Národní vojensko-historické muzeum Sofie, Bulharsko I.díl

7.11.2020

Dnes bych Vás rád vzal do jednoho velice specifického leteckého muzea, které se nachází v hlavním bulharském městě Sofie.

Pokud se Vám podaří zabloudit do tohoto kouzelného hlavního města, budete jistě překvapeni nejen architekturou, skvělým jídlem a na Evropské velkoměsto cenami jako před patnácti lety v naší zemi, tak právě tímto muzeem.

Panavia Tornado GR1B, létalo s označením 4413Zoom gallery
Panavia Tornado GR1B, létalo s označením 4413

Je umístěné (42.6881956N, 23.3506944E) na východním předměstí, asi 5km směrem na mezinárodní letiště Sofie (ICAO: LBSF). Polohou mezi klasickou panelákovou zástavbou, na otevřeném prostranství, celkem vtipně dokreslené národní bulharskou hudbou z amplionů, vytváří zajímavou atmosféru.

MIG-23UB, dvoumístná verzeZoom gallery
MIG-23UB, dvoumístná verze

banner_do_clanku_fr_svet_z_nebe.jpg

Po vstupu do areálu máte možnost si, bez zaplacení vstupného, projít nádvoří, na kterém jsou desítky kusů děl, tanků, vozidel a také pět letounů. To by Vás mělo dostatečně namlsat a jít si zaplatit vstupné (dospělý asi 5 Euro) na hlavní expozice.

Pěkný pohled na Panavia Tornado GR1BZoom gallery
Pěkný pohled na Panavia Tornado GR1B

Ještě zůstaneme na bezplatném nádvoří, kde tím velkým lákadlem pro každého příznivce letectví je Panavia Tornado GR1B, které létalo pod označením 4413 v Německé armádě do roku 1990. Vyrobeno bylo v roce 1978 ve firmě Panavia Aircraft GmbH pod sériovým číslem GS077. Tento dvoumístný dvoumotorový (osazen motory Turbo-Union RB199) stíhací letoun s unikátní měnitelnou ergonomií křídel je ve verzi 1B, tedy speciálně upraven na boj proti lodím. Byl tedy vybaven čtyřmi raketami Sea Eagle o váze cca 580kg/raketa! Do tohoto muzea se přesunul z Německé základny Kaufbeuren v září 2011. Není mnoho muzeí s touto verzí, kde si jej můžete prohlédnout. Celkem vtipně mají umístěný doplněk k tomuto letadlu v podobě „vozu“ Trabant 601, s SPZ NATO 2004. Tedy roku, kdy Bulharsko vstoupilo do Aliance NATO.

Dvě německé legendyZoom gallery
Dvě německé legendy

Pohled na proudový motor Chačaturov R-35-300 v MIG-23UBZoom gallery
Pohled na proudový motor Chačaturov R-35-300 v MIG-23UB

zahlavi_fcb_fr_special_b_meteo.jpg

MIG-21UM, dodnes létající legenda v mnoha zemích světaZoom gallery
MIG-21UM, dodnes létající legenda v mnoha zemích světa

Vedle Tornada se nachází další pěkný letoun. Je jím MIG-23UB (NATO kódu Flogger), s označením na trupu 29. Byl vyroben se sériovým číslem A1038318 asi v roce 1970. Označení UB je pro dvoumístnou verzi, určenou pro výcvik, avšak plně bojeschopným. Také s možností změny geometrie křídel. O kousek dál je druhý letoun MIG-23ML, tedy verze z roku 1976, již vybavený novým druhem motoru s vyšším tahem. Na trupu má označení 70. Zajímavostí je, že tyto dva letouny dříve stály vystavené v centru města. Zbylé dva letouny na nádvoří jsou MIG-21, jeden ve verzi bis a druhý ve verzi UM. Tedy jak jsem již psal, UM je dvoumístný letoun a verze bis je tou poslední nejmodernější verzí MIGu.

V dalším díle se podíváme na vnitřní placené nádvoří!

MIG-23UB a Tornado GR1B v pozadíZoom gallery
MIG-23UB a Tornado GR1B v pozadí
MIG-23ML s označením 070 na trupuZoom gallery
MIG-23ML s označením 070 na trupu

MIG-21UM, dodnes létající legenda v mnoha zemích světaZoom gallery
MIG-21UM, dodnes létající legenda v mnoha zemích světa
Perfektní pohled na dvojici motorů Turbo-Union RB199Zoom gallery
Perfektní pohled na dvojici motorů Turbo-Union RB199

MIG-23ML s označením 070 na trupuZoom gallery
MIG-23ML s označením 070 na trupu
Tenhle pohled na MIG-21 neomrzíZoom gallery
Tenhle pohled na MIG-21 neomrzí

Autor článku: Tomáš Zach

Foto: archiv autora

Flying Revue > Letecká muzea > Zahraniční muzea > Národní vojensko-historické muzeum Sofie, Bulharsko I.díl
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »