National Championship Air Races 2015

23.9.2015

Foto: Marylin Dash - P-51 "Voodoo"
Foto: Marylin Dash - P-51 "Voodoo"

Letošní ročník leteckých závodů kolem pylonů v nevadském Renu je za námi. A jaké jsou výsledky?

Především je nutné říci, že celotýdenní závodění letos proběhlo bez havárií a bez větších problémů. To už samo o sobě je pro pořadatele velká deviza pro další ročníky, neboť od tragické havárie modifikovaného Mustangu "Galloping Ghost" Jimmyho Leewarda v roce 2011 se pořadatelé akce potýkají každoročně s velkými ekonomickémi problémy. Úspěšný průběh letošních závodů je velkým příslibem do budoucna a již v příštím roce se počítá s návratem některých týmů ve třídě Unlimited.

A jak závody v jednotlivých třídách dopadly?

Ve třídě F1 se ve finálovém "zlatém" závodě nejlépe dařilo Steve Senegalovi s jeho závodním speciálem "Endeavor". O dvě sekundy porazil "věčně druhého" Švýcara Vita Wypraechigera s Cassutem-IIIM "Scarlet Screamer". Třetí doletěl Elliot Sequin na speciálu Wasabi Siren. Nepopulární čtvrté místo zbylo na populárního Švéda Thom Richarda, známého jednak ze závodění v seriálu AirRace1 a především coby pilota modifikovaného Mustangu "Precious Metal" poháněného motorem Rolls-Royce Griffon, který však byl poničen během přeletu do Rena požárem.

Ve startovním poli třídy Sport tentokráte po mnoha létech chyběl Jeff LaVelle, jasný vítěz několika uplynulých ročníků. Místo krále tedy bylo volné a na uvolněný trůn usedl nakonec John Parker letící jako vždy se svým modifikovaným Thunder Mustangem "Blue Thunder II". Další místa však již obsadily favorizované Lancairy Legacy L2K s piloty Lynem Farnsworthem a Andrewem Findlayem. Až čtvrté místo letos zbylo na vloni druhého Gary Meada sedlajícího Glasair III.

Dvojplošníky, aneb třída Biplanes, jsou již řadu let v moci Toma Aberleho a jeho speciálu "Phantom". Ale zatímco o vítězi je za normálních okolostí zpravidla rozhodnuto předem, třída dvouplošníků obsazená převážně Pittsy Special nabízí jinak velmi zajímavé souboje na trati a z diváckého hlediska patří k nejoblíbenějším. Druhé místo letos obsadil Jake Stewart s Pittsem, třetí místo patřilo Jeffu Rosemu letícímu s Mongem.

Jednou z nejpopulárnějších tříd je "T6", jak název napovídá určená nemodifikovaným Harvardům a Texanům. Souboje jsou zpravidla velmi těsné. Letošní rok trochu poznamenalo nejasné nasazování některých účastníků do jednotlivých rozletů, na které doplatil zřejmě nakonec druhý Chris Rushing letící s T-6 "Baron´s Revenge", který se dokázal z posledního místa na startu "zlatého" závodu dostat až na druhé místo . Zvítězil Dennis Buehn, třetí místo patří Nicku Macymu.

Dostáváme se k posledním dvěma třídám, které jsou pro mnohé vyvrcholením každoročních závodů, třídám "Jet" a "Unlimited". Třída jetů je již dlouhodobě záležitostí československých strojů L-39 a L-29. Dříve kralovaly modifikované Delfíny poháněné motory Rolls-Royce Viper 540, po jejich zákazu žezlo převzaly Albatrosy. Až letos odešly poraženy, když pomyslnou cílovou pásku prolétl jako těsně první Pete Zaccagnino pilotující DeHavilland 115 Vampire. Po řadě let postupného ladění britské dvoutrupé stíhačky dostal svůj speciál konečně do formy, ve které je těm nejlepším Albatrosům minimálně rovnocenná. Že by nastal čas zabudovat do některého ze závodních Albatrosů motor od Williamsů? Druhý skončil Sean Cushing na L-39 "Fast Company", třetí Rick Vandam s L-39 "American Spirit".

A jsme u královské třídy "Unlimited". Startovní pole bylo letos sice z řady důvodů slabší než v minulých létech, je si však třeba uvědomit, že se v Renu jedná také o třídu jednoznačně nejdražší, tedy pokud pomýšlíte na celkové prvenství. O to se letos za normálních okolností mohly poprat dva vysoce modifikované P-51 Mustangy "Strega" a "Voodoo" s neméně upraveným F8F Bearcatem "Rare Bear". Smečka rychlých Sea Fury pak čekala, zda některý z nadopovaných "koníků" odpadne, či zda se podaří uštvat "medvěda". Rozlety z pátku a soboty slibovaly napínavé finále, nebylo jasné, kdo z pilotů šel v rozletech až "na krev" a kdo motor svého speciálu šetřil. Nedělní "Gold" finále se však stalo celkem jasnou záležitostí "Stregy", pilotované letos poprvé bývalým astronautem Robertem "Hootem" Gibsonem. A to zvláště poté, co vítěz z let 2013 a 2014 Steven Hinton Jr. musel ze závodu odstoupit. "Rare Bear" vydržel až do konce, ale rychlostí na "poníka" bývalého pilota raketoplánu nestačil. Ze smečky Sea Fury se nejlépe dařilo Dennisu Sandersovi s jeho modifikovaným Sea Fury "Dreadnought". "Strega" mu nicméně nadělila celé kolo.

 

Pro příští rok se hovoří o možném návratu několika speciálů. Jedná se o sesterský Mustang "Stregy" s názvem "Dago Red", modifikovaný Jak-11 Czech Mate a několik dalších strojů. Na to jak bude startovní pole "Unlimited" za rok vypadat, si ale ještě dlouho počkáme.

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > National Championship Air Races 2015
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »