullin letí s Pierrem de Fleurieu do Prahy a Varšavy 29. dubna 1920, aby dohodli podmínky provozování leteckých linek. V Praze je přivítá desetitisícový dav. Při návratu Deullin uletí vzdálenost mezi Prahou a Paříží za 5 hodin 16 minut a vytvoří tak světový rekord při letu na 1000 km bez mezipřistání.

Díky své přirozené autoritě a tvrdě získané zkušenosti je Deullin šéfem respektovaným a dokonce oblíbeným, přestože má na piloty vysoké nároky. Letadla létají občas za těžkých meteorologických podmínek a piloti se vždy obávají poruch motoru.

Albert Louis Deullin. Obr.: Musée Air France ParisZoom gallery
Albert Louis Deullin. Obr.: Musée Air France Paris

Ani Deullinovi se potíže s motorem nevyhýbají. Jednoho dne, při přeletu alsaského pohoří Vogéz, se jeho motor zastaví a pilot doplachtí až na letiště Entzheim. Zde, spolu s mírně pobledlými cestujícími přesedne na další letadlo a pokračuje směrem na cílové letiště. Prožívá rovněž nezapomenutelné zážitky – po přeletu Bosporu při letu do Istanbulu – napsal: "Nikdy ve svém životě jsem neviděl nic velkolepějšího a krasnějšího."

V roce 1923 začíná připravovat zahájení nočních letů na lince Paříž – Štrasburk. Výsledek své snahy však neuvidí - při zkušebním letu 29. května roku 1923 ve Villacoublay přichází o život.

Coby šéfpilot bude nahrazen svým přítelem Mauricem Noguèsem, bývalým pilotem bombardéru zvyklým na noční lety. Noguès splní Deullinův sen a zahájí první pravidelné noční lety v dějinách civilního letectví.

Maryla Boutineau

 

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Aktuality > CIDNA 2019 > Muži, kteří stvořili létání v Evropě - Albert Deullin
.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345