Nejlepší cesta jak začít létat-plachtěte! 1. díl - Výcvik

13.6.2020

Mnoho lidí sní a touží po tom vznést se do oblak a vyzkoušet si pocit pohybu v 3D prostoru, který ještě donedávna člověku byl vlastně zapovězen. Bohužel mnoho jedinců opravdu zůstane jen u toho snění a nikdy se neodhodlají vkročit do světa aviatiky.

V dnešní době je mnoho možností, jak může člověk začít s létáním. Můžete si vyhledat leteckou školu v nejbližším okolí a rovnou skočit např. do motorového létání, ať už na ultralehkých strojích, nebo na „velkých“ letadlech. Já bych vám ale rád ukázal krásy i význam bezmotorového létání, které vám přinese radost a naučí vás létat poctivě a vzduchu začnete opravdu rozumět. A navíc je to jeden z nejlevnějších způsobů, jak začít létat. plachtění4.jpgTeoretická část, kdy je potřeba seznámit se s předpisy, meteorologií, základech letu atd. probíhá v zimním období. Na jaře, kdy začíná plachtařská sezóna se můžete těšit na první lety. Vše začíná seznamovacím letem, kdy instruktor předvádí účinky kormidel, poté následuje výuka přímých letů a zatáček. Zde poznáte, že řízení kluzáku je docela náročné na koordinaci pohybů, navíc je řízení velmi citlivé a pro piloty motorových letounů, kteří nemají předchozí zkušenost s kluzáky, je to úplně jiné kafe.plachtění3.jpg
Na mém domovském letišti v Hořicích jsem byl přímo svědkem toho, že pilot, který mnoho let létal s Cessnou a určitě i dalšími typy, se přišel povozit a vyzkoušet si let v Blaníku s naším instruktorem. Po přistání byl hodně překvapený, jak je to naprosto jiné, protože mu kluzák furt někam utíkal. Spousta zkušených letců tedy doporučuje prvotně plachtařský výcvik, jelikož se naučíte tzv. čisté pilotáže, vaše zásahy do řízení budou přesné a naučíte se cítit vzduch. Plachtění vás naučí létat citem a ne, jen podle přístrojů.

                                   plachtění2.jpg
Ve výcviku budete vedeni k tomu při letu bedlivě poslouchat, jelikož hluk proudícího vzduchu velmi přesně indikuje rychlost, kterou zrovna letíte. Pokud špatně uvedete kluzák do zatáčky a dáte tam víc nožního řízení, také to hned uslyšíte a můžete reagovat. V dalších fázích budete nacvičovat vývrtky, pády a další věci vedoucí k naučení přesného řízení. Velmi zajímavou částí je poté nácvik přistání a nácvik přistání do terénu. Oproti motorovému letadlu si okruh zopakovat nemůžete, a tak se zde naučíte přesný rozpočet a sednutí na první dobrou. Přistání do terénu není pro plachtaře nic neobvyklého, protože termika občas prostě vypne, budete tedy mít určitě opět výhodu tohoto umu, až budete třeba v pozdějších létech sedlat motorová letadla, kdy se do nouzového přistání po výpadku motoru můžete také dostat. plachtění1.jpg

 

Na konci výcviku možná stihnete i nějaké termické lety, kdy zjistíte, ten pro mě stále neuvěřitelný jev, že dokážete stoupat bez motoru. Po zkouškách na vás bude čekat první sezóna, jako pilota kluzáků.
A na co se v ní můžete těšit? To si povíme příště.

Autor: David Plza

Flying Revue > Články > Plachtění > Nejlepší cesta jak začít létat-plachtěte! 1. díl - Výcvik
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 23 4 5 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 23 4 5 >
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 19.04.1915 se stalo...
19.04.1915
První let kanadského stíhacího stroje Avro Canada CF-100 Canuck.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »